Fryderyk dla Filharmonii Kameralnej!
Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego zdobyła Fryderyka. To najbardziej prestiżowa nagroda muzyczna w Polsce, przyznawana przez członków Akademii Fonograficznej, złożonej z wybitnych muzyków, kompozytorów i krytyków. Ich uznanie zdobyła przedostatnia płyta łomżyńskiej orkiestry „Polish Contemporary Concertos”, z powodzeniem rywalizująca w kategorii „Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca” z takimi tuzami jak Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach czy Orkiestra Filharmonii Narodowej. To największy sukces nie tylko w 40-letniej historii orkiestry, ale też łomżyńskiej muzyki w ogóle.
Nominacja do Fryderyków nie jest dla łomżyńskiej orkiestry żadną nowością, bo wcześniej w ten sposób zauważono i doceniono w latach 2012-17 jej płyty „John Rutter – Requiem”, „Saxophone Impressions”, „Polska liryka wokalna”, „Accordiofonica” i „Stanisław Moryto”, ale jak dotąd kończyło się tylko (i aż) na nominacjach. Tym razem było inaczej, a członkowie Akademii Fonograficznej nie mieli wątpliwości, wyróżniając płytę łomżyńskiej orkiestry – kolejną z serii nagranych pod batutą i kierunkiem Jana Miłosza Zarzyckiego, bez którego nie byłoby mowy nie tylko o tak wielkim sukcesie, ale też o systematycznym rozwoju łomżyńskich filharmoników.
Wydany nakładem firmy Dux album „Polish Contemporary Concertos” to faktycznie płyta niezwykle udana, kto wie, czy nawet nie najlepsza w bogatej już i bardzo różnorodnej dyskografii Filharmonii Kameralnej. Na jej program złożyły się trzy utwory wybitnych kompozytorów współczesnych: „Koncert na gitarę i orkiestrę smyczkową” Marcina Błażewicza, „Trinity Concerto na saksofon sopranowy i orkiestrę smyczkową” Pawła Łukaszewskiego oraz „Concerto Lendinum op. 44” Sławomira Czarneckiego. Nie były one dotąd nagrywane, a w dodatku bez wyjątku były dedykowane solistom, wirtuozom najwyższej klasy: gitarzyście Marcinowi Dylli, saksofoniście Pawłowi Gusnarowi oraz grającym w duecie skrzypkowi Jakubowi Jakowiczowi oraz wiolonczeliście Tomaszowi Strahlowi. Co ciekawe te perfekcyjnie brzmiące nagrania zrealizowano podczas dwóch sesji we wrześniu i październiku 2017 roku w sali widowiskowej Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży, czyli w warunkach odbiegających od standardów sali koncertowej o perfekcyjnej akustyce czy studia nagraniowego. Muzycy podkreślają tu ogromną rolę realizatora i producenta Andrzeja Brzoski, ostatnio regularnie współpracującego z ich orkiestrą. Zauważają też, że łomżyńska orkiestra wyróżniała się na tle innych w tej kategorii tym, że jako jedyna była zespołem kameralnym, a w dodatku płyta „Polish Contemporary Concertos” imponuje bardzo spójnym programem, co też ma znaczenie w jej całościowej ocenie.
– To dla nas wielkie wyróżnienie, że mogliśmy znaleźć się w tak zacnym gronie – ocenia Jan Miłosz Zarzycki, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. – Nagroda to zasługa wybitnych solistów, ale również świetnych muzyków naszej orkiestry, którzy z roku na rok grają coraz lepiej i tworzą wspaniały zespół! Dobra atmosfera pracy przekłada się na znakomite efekty i bardzo się cieszę, że jesteśmy doceniani nie tylko w mieście i regionie, ale również w skali ogólnopolskiej.
Wojciech Chamryk