Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 08 stycznia 2025 napisz DONOS@

Łomżanie przyznają się do uzależnienia od telefonów komórkowych

Główne zdjęcie
Zdjęcie ilustracyjne

W przeprowadzonej na jesieni 2024 roku diagnozie problemów społecznych ponad połowa mieszkańców Łomży (w różny sposób) przyznała się do pewnego uzależnienia od telefonów komórkowych. Najbardziej widać to starszej młodzieży szkolnej.

We wrześniu i październiku ubiegłego roku Ogólnopolska Grupa Badań Społecznych sp z o.o. z Krakowa przeprowadziła diagnozę problemów społecznych na terenie miasta Łomża. W badaniu wzięło udział 311 dorosłych, 623 uczniów klas 4-6 i 1397 klas 7-8 i ponadpodstawowych. 

Badanie dotyczyło wielu aspektów uzależnień, poniżej skupiamy się na behawioralnych, czyli niekontrolowanych nadmiernych zachowań np. sięganie po telefon, scrollowanie treści w social mediach, robieniem zakupów czy hazardem. 

Jak się okazuje mniej niż połowa dorosłych łomżyniaków (47,27%) wie o czym mowa.

Uzależnienia te, mimo że niezwiązane z substancjami psychoaktywnymi, mogą mieć znaczący wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne, szczególnie w kontekście powszechności korzystania z urządzeń elektronicznych. 75,56% badanych przyznaje, że korzysta z takich urządzeń codziennie, co wskazuje na ich silne związanie z nowymi technologiami. Jednocześnie 11,25% respondentów twierdzi, że w ogóle nie korzysta z elektroniki, a pozostałe osoby używają ich z mniejszą częstotliwością.

Dla większości mieszkańców czas spędzany w Internecie (poza pracą) wynosi od 1 do 3 godzin dziennie (38,41%), przy czym około jedna czwarta badanych (25,72%) korzysta z Internetu od 3 do 6 godzin dziennie, a 23,19% mniej niż godzinę.

W kontekście motywacji do korzystania z Internetu dominują media społecznościowe, wybierane przez 73,31% ankietowanych, a także kontakt z bliskimi (58,27%) oraz śledzenie

bieżących informacji i rozwijanie zainteresowań (53,76%). Znaczącą rolę pełni również e-commerce – 50,75% mieszkańców korzysta z Internetu do zakupów online.

W pytaniu o uzależnienie od telefonu komórkowego 46,38% mieszkańców przyznało, że ich codzienne funkcjonowanie byłoby utrudnione bez telefonu, co może świadczyć o ich wysokim przywiązaniu do urządzeń mobilnych, natomiast 41,67% oceniło, że nie są uzależnieni. Wyniki pokazują zróżnicowane podejście mieszkańców do uzależnienia od technologii, z czego 8,7% twierdzi, że zdecydowanie odczuwa potrzebę korzystania z telefonu. 

W kwestiach hazardowych badani deklarują niską aktywność, co jest widoczne w odpowiedziach na temat uczestnictwa w płatnych konkursach SMS-owych oraz korzystania z automatów do gier i zakładów bukmacherskich. Aż 85,21% mieszkańców zadeklarowało, że nigdy nie brało udziału w płatnych konkursach SMS-owych, a podobny trend zaobserwowano w pytaniach o automaty do gier (96,14% odpowiedzi „nigdy”) oraz zakłady bukmacherskie (91% „nigdy”). Takie postawy mogą wskazywać na świadomość finansowego ryzyka i niechęć mieszkańców do angażowania się w hazard.

W przypadku uczniów klas 4-6 szkół podstawowych czym są uzależnienia behawioralne wie jedynie 9,95%. Częstotliwość korzystania z urządzeń elektronicznych jest bardzo wysoka, ponieważ aż 66,29% uczniów używa ich codziennie, a 27,29% – kilka razy w tygodniu. Tylko niewielka część badanych (1,93%) wskazała, że w ogóle z nich nie korzysta.

Co do czasu spędzanego w Internecie poza nauką, niemal połowa uczniów (49,39%) przyznaje, że zajmuje im to od 1 do 3 godzin dziennie, a kolejne 24,7% poświęca na to od 3 do 6 godzin. Istotny odsetek (5,57%) korzysta z Internetu powyżej 10 godzin dziennie, co może sugerować wysoki poziom zaangażowania w życie wirtualne. Głównym powodem korzystania z Internetu jest dla uczniów kontakt ze znajomymi (73,4%). Inne popularne powody to oglądanie filmów i programów (62,23%), słuchanie muzyki (62,07%), granie w gry online (61,41%) oraz korzystanie z mediów społecznościowych (48,28%). Blokady rodzicielskie, które stanowią zabezpieczenie przed nieodpowiednimi treściami, nie są powszechnie stosowane na urządzeniach uczniów – 47,45% badanych przyznaje, że ich nie ma, natomiast 36,78% wie, że są zainstalowane. Co więcej, zdecydowana większość uczniów (92,94%) jest świadoma ryzyka i nie podałaby swoich danych osobowych osobie poznanej w Internecie, co wskazuje na ich ostrożne podejście do prywatności.

Pomimo rozwoju technologii, dostęp do urządzeń elektronicznych jest niejednakowy, co prowadzi do poczucia wykluczenia wśród części uczniów. 18,14% badanych czuje się odrzuconych ze względu na brak dostępu do takich urządzeń, co może rzutować na ich samopoczucie i uczestnictwo w życiu szkolnym. W zakresie uzależnienia od telefonu komórkowego, 48,12% uczniów przyznaje, że trudno byłoby im funkcjonować bez niego, natomiast 7,36% jednoznacznie uważa siebie za uzależnionych. Pozostali uczniowie (44,52%) deklarują, że mogliby żyć bez telefonu, co wskazuje na różne poziomy zależności od technologii wśród młodzieży.

Wyniki przeprowadzonego badania wśród starszych uczniów klas 7-8 oraz klas ponadpodstawowych dotyczącego uzależnień behawioralnych oraz zachowań związanych z korzystaniem z technologii wskazują na istotne zjawiska w ich życiu. Aż 76,28% respondentów nie ma świadomości, czym są uzależnienia behawioralne, co sugeruje potrzebę zwiększenia edukacji na ten temat. Co więcej, 86,68% uczniów korzysta z urządzeń elektronicznych codziennie, co może wpływać na ich zdrowie psychiczne, aktywność fizyczną oraz relacje społeczne. W kontekście korzystania z Internetu, 81,73% uczniów wskazuje na kontakt ze znajomymi jako główny powód, co podkreśla znaczenie mediów społecznościowych w ich życiu. Mimo wysokiej aktywności online, 80,25% respondentów nie ma zainstalowanej blokady rodzicielskiej na swoich urządzeniach, co rodzi pytania o bezpieczeństwo młodzieży w sieci. Warto również zauważyć, że 82,12% uczniów nie jest skłonnych do udostępniania swoich danych osobowych obcym, co może świadczyć o pewnym poziomie świadomości zagrożeń związanych z prywatnością. 

Na pytanie o uzależnienie od telefonu komórkowego, 50,77% badanych zadeklarowało, że trudno byłoby im funkcjonować bez tego urządzenia, co może sugerować pewne problemy związane z jego nadmiernym użytkowaniem. W kontekście relacji społecznych, 17,94% uczniów doświadczyło odrzucenia z powodu braku dostępu do technologii, co pokazuje, jak ważna jest integracja technologii w życiu szkolnym i społecznym. Analizując świadomość na temat zaburzeń odżywiania, 67,64% uczniów zna pojęcie anoreksji, a 51,9% - bulimii. Niemniej jednak, 48,1% badanych nie zna pojęcia kompulsywnego objadania się, co wskazuje na lukę w edukacji zdrowotnej. W odniesieniu do stosowania diet, 46,71% uczniów zadeklarowało, że nie stosuje diety, ponieważ uważa, że ich waga jest odpowiednia. Z kolei 21,96% uczniów przyznało, że stosuje dietę w celu schudnięcia.

źródło: Diagnoza problemów społecznych Miasta Łomża

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę