Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 27 grudnia 2024 napisz DONOS@

Solidna cena, naiwni MY?

„Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Łomży, jako jedyne przedsiębiorstwo spoza Białegostoku, zostało laureatem regionalnego finału VII edycji Programu Gospodarczo – Konsumenckiego Solidna Firma 2008” – dumnie ogłoszono na oficjalnej stronie internetowej miasta Łomża. Próżno szukać tam wzmianki, że za certyfikat trzeba zapłacić i to SOLIDNIE. Udział MPWiK w konkursie będzie kosztował nas – bo to spółka należąca do samorządu miasta – ok. 11 000 zł. Aby spółka miała taki przychód my musimy odkręcić krany i wylać z nich do ścieków ponad 1 500 000 (słownie: jeden milion pięćset tysięcy) litrów wody. Jak ironia brzmi przy tym informacja, że nasza cena (łącznie wody i ścieków) należy do najwyższych i to nie tylko w tej części kraju.

„Udział w Programie (Solidna Firma – dop. red) biorą firmy, które swoją codzienną rzetelną pracą przywracają przedsiębiorczości należny jej szacunek oraz budują pozycję Polski i dobrobyt Jej obywateli.” To swoiste motto znajduje się na stronie internetowej programu. Tam też dowiadujemy się jakie korzyści wynikają z udziału w nim. To poza otrzymaniem „prestiżowego certyfikatu Solidna Firma, poświadczającego rzetelność i wiarygodność firmy” także „wsparcie budowy pozytywnego wizerunku firmy” i m.in. „nawiązanie nowych kontaktów biznesowych”.

Niestety, aby to wszystko otrzymać trzeba zapłacić i to bardzo solidnie.
Należność za Pakiet Uczestnika i rejestrację w systemie, kosztuje 600 zł netto + 22% VAT czyli 732 zł brutto (słownie złotych: siedemset trzydzieści dwa). A to dopiero początek. Kandydaci najpierw oceniani są regionalnie i płacą za każdy z trzech etapów tej oceny – w przypadku przedsiębiorstw wielkości łomżyńskiego MPWiK – po 1800 zł netto (3x1800 + 22% VAT). Nieopłacenie którejkolwiek z wymienionych pozycji skutkuje skreśleniem firmy z „konkursu”. Oznacza to, że nasz MPWiK aby zostać „laureatem regionalnym” i mieć szansę „dalszej gry” zapłacił łącznie 7320 zł. To jednak nie koniec zabawy. Możemy - i jak wynika z informacji na oficjalnej stronie internetowej miasta - gramy dalej... i dalej będziemy płacić. Należność (ze zniżką 50 % „dla laureatów”) za Pakiet Uczestnika i rejestrację w systemie, teraz kosztuje już tylko 300 zł + 22% VAT. To także dopiero początek. Za każdy z trzech etapów oceny znowu płacimy tyle tylko, że tym razem po jedyne 900 zł netto (3x900 + 22% VAT), co łącznie da nam kwotę 3660 zł brutto. Dopiero wówczas, czyli po wydaniu 10980 zł (słownie złotych: dziesięć tysięcy dziewięćset osiemdziesiąt), nasz łomżyński MPWiK otrzyma certyfikat rzetelności Solidna Firma.
Dlaczego otrzyma, a nie ma szansę otrzymania? Ano dlatego, że konkurs jest tak skonstruowany, że wygra go każda firma, która działa zgodnie z zasadami prawa, terminowo rozlicza się z m.in. z ZUS i US, wypłaca na czas pensje pracownikom, nie zalega za bardzo ze spłatą wierzytelności i co najważniejsze na bieżąco reguluje opłaty wynikające z przejścia z sukcesem kolejnego etapu konkursu.
Przestaje to być śmieszne, gdy uświadomimy sobie, że aby mieć przychód w wysokości 10980 zł, które MPWiK przelał, lub przeleje na konto „Solidnej Firmy”, mieszkańcy Łomży będą musieli wylać 1,5 miliona litrów czystej wody i od razu spuścić ją do kanalizacji by dopłynęła do oczyszczalni ścieków. Wówczas za każde tysiąc litrów wody i ścieków łomżanie zapłacą MPWiK po 7,12 zł (słownie: siedem złotych dwanaście groszy).

Dodać wypada, że raptem kilka tygodniu temu radni Łomży, zaniepokojeni wysokością ponoszonych przez mieszkańców opłat, nie uchwalili przygotowanego przez spółkę i przedstawionego przez prezydenta Łomży, nowego cennika usług MPWiK na 2009 rok. Mimo decyzji radnych nowy wyższy cennik wszedł w życie... bo zgodnie z prawem cena wody i ścieków musi pokryć wszystkie koszty funkcjonowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Łomży.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę