Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 13 stycznia 2025 napisz DONOS@

Na czym polega wycena przedsiębiorstwa przez rzeczoznawcę?

Wycena przedsiębiorstwa to proces, który powinien być realizowany przez rzeczoznawcę majątkowego, co pozytywnie wpłynąć na jej wiarygodność. Na czym polega? Jakie funkcje pełni wycena przedsiębiorstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Wycena przedsiębiorstwa przez rzeczoznawcę - na czym polega?

Wycena przedsiębiorstwa przez rzeczoznawcę polega na oszacowaniu jego wartości oraz wyrażeniu jej w jednostkach pieniężnych. Zlecenie realizacji tego procesu rzeczoznawcy pozwala nie tylko uwiarygodnić wycenę, ale również dobrać odpowiednie szacowania wartości czy dopasować podejmowane działania do celu wyceny. W związku z tym mimo, iż obowiązujące przepisy prawa w żaden sposób nie określają tego, w jaki sposób należy przeprowadzać wycenę firmy oraz kto może się tym zająć, to warto powierzyć tę czynności profesjonalistom. Przykładem może być wycena przedsiębiorstwa w kancelarii SIPEX, która jest zgodna z rekomendacjami prawnymi wydanymi przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych (PFSRM) i znanymi jako Powszechne Krajowe Zasady Wyceny. Nota ta została uchwalona przez Radę Krajową PFSRM i włączona jako Nota interpretacyjna nr 5 „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstwa”(NI 5) do zbioru Powszechnych Krajowych Zasad Wyceny.

Zdjęcie 2.jpg

Metody wyceny przedsiębiorstw

Wycena przedsiębiorstwa przez rzeczoznawcę to proces, który realizowany jest w oparciu o odpowiednie metody wyceny, które należy dostosować do celu jej przeprowadzania. W związku z tym wyróżnić można metody majątkowe, dochodowe oraz porównawcze. Metody dochodowe to przede wszystkim metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych, która pozwala określić zdolność firmy do generowania zysków. Metody majątkowe to natomiast metoda skorygowanych aktywów netto, metoda wartości likwidacyjnej lub metoda wartości odtworzeniowej, które pozwalają ustalić wartość aktywów pomniejszonych o firmowe zobowiązania. Metoda porównawcza polega z kolei na oszacowaniu wartości firmy na podstawie porównania jej z innym przedsiębiorstwem o zbliżonej wartości działającym w tej samej branży. W celu uwiarygodnienia wyceny rzeczoznawcy bardzo często stosują podejście mieszane, które polega na wykorzystaniu co najmniej dwóch z wymienionych wcześniej metod.

 

Jakie funkcje może pełnić wycena przedsiębiorstwa?

Zgodnie z ogólnymi zasadami wyceny przedsiębiorstw wycena firmy może spełniać różne funkcje. W praktyce jest ich 5, a mianowicie:

  • funkcja doradcza, której celem jest ustalenie niezbędnych informacji w związku z zamierzonymi transakcjami kapitałowymi, a także dla potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem;

  • funkcja argumentacyjna, co wynika z faktu, że wartość danego przedsiębiorstwa może być argumentem w trakcie negocjacji;

  • funkcja mediacyjna, która staje się istotna wtedy, gdy wyceniane przedsiębiorstwo uczestniczy w różnego rodzaju sporach;

  • funkcja zabezpieczająca, ponieważ wycena może być dokonywana w celu zabezpieczenia przed negatywnymi skutkami różnego rodzaju sporów;

  • funkcja informacyjna, ponieważ wycena przedsiębiorstw obrazuje także bieżącą ich sytuację oraz dostarcza danych umożliwiających skuteczne zarządzanie wartością firmy.

Podsumowując należy stwierdzić, że wycena przedsiębiorstwa przez rzeczoznawcę to proces, który jest złożony. Istotne w jego kontekście jest bowiem nie tylko dopasowanie odpowiednich metod wyceny, ale również uwzględnienie wszystkich aspektów, które mogą mieć wpływ na wartość firmy.

tekst płatny


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę