S61 płatna dla ciężarówek?
Rząd planuje rozszerzyć sieć dróg krajowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat. Po zmianach opłatami miałyby zostać objęte nowo wybudowane odcinki autostrad i dróg ekspresowych.
Pojazdy o masie powyżej 3,5 tony za poruszanie się po polskich drogach płacą. Odbywa się to za pomocą systemu e-TOLL, który swoim zasięgiem obejmuje około 3660 km dróg krajowych, szybkiego ruchu i autostrad. Obecny kształt sieci dróg płatnych funkcjonuje od 2017 roku.
Na koniec 2023 roku w Polsce było 5115,6 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3266,4 km dróg ekspresowych. Oddane później odcinki, w tym S61 poza jednym wyjątkiem, nie są objęte systemem poboru opłat. Na S61 „płatny” jest około 12 km. odcinek między węzłem Raczki a węzłem Suwałki Południe.
„Pozyskane środki z opłat zwiększą przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana jest rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce” - czytamy w uzasadnieniu przygotowania projektu.
„W celu realizacji założeń opisanych powyżej rekomenduje się rozszerzenie sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat dla pojazdów powyżej 3,5 t o odcinki nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych”.
Rozszerzenie sieci płatnych dla ciężarówek dróg realizuje jedno z założeń Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).