Przejdź do treści Przejdź do menu
środa, 25 grudnia 2024 napisz DONOS@
Gazeta Bezcenna nr 118

(Zbyt) Cenne Paliwo

Na jednej z rzeszowskich stacji paliw ceny Etyliny 95 spadły do 3 zł i 85 gr. Czy podobna sytuacja mogłaby zaistnieć w Łomży i regionie? Prezydent Rzeszowa wymógł na podlegającym mu Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji, by udostępnione zostało do powszechnej sprzedaży paliwo, z którego korzystają również miejskie autobusy. Ceny paliwa spadły o kilkadziesiąt groszy w całym mieście. Sytuacja odbiła się dużym echem w całym kraju, bowiem ta sytuacja pokazała jak raz złamany monopol paliwowy prowadzi do obniżki cen.

Faktycznie dużo zmieniło się od czasu, kiedy na początku września ceny paliw biły w Polsce rekordy. Dla kierowców, czyli ostatecznego odbiorcy cen paliw, sytuacja zmieniła się tylko teoretycznie. Jak podaje jeden z największych polskich portali internetowych, interia.pl. w ciągu ostatnich dwóch miesięcy ceny paliw w hurcie spadły (wliczając obniżenie podatku akcyzowego) o 850 zł za tonę. O taką kwotę spadła cena tony E95 w PKN Orlen. Podobnie jest w przypadku paliwa dostarczanego na stacje przez inne rafinerie. Ostatecznie więc z największej kwoty jaką płaciliśmy za litr tego paliwa, czyli prawie 4 zł i 50 gr, ceny w dystrybutorach powinny spaść do niewiele ponad 3 zł i 60 gr. Mimo wszystko, jak wyliczają dziennikarze, średnio w kraju płacimy o 40 gr więcej. Na wschodzie Polski jest gorzej, wyliczając cenę litra paliwa w Łomży, będzie to kwota nie o 40, a o 50 kilka groszy większa.
Kilka tygodni temu przykład, że można również na poziomie samorządu podjąć przyjazne dla klienta działania, dał samorząd Rzeszowa. W wyniku wzrostu cenowej konkurencji prywatne stacje również zostały zmuszone do obniżenia cen, co wcale nie zachwiało rynkiem paliwowym. Jest to po prostu rezygnacja z części marży. Spadek cen powoduje wzrost popytu na paliwo i przychody stacji wcale nie spadają. W Łomży na razie się o tym nie mówi. Jedyną stacją paliw wśród podmiotów publicznych, która oferuje detalicznie w sprzedaży ON, jest PPKS. Jak mówi prezes spółki Eugeniusz Ochryciuk, firma odnotowuje coraz większy wzrost sprzedaży. Ropa sprzedawana jest tam o ok. 10 gr taniej na litrze w porównaniu z prywatnymi stacjami w mieście. ON z PKS-u cieszy się coraz większą popularnością również z powodu jakości paliwa. Wprawdzie przeciętny kierowca nie jest w stanie tego sprawdzić, ale na stacji tankują również autobusy, a to uwiarygodnia zapewnienia o dobrej jakości.
Nad zachowaniem właściwych parametrów we wszelkiego rodzaju paliwach w całym województwie czuwa Inspektorat Inspekcji Handlowej w Białymstoku. W tym roku kontrolerzy przebadali paliwo w 63. ogólnodostępnych stacjach paliw i 2 hurtowniach. W prawie 10% z nich, wyniki nie wypadły najlepiej. Do najczęstszych uchybień w jakości paliwa inspektorzy zaliczają podwyższoną ilość związku siarki w ON i zbyt małą ilość oktanów w etylinach. Najbliżej Łomży takie przypadki można było spotkać w Grabowie na stacji „Silver” i w Goniądzu na „LTL” oraz w Sokołach na „Rolteksie”. W Grabowie była to już recydywa. Tam badania wypadły podobnie również w ubiegłym roku. Nowością w walce o tańsze paliwa w kraju są różnego rodzaju rozwiązania nowatorskie, które pojawiają się co jakiś czas w programach naukowych uniwersytetów i grup uczonych. Dziennik „Metro” informuje o prof. Włodzimierzu Kotowskim z Politechniki Opolskiej, który jako jedyny w kraju stworzył metodę pozyskiwania benzyny i oleju napędowego z węgla. Na wyprodukowanie tony paliwa potrzeba 5 ton węgla. Koszty budowy są niewspółmierne do korzyści. Równa jakością do dzisiejszej, benzyna mogłaby kosztować 2,5 zł za litr. Wliczając podatki, maksymalnie 4 zł. Dodatkowo, jak przewiduje uczony, węgla na świecie starczy jeszcze na 200 lat a ropy w obecnej postaci na 40. Skoro jednak o podatkach mowa, warto przypomnieć jakie ich wielkości płacimy w cenie paliwa.
Według danych Krajowej Izby Gospodarczej, w jednym litrze benzyny bezołowiowej za 4,08 zł (średnia cena z 16 listopada br.) jest 1,315 zł akcyzy, 10 gr opłaty paliwowej i 22% VAT-u, czyli 89,5 gr, co daje łącznie aż 2,31 zł. Reszta to koszty produkcji oraz marża handlujących paliwami. Tylko że w tym przypadku, z bezcennego dla gospodarki surowca tworzy się surowiec często zbyt cenny dla detalicznych odbiorców.
Pokrewne (tag): bezcenna, paliwa

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę