Budowę Via Baltica do Łomży można zaczynać
9. grudnia 2020 roku – to według wyliczeń Wojciech Borzuchowskiego, dyrektora białostockiego oddziału GDDKiA, termin ukończenia prac przy budowie odcinka Via Baltica od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” (bez węzła). W poniedziałek Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski, podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na ten odcinek drogi ekspresowej S-61. To pierwszy z sześciu odcinków łomżyńskiej części Via Baltica, który doczekał się formalnego pozwolenia na rozpoczęcie prac drogowych. - To decyzja na którą czekaliśmy, my mieszkańcy powiatu łomżyńskiego, od wielu, wielu lat – mówił Lech Szabłowski, starosta łomżyński.
Wydany przez wojewodę podlaskiego ZRID dotyczy odcinka drogi ekspresowej S-61 od węzła „Śniadowo”, który wyznaczono w okolic wsi Tyszki Nadbory na terenie województwa mazowieckiego, do planowanego w okolicach Konarzyc węzła „Łomża Południe”. To tzw. zadanie nr 2 z sześciu łomżyńskiej części Via Baltica sięgającej od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn.
Umowę na zaprojektowanie i zbudowanie tej części ekspresówki Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku pospisywała z firmą POLAQUA na początku 2018 roku. Za 17-kilometrów Via Baltica ma otrzymać 380 milionów złotych. Przy okazji – jak wyjaśniał dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA – zostanie zbudowanych ponad 24 km dróg towarzyszących.
- Termin realizacji to 9. grudnia 2020 roku. W ramach tego przedsięwzięcia wykonawca zrealizuje łącznie 10 wiaduktów drogowych oraz 3 obiekty mostowe. Jeśli chodzi o przekrój to typowy dla dróg ekspresowych – dwie jezdnie z pasami 3 i pół metrowymi po dwa plus rezerwa na pas rezerwowy do środka, przyszłościowo – opisywał dyrektor Wojciech Borzuchowski.
To kolejny etap realizacji trasy Via Baltica
- Cieszę się, że mogę podpisywać tę decyzję. To kolejny etap realizacji tej bardzo ważnej dla naszego regionu, dla kraju, ale również w systemie europejskim trasy Via Baltica – podkreślał wojewoda Bogdan Paszkowski.
Zapowiadał również, że jeszcze w tym miesiącu będzie mógł podpisać decyzję ZRID na jeszcze jeden odcinek łomżyńskiej części Via Baltica, a we wrześniu na kolejny. To najprawdopodobniej będą odcinki S-61 od Kisielnicy do Stawisk (zadanie nr 5) i od Stawisk do Szczuczyna (zadanie nr 6). W PUW prowadzone jest także postępowanie w sprawie wydania decyzji ZRID na zadanie nr 3, czyli pierwszą część obwodnicy Łomży od węzła „Łomża Południe” do węzła „Łomża Zachód” z łącznikiem od węzła „Łomża Południe” do drogi krajowej nr 63 w kierunku Zambrowa.
Czekaliśmy od wielu, wielu lat
- To decyzja na którą czekaliśmy, my mieszkańcy powiatu łomżyńskiego, od wielu, wielu lat – mówił obecny przy podpisywaniu decyzji ZRID Lech Szabłowski, starosta łomżyński. - Ta Via Baltica, która będzie budowana na terenie powiatu łomżyńskiego, można powiedzieć, że przecina powiat taką linią pionową od południa na północ, czy z północy na południe, ale jest to inwestycja bardzo długo oczekiwania i bardzo ważna. Przede wszystkim to jest poprawa bezpieczeństwa mieszkańców powiatu łomżyńskiego. Mimo, że ta droga dzieli obszar powiatu, to ta droga będzie łączyła. Będzie łączyła wszystkich tych, którzy dalej będą chcieli rozwijać się, funkcjonować na terenie powiatu, będą chcieli inwestować i będą mogli żyć w dobrych, bardzo dobrych warunkach – podkreślał starosta Szabłowski.