Przejdź do treści Przejdź do menu
poniedziałek, 30 grudnia 2024 napisz DONOS@

ZOPI: obwodnica Łomży na zachodzie w 2015 roku

Główne zdjęcie
Mapa z naniesionymi wariantami obwodnic Łomży. Kolorem fioletowym dorysowano jak mogłaby wyglądać obwodnica po uwzględnieniu Via Baltica. (zobacz też załącznik do tej informacji)

Zespół Opiniowania Projektów Inwestycyjnych przy białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarekomendował, aby obwodnica Łomży była realizowana w „wariancie I” czyli tzw. „dalekim zachodnim”. Jednym z argumentów za takim właśnie jej przebiegiem jest możliwość łatwego przerobienia tego wariantu pod potrzeby Via Baltica, gdyby rząd faktycznie uznał, że ta międzynarodowa trasa będzie przebiegała przez Łomżę. - Realnym terminem zakończenia budowy obwodnicy jest rok 2015 – mówił po posiedzeniu ZOPI Sławomir Topczewski, naczelnik wydziału dokumentacji GDDKiA w Białymstoku.

O tym który wariant obwodnicy został rekomendowany zdecydowało wykonane Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe. Obwodnica Łomży (w ciągu drogi krajowej nr 61 i nr 63) w tym dokumencie zaproponowana została w czterech podstawowych wariantach – trzech zachodnich (I, II, III) i jednym wschodnim (IV).  Wariant I tzw. „daleki zachodni” (zaczyna się w okolicach Górek Sypniewo na północy i przebiega w pobliżu miejscowości: Kisielnica, Penza, Michałowo, Jednaczewo, Kupiski Stare, Sierzputy Młode, Dłużniewo – Konarzyce – Białka – Podgórze) zdaniem opracowujących dokument ekspertów i dziś opiniujących go specjalistów z białostockiego oddziału GDDKiA jest najkorzystniejszy. (Tuż za nim w badaniach wypadł wariant nr IV – czyli obwodnica po stronie wschodniej)  
- Jednym z argumentów za „wariantem I” jest fakt, że w znacznej części pokrywa się on z wskazaną przez Scott Wilson trasą Via Baltica w wariancie łomżyńskim – mówił Topczewski podkreślając, że podczas ZOPI został informacyjnie przedstawiony „rysunek” takiej obwodnicy. - Formalnie nie możemy tego uwzględniać do czasu przyjęcia przez rząd nowego rozporządzenia w sprawie przebiegu autostrad i dróg ekspresowych uwzględniającego Via Baltica przez Łomżę – dodaje.   

Drogowcy planują, że jeszcze w trzecim kwartale roku wystąpią do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska z wnioskiem o decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji (tzw. decyzji środowiskowej) dla „wariantu I” obwodnicy. Wcześniej o obwodnicy Łomży będzie musiał wypowiedzieć się jeszcze znajdujący się w warszawskiej centrali GDDKiA Komitet Opiniujący Przedsięwzięcia Inwestycyjne. 

W dokumencie, który był dyskutowany na ZOPI znajduje się zdanie dotyczące terminów realizacji obwodnicy Łomży: Ze względu na konieczność przeprowadzenia ruchu przelotowego projektowaną obwodnicą Łomży z drogi krajowej nr 61, z drogi krajowej nr 63 oraz z drogi wojewódzkiej nr 677 przyjęto, że projektowana obwodnica Łomży we wszystkich wariantach powinna być budowana w jednym etapie w latach 2010-2015.

Zachodnia obwodnica Łomży – wariant I
Zachodnia obwodnica Łomży w wariancie I obejmuje następujące odcinki projektowanych dróg krajowych:

  • projektowana obwodnica Łomży wg wariantu I na parametrach drogi ekspresowej w ciągu drogi krajowej nr 61 po zachodniej stronie miasta o długości ok. 19,364 km,
  • projektowana droga krajowa nr 63 na parametry drogi GP na obwodnicy Kisielnicy o długości 3,120 km oraz na obwodnicy Łomży, w ciągu drogi GP 63 po południowej stronie miasta o długości ok. 16,538 km (od węzła Łomża I do istniejącej drogi krajowej nr 63),
  • projektowana droga krajowa nr 64 na parametry drogi GP o długości ok. 6,800 km zlokalizowana po północnej stronie miasta.

Na trasie obwodnicy zachodniej wg wariantu I zlokalizowano następujące węzły drogowe:

  • w km 4+400 węzeł „Kisielnica” na skrzyżowaniu projektowanej drogi krajowej nr 61 na parametry drogi ekspresowej z projektowaną obwodnicą Kisielnicy w ciągu drogi GP 63 Kolno – Łomża – Zambrów,
  • w km 7+397 węzeł „Michałowo” na skrzyżowaniu projektowanej drogi krajowej nr 61 z projektowaną drogą GP 64 Łomża – Stare Jeżewo,
  • w km 14+314 węzeł „Kupiski” na skrzyżowaniu projektowanej drogi krajowej nr 61 z istniejącą drogą wojewódzką nr 645 Łomża – Myszyniec,
  • w km 17+807 węzeł „Łomża I” na skrzyżowaniu projektowanej drogi krajowej nr 61 z istniejącą drogą krajową nr 61 Ostrołęka – Łomża,
  • w km 7+610 węzeł „Konarzyce” na skrzyżowaniu projektowanego przebiegu drogi GP 63 Kolno – Łomża – Zambrów z istniejącą drogą wojewódzką nr 677 Ostrów Mazowiecka – Łomża.

Na trasie obwodnicy zachodniej wg wariantu I oprócz wiaduktów w węzłach drogowych zlokalizowano:

  • 11 wiaduktów nad drogą ekspresową,
  • 2 wiadukty w ciągu drogi ekspresowej,
  • 6 przejazdów gospodarczych,
  • 12 samodzielnych przejść dla zwierząt,
  • 1 most na rz. Narwi o długości 1220,0 m,
  • 1 wiadukt nad linią kolejową Śniadowo – Łomża w ciągu projektowanej drogi GP 63 Łomża – Zambrów,
  • 6 mostów nad ciekami wodnymi, drogami gospodarczymi i przejściami dla zwierząt.

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę