Przejdź do treści Przejdź do menu
niedziela, 29 grudnia 2024 napisz DONOS@

Plan Daltoński w Przedszkolu Publicznym Nr 5 w Łomży

Samodzielni, odpowiedzialni, współpracujący – tacy starają się być przedszkolacy z Przedszkola Publicznego Nr 5 w Łomży.

Od września tego roku szkolnego ,,Piąteczka” realizuje innowację pedagogiczną wywodzącą się z nurtu Pedagogiki Planu Daltońskiego, którego prekursorem była Helen Parkhurst. Plan daltoński  polega na indywidualnej pracy dziecka, dostosowanej do jego potrzeb i możliwości. Koncepcja edukacji daltońskiej oparta jest na trzech założeniach nauka samodzielności, nauka odpowiedzialności, nauka współpracy. Koncepcja ta zyskała popularność dzięki temu, że umożliwia dostosowanie nauki do tempa i rzeczywistych możliwości dziecka, rozwija umiejętność podejmowania decyzji, wyrabia poczucie odpowiedzialności za wykonanie podjętego zadania, ale przede wszystkim budzi inicjatywę i samodzielność dziecka, zarówno w działaniu, jak i myśleniu.

Zgodnie z założeniami edukacji daltońskiej podstawową rolę w procesie nauczania stanowi   wizualizacja procesu edukacyjnego. Dlatego też w każdej Sali przedszkolnej  znajdują się tablice wizualizacyjne oraz instrukcje czynnościowe. Wizualizacja pozwala dzieciom samodzielnie planować i monitorować efekty swojej pracy oraz lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady obowiązujące w grupie. Podczas zajęć organizowane są zabawy w parach oraz małych grupach rozwijające współpracę dzieci.

W ramach procesowego wspomagania przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 2 w Łomży. Relację z konsultacji oraz zaobserwowanego dnia w przedszkolu umieściła na stronie ŁCRE Marta Brzozowska – pedagog i koordynator z PPP w Łomży:

Samodzielność, odpowiedzialność i współpraca przedszkolaków w ,,Piąteczce”

Taka rozmowa:

     - Dzień dobry przedszkolaki!

     - Dzieeeń dooobryyy!

     - Widzę, że macie fajne plansze na ścianach, mogę sobie poprzesuwać tam magnesy?

     - NIEEEE! (jednogłośnie odpowiedziały dzieci)

     - A dlaczego? – pytam

     - Bo to są NASZE zadania i dyżury.

     - Aha. A opowiecie mi trochę o waszych zadaniach i dyżurach?

No i zaczęła się rozmowa pełna emocji, zachwytu i przedstawiania poszczególnych tablic. Przedszkolaki opowiadały o planowaniu swoich zadań oraz o tym, że każdy jest w parze                       z inną osobą za coś odpowiedzialny. I tak wśród dyżurnych są m.in. bohater samotnych zabawek, mistrz czystych stolików albo strażnik kącika czytelniczego. Widziałam jak dzieci korzystają z licznych wizualizacji, w tym z instrukcji, sygnalizatora oraz planu dnia. A to nie koniec wykorzystywania przez nauczycielki pomocy edukacyjnych wywodzących się z nurtu pedagogiki daltońskiej, o czym mogłam przekonać się osobiście w rozmowach doradczych odbywających się w ramach procesowego wspomagania placówki. Bardzo przyjemnie jest móc zaobserwować zaangażowanie nauczycielek, które w 100% wykorzystały treści szkoleniowe, a teraz dbają o swój rozwój zawodowy poprzez samodoskonalenie, współpracę i doradztwo. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć doskonalenie w kierunku wykorzystania lapbooków w pracy edukacyjnej. Zaś w dalszej perspektywie wyjazd studyjny do certyfikowanego przedszkola daltońskiego, o ile tylko warunki zewnętrzne na to pozwolą.

 

oprac. Marta Brzozowska

- pedagog i koordynator procesowego wspomagania

w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 2 w Łomża

 

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Agata Komorowska
so, 06 lutego 2021 16:41
Data ostatniej edycji: nie, 07 lutego 2021 08:50:40

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę