Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 30 grudnia 2024 napisz DONOS@

Bezpieczeństwo na drodze to nie przypadek

Pierwsza Ofiara Pojazdu Silnikowego 17 stycznia 1886 roku, Bridget Driscoll, 44 letnia matka dwójki dzieci, stała się pierwszą osobą w historii zabitą przez pojazd. Zmierzała ona wraz z córką na pokaz tańca w Crystal Palace w Londynie. Została potrącona przez samochód idąc po terenie otaczającym pałac. Świadkowie mówili o samochodzie “pędzącym z zawrotną szybkością”. Może było to 8 mil na godzinę (12,8 km/h), mimo iż prędkość tego pojazdu nie powinna była przekraczać 4 mil na godzinę (6,4 km/h). Za kierownicą siedział młody mężczyzna, który oferował przejażdżkę demonstracyjną wszystkim chcącym zapoznać się z nowym wynalazkiem. Według niektórych, kierowca chciał właśnie zaimponować młodej pasażerce. W ramach postępowania wyjaśniającego lekarz sądowy stwierdził, że “to nie może się więcej powtórzyć.” źródło: World’s first road death. London, Roadpeace.

Zbyt często bezpieczeństwo ruchu drogowego traktowane jest jako problem transportowy, a nie problem z dziedziny zdrowia publicznego. Zbyt często obrażenia odnoszone w ruchu drogowym określa się mianem “wypadków”, choć większości z nich można przecież zapobiec. Skutkiem tego w wielu krajach o wiele mniej wysiłków wkłada się w zrozumienie i zapobieganie obrażeniom na drogach w porównaniu z wysiłkami jakie wkłada się w zrozumienie i zapobieganie wielu mniej poważnym dolegliwościom społecznym.

Codziennie aż 140 000 osób odnosi obrażenia na drogach na całym świecie. Ponad 3 000 umiera, a około 15 000 nigdy nie odzyska pełnej sprawności. Każdy z nich to krąg cierpiących emocjonalnie i w inny sposób bliskich, przyjacił, sąsiadów, wspłpracowników lub kolegów z klasy.
Rodziny walczą z ubóstwem, gdy ginie ich jedyny żywiciel lub borykają się z dodatkowymi wydatkami związanymi z opieką nad niepełnosprawnymi członkami rodziny.
Już teraz statystyki są alarmujące, zaś jeszcze bardziej niepokojące są obecne trendy zagrożenia na drogach. Jeżeli nie ulegną odwróceniu, do 2020 roku ilość osób zabitych i okaleczonych w wypadkach na drogach całego świata wzrośnie o 60%, stawiając ofiary ruchu drogowego na
pierwszej pozycji wśród wszystkich ofiar chorób i uszkodzeń ciała.

Światowy Dzień Zdrowia w 2004 roku daje sposobność skupienia uwagi całego świata na tym krytycznym i szybko narastającym problemie zdrowia publicznego. Jako motto tego Dnia wybraliśmy hasło “Bezpieczeństwo na drodze to nie przypadek”. Przekazuje ono istotną
prawdę, prawdę, która daje powód do nadziei: obrażeniom na drogach można zapobiegać jeżeli uzna się je za poważny problem zdrowia publicznego, a rządy i inni zainteresowani podejmą konieczne działania zapobiegawcze. Kraje o wysokim dochodzie jako pierwsze przeszły etap intensywnego rozwoju motoryzacji i jako pierwsze wyciągnęły naukę, że choć motoryzacja
niesie szereg korzyści to również może być bardzo szkodliwa w skutkach, jeżeli bezpieczeństwo nie będzie podstawowym kryterium podejmowania działań. Krajom, gdzie najlepiej udaje się ograniczać szkodliwy wpływ motoryzacji, udało się zmobilizować szereg różnych środowisk
rządowych, społecznych i sektorowych do wspłpracy w ramach skoordynowanych programów badawczo - rozwojowych i wdrożeniowych w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obecnie niektóre najbardziej zmotoryzowane kraje na świecie szczycą się jednymi z najniższych
wskaśników ilości ofiar śmiertelnych na 100 000 osób, przy rocznym ich poziomie rzędu 6,0 i tendencji spadkowej. Z drugiej strony, wiele innych krajów ma wskaśniki przekraczające 28,0 ofiar śmiertelnych na 100 000 osób.




 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę