Znany youtuber - Lord Kruszwil tłumaczy się ze współpracy z województwem podlaskim
19-latek, znany w sieci jako Lord Kruszwil, opublikował wideo z kilkuminutowym oświadczeniem. Zdradza w nim szczegóły współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego.
Marek Kruszel znany jako Lord Kruszwil na zlecenie podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego wyprodukował film, który w założeniu miał odkłamywać stereotypy o województwie.
Na początku stycznia jeden z portali internetowych opublikował informację, że urząd zapłacił za to ponad 50 tys zł. Wzbudziło to duże kontrowersje i publiczną dyskusję na temat postawy Kruszwila i gospodarowania publicznymi pieniędzmi. Na zamówionym nagraniu youtuber na przykład udaje, że chce kupić cerkiew, a zapytany przez operatora o krzyż prawosławny, który, jak to określa, jest przekreślony, odpowiada, że "to taki desgin". Bohater nagrania w filmie używa również języka pełnego wulgaryzmów.
Po fali krytyki, jaka spadła na Kruszwila i urzędników, autor nagrania postanowił wydać oświadczenie. W kilkuminutowej wypowiedzi tłumaczy, że nie dostał za promocyjny film 50 tys zł, a dużo mniej.
- Jeżeli za takie coś przyjąłbym 50 tys zł, to byłbym najgorszym oszustem i byłoby to nieetyczne i niemoralne - przekonuje 19-latek.
Lord Kruszwil nie zdradza, ile faktycznie trafiło na jego konto za współpracę z Urzędem Marszałkowskim. Kwotę określa jako równowartość "dwóch telefonów średniej jakości".
Youtuber tłumaczy także, że nie był autorem scenariusza tego nagrania. Przekonuje również, że film został zaakceptowany przez urzędników przed publikacją.
Urząd Marszałkowski nie odnosi się do komentarza Marka Kruszela. Jak powiedziała Polskiemu Radiu Białystok rzeczniczka marszałka Izabela Smaczna-Jórczykowska, w ocenie urzędu, film nie wnosi do sprawy nic nowego. A stanowisko Urzędu Marszałkowskiego zostało już sformułowane w oświadczeniu.
Rzeczniczka pisała w nim, że współpraca z youtuberem nie przyniosła oczekiwanych efektów promocyjnych i projekt nie będzie kontynuowany. Informowała też, że współpraca nie była nawiązywana bezpośrednio z nastolatkiem, a przez firmę Polsat Media.
Urząd Marszałkowski na poniedziałek (27.01) zapowiedział konferencję prasową na temat promocji regionu.