Prezydent mówi, że działa
„W czasie tych konsultacji nie podejmuje się żadnych decyzji” - tłumaczył się radnym Łomży, określając się „jako człowiek doświadczony”, prezydent Mieczysław Czerniawski odnosząc się do ujawnionych informacji, że wbrew zapewnieniom urzędników ratusza ani prezydent Łomży, ani Urząd Miasta Łomża nie wniósł formalnie żadnych uwag do konsultowanego przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego nowego Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. To właśnie z tego programu miałaby być finansowana budowa Via Baltica i obwodnicy Łomży. Miasto wcześniej zapewniało, że uwagi wniosło, a teraz prezydent bagatelizuje sprawę. Mówił, że od oficjalnych konsultacji i pism „z których nic nie wynika” woli odbywać bezpośrednie rozmowy. - Złośliwi, żebym nie wiem co zrobił, to i tak będą mówić, że nic nie robię – mówi prezydent Czerniawski zapewniając, że wiele robił dla obwodnicy miasta jeszcze jak był posłem na Sejm. Sprawdziliśmy w archiwum sejmowym. Poseł Czerniawski, będąc w Sejmie w sumie przez 14 lat, złożył jedną interpelację w sprawie „zaniechanych planów budowy obwodnicy miasta Łomży” (2004 rok).
Mieczysław Czerniawski, obecny prezydent Łomży, posłem na Sejm był w latach 1989-1991, 1993–1997, 1997–2001 i 2001–2005. Oto zarejestrowana w archiwum sejmowym aktywność posła Czerniawskiego w związku z obwodnicą Łomży i biegnącą przez miasto drogą nr 61:
- 30 lipca 1998 r. Interpelacja nr 890 do prezesa Rady Ministrów w sprawie modernizacji drogi krajowej nr 61
- 14 czerwca 2000 r. Interpelacja nr 4157 do ministra transportu i gospodarki morskiej w sprawie dalszych losów drogi krajowej nr 61 Warszawa - Ostrołęka - Łomża - Augustów
- 3 marca 2004 r. Interpelacja nr 6798 do ministra infrastruktury w sprawie zaniechanych planów budowy obwodnicy miasta Łomży
- 9 czerwca 2005 r. Zapytanie nr 4211 do ministra infrastruktury w sprawie budzących wątpliwości procedur związanych z remontem drogi krajowej nr 61
Dodajmy, że w latach 1996-97 został zmieniony przebieg Via Baltica, czyli europejskiego korytarza transportowego z wariantu przez Łomżę na ten biegnący przez Białystok. Dopiero w 2009 roku, po protestach ekologów i interwencji instytucji Unii Europejskiej Via Baltica powróciła na łomżyński szlak.
zobacz: Z ratusza nie wysłano żadnych uwag do nowego programu Infrastruktura i Środowisko