Matematyka na 47%
Ósmoklasiści poznali wyniki swoich egzaminów. Tradycyjnie najsłabsze osiągnęli z matematyki. W województwie podlaskim średnio było to 47% punktów. - Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym uczniowie na podstawie informacji zawartej w zadaniu musieli przedstawić uzasadnienie tezy dotyczącej podanego wielokąta – podaje Jolanta Gołaszewska, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży.
Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnej, a każdy ósmoklasista zdaje go z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj. języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. W tym roku, ze względu na pandemię koronawirsua, egzamin ósmoklasisty przeprowadzono od 16 do 18 czerwca 2020 r. W województwie podlaskim przystąpiło do niego ponad 10 tysięcy uczniów. Ich wiedzę sprawdzali egzaminatorzy powołani przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łomży. Jolanta Gołaszewska, dyrektor OKE podsumowuje, że wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania, interpretowania i przetwarzania danych przedstawionych w tekście i na diagramie oraz ich wykorzystania w sytuacji praktycznej. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści rozwiązujący zadania z języka angielskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami otwartymi sprawdzającymi znajdowanie określonych informacji w tekście pisanym.
Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie z zakresu kształcenia językowego sprawdzające znajomość gramatyki języka polskiego. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym uczniowie na podstawie informacji zawartej w zadaniu musieli przedstawić uzasadnienie tezy dotyczącej podanego wielokąta. W przypadku języka angielskiego i niemieckiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość funkcji językowych. W języku angielskim, jak i niemieckim trudne było także zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych
Za rozwiązanie zadań z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 58% punktów możliwych do zdobycia. Uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami zamkniętymi, które sprawdzały odbiór tekstów kultury i wyszukiwanie w tekście potrzebnych informacji. Więcej trudności sprawiły uczniom zadania otwarte sprawdzające znajomość lektur obowiązkowych oraz umiejętność argumentowania.
W przypadku języków obcych zdecydowana większość ósmoklasistów (96,2%) pisała egzamin z języka angielskiego lub niemieckiego. Ci, którzy rozwiązali zadania z języka angielskiego uzyskali średnio 54% punktów, a z niemieckiego 55% punktów.
Najsłabiej wypadła matematyka. Za rozwiązanie zadań z matematyki ósmoklasiści w województwie podlaskim uzyskali średnio 47% punktów możliwych do zdobycia. To i tak o 1% więcej niż średnia w kraju.
Z opublikowanych przez OKE danych dotyczących średnich wyników ósmoklasistów w województwie podlaskim wynika, że najlepsze, i to z każdego przedmiotu, osiągnęli uczniowie z Białegostoku Z matematyki mieli średnią na poziomie 55%. Generalnie - czym większe miasto tym lepsze wyniki, ale nie zawsze. Akurat z matematyki okazało się, że uczniowie w miastach do 20 tys. mieszkańców mieli wyższą średnią niż ci z miast większych od 20 tys. do 100 tys. mieszkańców.