Ogłoszono drugi przetarg na obwodnicę Łomży
GDDKiA ogłosiła dzisiaj drugi już przetarg na wybudowanie brakującej części obwodnicy Łomży. Chodzi o 13-kilometrowy odcinek od węzła Zachód do węzła Kolno z kilometrowym mostem przez Narew. To z tego odcinka, w połowie maja, wyrzucona została firma TOTO.
Zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania oraz optymalizacja wykonanych wcześniej projektów wraz z wybudowaniem drogi ekspresowej S61 z drogą krajową nr 64 i całą infrastrukturą, uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowego odcinka drogi ekspresowej S61 oraz drogi krajowej nr 64 – informuje GDDKiA.
W nowym przetargu GDDKiA wymaga, aby prace projektowe (w zakresie optymalizacji i wykonania brakujących projektów) oraz roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 16 grudnia do 15 marca), natomiast nie wlicza się ich do etapu robót. Wśród kryteriów pozacenowych jest m.in. możliwość skrócenia terminu wykonania zadania maksymalnie o 3 miesiące, za co są przyznawane dodatkowe punkty.
Wśród warunków przetargu jest kilka punktów zwrotnych w realizacji kontraktu, tzw. kamieni milowych. Jednym z nich jest - wykonanie robót oraz uzyskanie - w imieniu i na rzecz GDDKiA, jako inwestora - wszelkich wymaganych przepisami decyzji umożliwiających udostępnienie do ruchu minimum jednej jezdni drogi S61 (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy. Chodzi o to, aby zapewnić przejezdność drogi z końcem 2023 roku. Wtedy, zgodnie z planem, mają być użytkowane pozostałe odcinki Via Baltica i tama na Narwi jest trudna do zaakceptowania.
Innym kamieniem milowym jest rozpoczęcie, wykonanie i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie węzła Łomża Zachód w terminie 9 miesięcy od daty podpisania umowy. Umożliwi to jak najszybsze połączenie sąsiedniego odcinka budowanej drogi ekspresowej S61 Łomża Południe – Łomża Zachód (ma być gotowy w marcu 2022), z istniejącą drogą krajową nr 61.
GDDKiA przewiduje rozstrzygnięcie przetargu do końca tego roku, a podpisanie umowy przewidywane jest w pierwszych miesiącach przyszłego roku.
Odcinek Łomża Zachód - węzeł Kolno stanowiący kluczową część obwodnicy Łomży będzie miał długość 12,92 kilometra i powstanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. GDDKiA wykonawcy pozostawia wybór nawierzchni. Inwestycja obejmuje także budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, a także urządzeń ochrony środowiska (ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, urządzeń oczyszczających (separatory) czy przejść dla zwierząt). Wybudowane zostaną tu trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad doliną Narwi.
W ramach zadania powstanie również fragment jednojezdniowej drogi krajowej nr 64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości 6,96 km. Odcinek drogi krajowej nr 64 będzie miał jedną jezdnię, skrzyżowania w postaci rond z istniejącą drogą krajową nr 61 w rejonie miejscowości Marianowo oraz z istniejącą drogą krajową nr 64 w rejonie miejscowości Elżbiecin. Rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca.
Realizacja drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie – łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.
To właśnie szybka i sprawna realizacja odcinka S61 stanowiącego obwodnicę Łomży, ma sprawić, że ruch po Via Baltice - od grudnia 2023 roku - będzie odbywał się bez większych problemów na całej jej długości. Natomiast budowa drugiej jezdni i zakończenie budowy odcinka od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno nastąpi w 2024 roku.
Realizacja S61 Łomża Zachód - Kolno, tak jak pozostałych odcinków pomiędzy Podborzem a Stawiskami, jest współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.