Od nowego roku PUE ZUS obowiązkowe dla płatników składek
Do 30 grudnia br. każdy płatnik składek powinien założyć konto na Platformie Usług Elektronicznych [PUE] ZUS. Jeśli tego nie zrobi, ZUS z urzędu założy mu konto na PUE ZUS. Od nowego roku bowiem każdy, kto jest płatnikiem składek, ma ustawowy obowiązek posiadania takiego profilu – przypomina ZUS.
Na ten moment na PUE profile ma już niemal 11 mln użytkowników. Wśród nich są także osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.
- Do tej pory obowiązek posiadania konta na PUE ZUS mieli płatnicy, którzy rozliczali składki za więcej niż pięć osób. Po nowelizacji ustawy obowiązek ten dotyczyć będzie wszystkich przedsiębiorców - także właścicieli małych firm ubezpieczających do pięciu osób, oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie. Każdy płatnik składek będzie zobowiązany także do utrzymania aktywnego profilu na PUE ZUS w czasie prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast przedsiębiorca, któremu ZUS założy profil, musi także przekazać do Zakładu swój adres elektroniczny – informuje Katarzyna Krupicka regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do ZUS i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Mogą też kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, a także mają na bieżąco dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników.
Jak założyć profil
Aby założyć konto na PUE ZUS, trzeba wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk „Zarejestruj w PUE", a następnie wskazać, dla kogo zakłada się profil. Do wyboru jest rejestracja:
„Dla Ciebie" - przeznaczona dla tych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, osób pracujących, emerytów, rencistów, zasiłkobiorców, lekarzy i innych osób ubezpieczonych w ZUS;
„Dla przedsiębiorców" - przeznaczona dla osób prowadzących działalność gospodarczą;
„Dla firm" - przeznaczona dla spółek, stowarzyszeń, spółdzielni, fundacji przedsiębiorstw państwowych.
Kolejny krok to wybór sposobu rejestracji. Można to zrobić za pomocą bankowości elektronicznej, profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
- Jeśli nie wybierzemy, żadnej z tych metod, a zdecydujemy się na rejestrację za pomocą formularza rejestracji, wówczas po wybraniu przycisku „DO REJESTRACJI", należy wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu siedmiu dni od rejestracji należy też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Wymagany będzie wówczas do wglądu dokument tożsamości np. dowód osobisty lub paszport – wyjaśnia rzeczniczka.