Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 27 grudnia 2024 napisz DONOS@
Gazeta Bezcenna nr 239

Via Baltica przez Łomżę

Via Blatica powinna przebiegać trasą: Budzisko - Suwałki - Ełk - Szczuczyn - Łomża - Ostrów Mazowiecka - Warszawa. Taki przebieg międzynarodowej trasy ekspresowej jest najkorzystniejszy z punktu widzenia środowiska, w tym życia i zdrowia ludzi, uznali eksperci z agencji Scott Wilson, którzy na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od ponad dwóch lata wybierają optymalny przebieg tej trasy w północno-wschodniej Polsce. Właśnie formalnie zakończyli II etap prac, a wyniki przekazali GDDKiA.

Eksperci międzynarodowej agencji Scott Wilson przygotowują raport, którego sporządzenia zażądała od Polski Komisja Europejska. Prace zapoczątkowano jeszcze pod koniec 2005 roku. Najpierw wyłoniono ponad 40 różnych wariantów przebiegu tej trasy na odcinku od Warszawy do przejścia granicznego z Litwą w Budzisku, a później wszystkie te warianty poddano szczegółowej ocenie.  Analizowano przebiegi trasy pod względem tzw. kryteriów środowiskowych, czyli wpływu na tereny cenne przyrodniczo, kryterium funkcjonalno-ruchowemu (wykonano m.in. prognozy ruchu dla poszczególnych wariantów dla roku 2020 i 2030 z podziałem na ruch lekki i ciężki), kryterium społecznemu – liczby mieszkańców, i kryterium ekonomicznemu gdzie badano koszty i korzyści każdego z wariantów. Celem prognozy była ocena poszczególnych wariantów, jak również wyłonienie wariantu najkorzystniejszego z punktu widzenia środowiska, w tym życia i zdrowia ludzi. Łukasz Dybkowski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że eksperci międzynarodowej firmy Scott Wilson uznali, że najlepszym wariantem jest ten oznaczony numerem 42. Prowadzi on trasą: Budzisko - Suwałki - Raczki - Ełk - Szczuczyn - Stawiski - Łomża - Ostrów Mazowiecka - Wyszków – Radzymin – Warszawa.

Wskazanie ekspertów na przebieg trasy przez Łomżę jako optymalny wariant Via Baltica nie kończy sprawy. Teraz rozpocznie się tzw. etap trzeci, w którym, ponownie odbędą się konsultacje społeczne. Zgodnie z planem mają one rozpocząć się w kwietniu i potrwają około 80 dni. Po rozpatrzeniu zgłoszonych postulatów i zaopiniowaniu dokumentów przez Ministra Środowiska i Głównego Inspektora Sanitarnego, przygotowana zostanie ostateczna wersja dokumentów: Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Część I: korytarz drogowy oraz Prognoza oddziaływania na środowisko skutków realizacji strategii. Dokumenty te trafią do Ministerstwa Infrastruktury i mają posłużyć jako podstawa do podjęcia ostatecznej decyzji o przebiegu polskiego odcinka Via Baltica.

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę