...jak jeden dzień - rzeźby ceramiczne Marity Benke-Gajdy
Galeria Sztuki Współczesnej zaprasza od 15 marca 2021 roku na wystawę rzeźby ceramicznej Marity Benke-Gajdy zatytułowaną „… jak jeden dzień”. Ekspozycja przygotowana z okazji 40-lecia pracy twórczej artystki będzie czynna do 5 maja br. Uprzejmie informujemy, że – w związku z pandemią koronawirusa w galerii obowiązują obostrzenia sanitarne. W czasie zwiedzania należy zakrywać nos i usta maseczką, dezynfekować dłonie i zachować dystans. W salach wystawowych może przebywać jednocześnie 6 zwiedzających.
Marita Benke-Gajda „odkryła” w sobie pasję do ceramiki w 1980 roku. Przez 40 lat wykonała dziesiątki dzieł, niepowtarzalnych w stylu i kształcie. Są wśród nich małe formy rzeźbiarskie (figurki, kafle, ażury, reliefowe rysunki) oraz monumentalne kompozycje przestrzenne. Zdobią je unikalne szkliwa, własnoręcznie komponowane przez autorkę. W jej pracowni powstają wielowątkowe „ceramiczne opowieści” inspirowane naturą, kulturą, sferą sacrum, światem baśni i fantazji oraz osobistymi przeżyciami. Autorka układa je w cykle tematyczne. Oto najważniejsze z nich: „Ptaki”, „Tajemniczy ogród”, „Sny o ceramice”, „Pawie”, „Bukiet”, „Powroty”, „W czerni i bieli”, „Misy”, „Epitafium dla Romka”, „Kochankowie”, „Żydzi polscy”, „Pajace”, „Anioły”, „Kamieniowisko”, „Pielgrzymi”, „Panie, panny, panienki”, „Gejzery”, „Dotyk”, „Drzewa”, „Projekt Anetka”, „Sukienki”, „Picasso”, „Dla Hundertwassera” „Pejzaże”, „Bramy”, „Woda”, „Fale”, „Zielnik”.
Marita Benke-Gajda 1
Prezentowana obecnie wystawa ma charakter jubileuszowy. Składają się na nią rzeźby o tematyce sakralnej, głowy z cyklu „Sny o ceramice”, portrety zdobione barwnymi wzorami w stylu malarstwa Hundertwassera (austriacki ekspresjonista, miłośnik secesji), reliefowe rysunki i małe formy rzeźbiarskie inspirowane naturą oraz figurki kobiet i aniołów. Jest tu także szczególny eksponat – gliniana miseczka ozdobiona dwoma stylizowanymi ptaszkami. To pierwsza ceramiczna praca artystki zrealizowana w 1980 roku pod okiem Felicji Piątkowej. W jej pracowni Marita Benke-Gajda poznała tajniki warsztatu oraz uczyła się szacunku do tworzywa. Miłość do ceramiki przyszła sama. Wystawie towarzyszy 100-stronicowy album z reprodukcjami dzieł artystki wzbogacony wierszami Krzysztofa Ślusarczyka. Tę wyjątkową publikację zaprojektował Wojtek Kowalczyk, znakomity krakowski grafik i rysownik. Marita Benke-Gajda jest absolwentką Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w 1973 roku w pracowni prof. Leszka Wajdy). Przez kilka lat pracowała jako projektantka wnętrz i wystaw. Później zajęła się ceramiką. W pracy z gliną wykorzystuje rozmaite techniki i masy oraz różne sposoby wypału. Tworzy rzeźby ceramiczne i ceramikę użytkową. Na koncie ma ponad 200 wystaw – zbiorowych i indywidualnych w kraju i w różnych stronach świata. W latach 1982-2000 była związana ze spółdzielnią KAFEL, w której pełniła nadzór artystyczny oraz projektowała naczynia użytkowe i dekoracyjne, produkowane w krótkich seriach. Współpracowała także z zakładem w Pułtusku wytwarzającym użytkowe formy kamionkowe. W dorobku ma również projekty form użytkowych i dekoracyjnych przeznaczonych do seryjnej produkcji oraz udział w pracach konserwatorskich i rekonstrukcyjnych zabytkowych kafli i płytek okładzinowych.
Marita Benke-Gajda 2
Za dokonania była wielokrotnie nagradzana, m.in. za wzór przemysłowy na międzynarodowych targach w Poznaniu (dwukrotnie) oraz za realizację artystyczną roku, przyznaną przez „Cepelię” (1984). W roku 1987 odebrała nagrodę „Plastyki” w dziedzinie sztuki użytkowej, a w 1999 – Złotą Odznakę „Zasłużony dla Cepelii”. W 2009 roku została „Osobowością Gminy Zabierzów”. Jest dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz rzeczoznawcą ministerialnym w dziedzinie ceramiki artystycznej. Marita Benke-Gajda od lat zaangażowana jest w pracę pedagogiczną. Do niedawna realizowała ją w Pracowni Rzeźby w Ceramice na Wydziale Rzeźby krakowskiej ASP, obecnie czyni to we własnej pracowni, w Liceum oo Pijarów w Krakowie, Miejskim Ośrodku Kultury, Sportu i Rekreacji w Chrzanowie oraz w ramach Stowarzyszenia „Ceramika bez granic”. Artystka od 25 lat utrzymuje serdeczne więzi z naszym miastem. Prezentuje tu własne prace na wystawach indywidualnych (1999, 2003, 2009, 2011, 2016, 2021) i promuje twórczość kolegów z krakowskiego środowiska plastycznego. Dzięki jej zaangażowaniu odbyły się wystawy m.in. Jana Biczysko, Rafała Borcza, Jadwigi Gajdy, Ewy Janus, Marii Bieńkowskiej-Kopczyńskiej, Wojtka Kowalczyka, Jana Tutaja, Adama Wsiołkowskiego, Ewy Żelewskiej-Wsiołkowskiej i Adama Zwolaka, a także zbiorowe prezentacje („Tradycja i współczesność KAFLA”, „Wokół Bożego Narodzenia”, „Linia”, „Ceramicy z Krakowa pod Szrenicą”, „Rzeźba utrwalona ogniem”, „Słowa na Wieczność”, „Matka Wieczności”, „Pokój i Dobro”, „Ludzie Wieczności” i inne), Prace Marity Benke-Gajdy znajdują się w zbiorach polskich i zagranicznych muzeów oraz w kolekcjach prywatnych na całym świecie. Posiadają je m.in. muzea narodowe w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku, Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Kunstforum Piaristen w Wiedniu. Piękny zbiór jej rzeźb, kafli, figurek oraz ceramicznych obrazów znajduje się w Muzeum Północno-Mazowieckim w Łomży. Artystka zapoczątkowała go w 1999 roku ofiarowując kilka prac ze swojej pierwszej w naszym mieście wystawy. W kolejnych latach przybywało darów. Zestaw liczy obecnie 50 obiektów pochodzących z cykli „Pajace”, „Sny o ceramice”, „Bramy”, „Przechodzenie”, „Kochankowie”, „Anioły”, „Pielgrzymi”, „Panie, panny, panienki”, „Projekt Anetka”, „Choinki” i „Ptaki”. Muzeum Północno-Mazowieckie w podziękowaniu za wzbogacanie kolekcji uhonorowało rzeźbiarkę „Bursztynowym Kiercem” (2004).