Podsumowanie projektu „LibrAfrica w Łomży”
Uczennica Szkoły Podstawowej nr 4 Maja Jarzyło zwyciężyła w konkursie na najciekawszą książeczkę, wykonaną w ramach projektu „LibrAfrica w Łomży”. W jego ramach dzieci ze szkół z Łomży i Konarzyc wykonały edukacyjne książeczki, które trafiły do ich równieśników w Afryce. Inicjatywa Fundacji Międzynarodowy Instytut Rozwoju Dzieci, realizowana we współpracy z partnerem projektu, Miejską Biblioteką Publiczną w Łomży, ma też wymiar charytatywny: zebranie środków na budowę biblioteki w Magazno w Tanzanii. Podsumowanie projektu oraz wręczenie nagród i certyfikatów uczestnikom oraz ich opiekunom odbyło się w Hali Kultury.
Projekt „LibrAfrica w Łomży”, mający dać dzieciom z regionów wiejskich w Afryce szanse na edukację, bądź poprawę jej jakości, został zrealizowany przez istniejącą od roku 2019 Fundację Międzynarodowy Instytut Rozwoju Dzieci ze Starych Kupisk, dzięki programowi Civic Europe Ośrodka Wspierania Organizacji Pozarządowych w Białymstoku i we współpracy z partnerem merytorycznym, Miejską Biblioteką Publiczną w Łomży. Był realizowany od września do listopada w SP2, SP4, SP10, Zespole Szkół Specjalnych, SP Konarzyce oraz Oddziale dla Dzieci MBP. Jego celem było przybliżenie uczestnikom sytuacji i problemów dzieci na kontynencie afrykańskim oraz pozyskanie wolontariuszy i propagowanie idei założenia tam kolejnej biblioteki, tym razem w małej wiosce w Tanzanii – pierwsza powstała w Rugando w Ugandzie w roku 2018.
– Nie chcemy zmieniać całego świata, nie chcemy pomóc każdemu, bo wiemy, że jest to niemożliwe – podkreślała prezes zarządu fundacji Justyna Jarząbska, dodając, że zna konkretne osoby, którym okruszki ze stołów mieszkańców Łomży i jej okolic mogą odmienić życie, bo afrykańska rodzina za 10 dolarów może przeżyć 2-3 tygodnie.
– Kontynent afrykański to 54 kraje – dodawał gość spotkania Elmi Abdi, zdobywca nagrody Społecznik Roku 2019. – W połowie z nich dzieci w ogóle nie chodzą do szkoły, co jest bardzo przykre, bo wiadomo, że edukacja jest bardzo ważna. Ja urodziłem się w Somalii i miałem szczęście, chodziłem do szkoły, skończyłem nawet uniwersytet. Ale w 1991 roku wybuchła wojna domowa. Do tego czasu szkoły były publiczne, bezpłatne, a po 1991 roku otworzyły się szkoły prywatne. Ludzie, którzy nie mają pracy, nie mają pieniędzy i nie mogą posyłać dzieci do szkoły, więc teraz 90% dzieci w Somalii nie chodzi do szkoły, nie mają takiej możliwości. Dlatego popieram takie akcje jakie robi Justyna, bo to jest najlepszy sposób pomagania. Pomoc można wysyłać: rzeczy, przybory szkolne, jedzenie, ale to jest na krótką metę, kiedy wybudowanie szkoły czy biblioteki to jest coś na bardzo dużą metę.
Podczas podsumowania projektu jego uczestnicy, dzieci oraz nauczyciele i bibliotekarze, a także dyrektorzy placówek w których był realizowany, otrzymali nagrody, certyfikaty i podziękowania.
W Szkole Podstawowej nr 4, im. Generała Władysława Andersa w Łomży, pod kierunkiem Marcina Piotrowskiego warsztaty prowadziły: Małgorzata Kadłubowska, Małgorzata Juchimowicz, Marta Kowalczyk-Bożomańska i Regina Parzych. Uczennica tej szkoły Maja Jarzyło okazała się zwyciężczynią konkursu na najciekawszą książeczkę, a wyróżnienia za zaangażowanie w projekt otrzymali: Helenka Chmielewska, Wiktoria Kacprowska, Zuzanna Kaliściak, Klara Wybraniak, Kuba Darkowski i Alicja Wybraniak.
Ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Władysława Broniewskiego w Łomży, pod dyrekcją Jolanty Kowalewskiej, w projekcie uczestniczyła klasa Urszuli Suchodoły, warsztaty prowadziła bibliotekarka Aleksandra Morawska, a wyróżniono Zuzannę Kamińską i Wiktorię Zarychtę-Guzik.
Szkołę Podstawową nr 10 im Jana Pawła II w Łomży (dyrektor Jadwiga Kirejczyk) reprezentowali uczniowie pod kierunkiem Donaty Biłdy, gdzie wyróżnienia otrzymali Roksana Konopko i Julia Jarząbska.
Zespół Szkół Specjalnych w Łomży, pod dyrekcją Lucyny Anteckiej, reprezentował Oddział przysposabiający do pracy, a prowadząca w nim warsztaty bibliotekarka Renata Igielska uznała, że wszystkim uczestnikom należy się zbiorowa nagroda.
Podobna sytuacja miała miejsce w Szkole Podstawowej im. ppor. dh. Jadwigi Dziekońskiej ps. „Jadzia” w Konarzycach (dyrektor Beata Michalak, wychowawczyni warsztatowiczów Marta Morawska), gdzie zajęcia prowadziła bibliotekarka Anna Kamińska.
W Oddziale dla Dzieci MBP (prowadząca kierownik Renata Igielska) nagrodę otrzymała Hanna Jasińska wraz z mamą.
Wszyscy nagrodzeni otrzymali torby uszyte przez wolontariuszki Ewę Cwalinę, Mariolę Borawską i Alinę Cwalinę. – Nasze panie-wolontariuszki wykonały ogromną pracę – podkreślała prowadząca spotkanie kordynatorka projektu Maria Fromelc-Chmielewska. – Uszyły ze 160 toreb i chciałabym im za to ogromnie podziękować, bo żadna z nich, jak mówiła pani Ewa, nie jest z wykształcenia krawcową, a jej mieszkanie przez dwa miesiące to była jedna, wielka pracowania krawiecka, gdzie ciągle dorzucałam kolejne materiały, a pani Ewa mówiła tylko: „dobrze, uszyjemy”.
Podsumowanie projektu było jednocześnie początkiem akcji „Mieszkańcy Łomży i okolic zbudują bibliotekę dla dzieci w Maganzo w Tanzanii”. – Mamy empiki, mamy biblioteki obładowane książkami, a statystyki pokazują, że coraz mniej dzieci i ludzi dorosłych sięga po książki – mówiła Justyna Jarząbska. – Może też nie doceniamy tego jak nasz świat wyglądałby bez książek, podczas gdy w szkołach w Afryce, gdzie uczyłam, może jeden nauczyciel ma książkę, a reszta jest kopiowana ręcznie, bo nie ma druku czy kopiarek, a dzieci mogą tylko pomarzyć o tym, żeby mieć książkę czy nawet ją zobaczyć, nie mówiąc już o tym, żeby ktoś czytał im książki na dobranoc, albo żeby miały je w domu.
Dalsze plany fundacji MIRD to nakręcenie łomżyńskiego filmu dokumentalnego, zachęcającego do kolejnych akcji tego typu, kontynuacja projektu „Podziel się światłem”, zainicjowanie akcji pomocowej „Rodzina rodzinie” w firmach i we wspólnotach oraz zrealizowanie do końca roku kolejnej wystawy mobilnej, bo ta eksponowana w Hali Kultury podczas podsumowania projektu pochodzi jeszcze z roku 2014.
Wojciech Chamryk