Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 30 stycznia 2025 napisz DONOS@

E-doręczenia w Łomży z wyjątkami

Główne zdjęcie
Ratusz w Łomży

„Urząd Miejski w Łomży jest przygotowany do obsługi e-doręczeń w systemie elektronicznego zarządzania dokumentacją” - zapewnia magistrat. „Przesłanki organizacyjne” zdecydowały jednak, że w sprawach podatkowych e-doręczenia być może do końca 2025 roku nie będą stosowane.

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, który od 1 stycznia 2025 roku m.in. w urzędach powinien działać. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.

Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń. 

Urząd Miejski w Łomży pisze, że „jest przygotowany do obsługi e-doręczeń w systemie elektronicznego zarządzania dokumentacją”. W przesłanym mailu informuje o utworzeniu w tym celu dwóch skrzynek: „Miasto Łomża AE:PL-84724-53355-HRVSB-26 oraz Urząd Miejski w Łomży AE:PL-33330-71290-BJJCC-16”.

„Każdy podmiot, czyli osoba fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą lub osoba prawna powinna dokonać rejestracji na stronie https://www.gov.pl/web/e-doreczenia i uzyskać adres e-doręczeń i aktywować skrzynkę – instruuje Ratusz. - Wówczas korespondencja z Urzędem Miejskim będzie odbywała się tylko w formie elektronicznej za pośrednictwem e-doręczeń”. 

Nie wszystko jednak zadziała. 24 stycznia prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski podpisał zarządzenie (nr 24/25) w sprawie rezygnacji z doręczeń elektronicznych albo z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej ze względu na przesłanki organizacyjne. Z § 1 dowiadujemy się, że „Z uwagi na przesłanki organizacyjne, tj. tymczasowa niedostępność narzędzi do obsługi e-Doręczeń związana z koniecznością wydania i wysłania w krótkim czasie dużej ilości decyzji podatkowych i innych dokumentów wynikających z przepisów prawa oraz braku możliwości automatyzacji wysyłki dokumentów generowanych masowo z uwagi na ograniczenia przeszukiwania bazy adresatów elektronicznych z poziomu systemu dedykowanego do wymiaru i egzekucji podatków i opłat,  do czasu ustania przeszkody, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2025 r., nie będzie się stosować przepisu art. 4 i art. 5 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Wyłączenie dotyczy 1) decyzji wymiarowych podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego, podatku od środków transportowych oraz opłaty od posiadania psów; 2) upomnień podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, opłaty od posiadania psów oraz opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; 3) decyzji o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Mieszkańcy Łomży „na papierze” otrzymają także wezwania, zawiadomienia, postanowienia i inne decyzje w kwestiach podatkowych. 

Kilka słów o e-Doręczeniach

W skrzynce do e-Doręczeń można wysyłać i odbierać dokumenty elektroniczne o dogodnej porze i z dowolnego miejsca. Wystarczy internet. Nie trzeba czekać na listonosza ani iść na pocztę. Urzędy będą komunikować się z obywatelem przez doręczenia elektroniczne i zarządzać dokumentacją w formie cyfrowej.

 

Rejestrowane, czyli bezpieczne i pewne

Gdy wysyłasz dokumenty przez e-Doręczenia, trafiają one zawsze do właściwej osoby. Gdy je odbierasz, wiesz, kto je wysłał i masz pewność, że nikt się nie podszywa pod tę osobę czy instytucję. Przesłane dokumenty pozostają nienaruszone. Możesz również pobrać prawnie ważne dowody na to, kto i kiedy je wysłał i odebrał.

Powszechne, czyli dla każdego

e-Doręczenia są dla obywateli, firm i urzędów. Żeby z nich korzystać, trzeba założyć adres do e-Doręczeń. Dla osób, które nie mają jeszcze adresu do e-Doręczeń, jest usługa hybrydowa (łączona), czyli elektroniczno-papierowa. Urząd wysyła dokument elektroniczny, który trafia na pocztę. Tam jest automatycznie drukowany i wysyłany do adresata.

Stopniowo wszystkie urzędy zaczną używać e-Doręczeń do komunikacji z obywatelami i firmami. Będą mogły połączyć z e-Doręczeniami swoje systemy elektronicznego zarządzania dokumentami.

Dzięki standardowi technicznemu e-Doręczeń również inni zaufani dostawcy na rynku będą mogli uruchomić usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego.

 

 

Kogo dotyczy obowiązek korzystania z e-Doręczeń

Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie dotyczył wszystkich podmiotów publicznych oraz firm rejestrowanych w KRS i CeiDG. Obowiązek ten będzie wprowadzany stopniowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę