Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 napisz DONOS@

Zieloni do KE: Czy Polsce grożą potężne kary finansowe za budowanie Via Batica przez Białystok?

Organizacje ekologiczne obawiają się, że Komisja Europejska może nałożyć na Polskę karę finansową nawet rzędu 200 tys euro dziennie za budowanie przez białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Via Baltica w wariancie przez Białystok. Zdaniem ekologów białostocka GDDKiA kontynuuje budowę trasy nawet pomimo decyzji Ministra Środowiska o wstrzymaniu realizacji fragmentów tej inwestycji w grudniu zeszłego roku. Tym samym GDDKiA może łamać unijną Dyrektywę Siedliskową, która określa specjalną procedurę dla podejmowania decyzji o inwestycjach mogących wpłynąć na obszary sieci Natura 2000. Dziś ekolodzy zapytali Komisję Europejską czy aby GDDKiA i Polska nie łamie tego prawa.


WWF Polska wraz z Ogólnopolskim Towarzystwem Ochrony Ptaków oraz CEE Bankwatch Network/Polska Zielona Siec zaniepokojone praktykami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które mogą spowodować obciążenie Polski karami finansowymi za łamanie prawa UE, skierowały do Komisji Europejskiej prośbę o wyjaśnienie wątpliwości związanych z przestrzeganiem wspólnotowego prawa ochrony środowiska w Polsce.

W skierowanym do Komisji dokumencie organizacje zwróciły uwagę, że istnieje podejrzenie łamania prawa europejskiego w Polsce w odniesieniu do planowanej budowy trasy Via Baltica. Pomimo decyzji Ministra Środowiska o wstrzymaniu realizacji fragmentów tej inwestycji w grudniu zeszłego roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku kontynuuje budowę trasy. Realizacja tej inwestycji w lokalizacji proponowanej przez drogowców doprowadzi do zniszczenia jednych z najpiękniejszych i najcenniejszych w skali całej Europy obszarów będzie przecinać Biebrzański Park Narodowy, Puszczę Knyszyńską, Puszczę Augustowską oraz obrzeża dwóch parków narodowych: Narwiańskiego oraz Wigierskiego.

Może to skutkować wniesieniem przeciwko Polsce skargi o nieprzestrzeganie postanowień artykułu 6 Dyrektywy Siedliskowej (92/43/EWG), które określają specjalną procedurę dla podejmowania decyzji o inwestycjach mogących wpłynąć na obszary sieci Natura 2000. Oznacza to zagrożenie nałożeniem na Polskę kar finansowych nawet w wysokości 200 000 EUR dziennie lub utratę części środków z funduszy unijnych.

Forsowanie inwestycji niszczących obszary Natura 2000, gdy istnieje rozwiązanie alternatywne - wariant przebiegu Via Baltica przez Łomżę - jest niedopuszczalnym łamaniem wspólnotowego prawa i grozi karami finansowymi. Postępująca krok po kroku modernizacja krajowej ósemki na odcinku Białystok-Augustów to w rzeczywistości pierwszy etap budowy drogi ekspresowej S-8 tzw. Via Baltica.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę