Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 napisz DONOS@

Dobrze przygotowani wybierają Zachód

Rektorzy łomżyńskich uczelni wyższych, dyrektorzy szkół, pedagodzy i urzędnicy oświatowi, m.in., z Łomży, Suwałk i Białegostoku uczestniczyli w konferencja na temat kształcenia zawodowego wobec wymogów pracodawców. Do Zespołu Szkół Weterynaryjnych i Ogólnokształcących zaprosili ich organizatorzy: Urząd Miejski i Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. B. Jańskiego.

Wiceprezydent Krzysztof Choiński przedstawił stan oświaty w Łomży. Mamy dziewięć przedszkoli publicznych (1140 dzieci) i trzy niepubliczne (340), w tym dwa z grupami żłobkowymi. Oznacza to, że ponad 60 proc. dzieci z Łomży chodzi do przedszkola, gdy w kraju średnio ok. 30 proc. działa sześć podstawówek i jedna specjalna (4200 uczniów), w tym dwie z klasami integracyjnymi oraz pięć publicznych gimmnazjów, w tym jedno integracyjne (2400) i trzy niepubliczne (350). W mieście jest dziewięć publicznych szkół ponadgimnazjalnych (5500 uczniów) oraz Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego, pozwalające uzupełnić wykształcenie także dorosłym. Swoje placówki prowadzą też Diecezja Łomżyńska, ZDZ, Stowarzyszenie Wspierania Rynku Pracy, WSzZiP im. B. Jańskiego, TWP i stowrzyszenie Edukator. Pod urząd marszałkowski podlegają ODN, Biblioteka Pedagogiczna, Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych, WORD i Liceum Plastyczne. W mieście jest sześć szkół wyższych: WSD, WSA, WSzZiP, PWSIiP, NKJO i wydział mechaniczny Politechniki Białostockiej.
Naczelnik wydziału oświaty Wojciech Kowalik przybliżył strukturę i problemy szkolnictwa zawodowego w Łomży, zaś przedsiębiorca, radny i edukator Tadeusz Zaremba przygotował prezentację rozwiązań w oświacie zawodowej w innych miastach.
- Chciałbym, aby rozważono, czy nie warto utworzyć fundacji, która wzięłaby na siebie ciężar dostosowania kształcenia zawodowego (szkolnego i pozaszkolnego, chodzi o kursy) do potrzeb regionalnych - powiedział Tadeusz Zaremba. - Opierałaby się ona w działaniu i finansowaniu na specjalistycznych ośrodkach wiodących oraz kooperacji placówek i szkół.  
Dr Joanna Truszkowska z "Jańskiego" wyjazała analizie "Potrzeby edukacyjne w zakresie kształcenia zawodowego wobec wymogów pracodawców”, że i pracodawcy (218 firm z Łomży i powiatu), i uczniowie (blisko 300 gimnazjalistów i ponad 500 ze szkół średnich), i mieszkańcy uważają, że system kształcenia jest optymalny w stosunku do potrzeb pracodawców. Brakuje chętnych do pracy, która na Zachodzie UE jest o wiele lepiej płatna. Absolwenci są dobrze przygotowani zawodowo, lecz każda branża zgłasza ich deficyt. Kierunkami przyszłości są związane z budownictwem, medycyną i informatyką. Będzie wzrastać zapotrzebowanie na zawody, zwiążane ze starzeniem się ludności Unii Europejskiej: opieka nad starszymi, rozrywka, organizacja i wykorzystanie usług domowych i gastronomicznych.
- Aktualnie łomżyński rynek pracy nie preferuje wysokiej klasy specjalistów. Jednym z powodów może być brak przemysłu funkcjonującego w oparciu o wysokie technologie oraz sieci specjalistycznych usług - twierdzi dr Truszkowska w analizie. - Znaczącą liczbę specjalistów tworzy grono pracodawców i  osób  pracujących  na  własny  rachunek,  co w  dalszej perspektywie może zaowocować poprawą jakości zasobów pracy lokalnego rynku. Lokalni przedsiębiorcy nie przewidują radykalnego zwiększenia zatrudnienia  absolwentów. Szczególnie istotne jest,  że  nie poszukują  absolwentów  liceów  profilowanych.  Natomiast absolwenci łomżyńskich gimnazjów właśnie ten typ szkoły wskazują często w swoich planach edukacyjnych.

Mirosław R. Derewońko

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę