Rodzinnie
Dwoje przedstawicieli znanej w Łomży artystycznej rodziny Kędzielawskich – Grażyna i jej syn Maciej prezentują prace malarskie i graficzne, które powstały w okresie ostatnich kilku lat. Grażyna Kędzielawska zajmuje się reżyserią filmową, należy do Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Uprawia także malarstwo. Jest absolwentką Wydziału Grafiki w Katowicach krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom w 1972 roku) oraz Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (dyplom w 1977 roku). Tworzy filmy dokumentalne, które były nagradzane m.in. na Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie (1979, 1983, 1985). Realizuje także filmy oświatowe i pisze scenariusze. Od 1988 roku wykłada reżyserię w łódzkiej Szkole Filmowej oraz sprawuje opiekę artystyczną i pedagogiczną nad realizacją studenckich etiud. Pod jej kierunkiem młodzi filmowcy zrealizowali do tej pory 400 filmów. Jest także autorką skryptu „Przewodnik dokumentalisty”, wydanego w 2012 roku, który stanowi nieocenione źródło wiedzy na temat warsztatu filmowca-dokumentalisty. Od 2006 roku posiada tytuł naukowy profesora sztuki filmowej. W roku 2013 została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi. Jako malarka upodobała sobie technikę akwareli. Do jej ulubionych tematów należą pejzaże, portrety, martwe natury, kwiaty. Wysoko ceniąc nieoczywistość i siłę metafory, przedstawia je z bardzo osobistej perspektywy, wykraczającej poza granice realistycznego podejścia. Dzięki temu prace zyskują poetycki wymiar i metafizyczną głębię. Całości dopełnia znakomita „strona warsztatowa” z mistrzowską grą chłodnymi nutami zieleni, błękitów i fioletów, które budują nastrój i podkreślają przekazywane treści. Grażyna Kędzielawska często prezentuje swoje prace w Łomży – na wspólnych wystawach rodzinnych oraz pokazach środowiskowych.
Maciej Kędzielawski jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. W 2000 roku uzyskał dyplom w pracowni sitodruku prof. Andrzeja Smoczyńskiego z aneksem w pracowni fotografii prof. Ireneusza Pierzgalskiego. W latach 1999-2004 prowadził w Łodzi galerię, pracownię autorską o charakterze wystawienniczo-edukacyjnym. W 2005 roku rozpoczął pracę na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi, jako asystent prof. Tadeusza Majdy. Obecnie jest adiunktem na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej tej uczelni (specjalność: film animowany i efekty specjalne). Zajmuje się także scenografią filmową i grafiką komputerową. W 2012 roku uzyskał stopień doktora. Artysta wielokrotnie wystawiał swoje grafiki w Łomży wspólnie z rodzicami Grażyną i Stanisławem oraz uczestniczył w plenerach Stowarzyszenia „Stopka” i wystawach zbiorowych. Na jego obecną prezentację składa się 17 prac graficznych, 8 z nich tworzy wielowarstwowy cykl „Lightbox” – swoiste 3D . Jest to – według artysty – „poetycka opowieść o ludziach i ich miejscu zamknięta w neutralnej przestrzeni pudełka i podświetlona. Postać kobiety, mężczyzny i dziecka na tle ulicy, podwórka, śmietnika skłania do przemyśleń na temat tego, skąd przybywamy i dokąd zmierzamy. Poszczególne obrazy nawzajem się przenikają i – w zależności od punktu widzenia – w pewnym sensie ewoluują. Nie sposób oddać złożonej struktury tych prac oglądając spłaszczony obrazek np. na ekranie monitora czy kartce papieru (...). Lightboxy wreszcie, są próbą analizy fotografii, dociekaniem gdzie w obrazie znajduje się punktum i jaki ma na niego wpływ tło zdjęcia. Rozszczepienie fotografii cyfrowej na poszczególne warstwy skłania do zadania pytania, czym w istocie jest fotografia cyfrowa? Lightbox w moim przedstawieniu jawi się jako rodzaj konfrontacji między mną a obrazem, który tworzę na ekranie monitora. Nie sposób abym się o tym dowiedział ze spłaszczonego obrazka. Ułożenie poszczególnych warstw w zamkniętym pudełku i podświetlenie ich daje mi odpowiedź na nurtujące mnie od zawsze pytanie o iluzję przestrzeni w obrazie dwuwymiarowym". Natomiast grafiki komputerowe na papierze to „surrealistyczna układanka z pogranicza snu i jawy. Zabawa kolorem i formą różnych, czasem całkowicie absurdalnych zestawień motywów i faktur przetworzonych w obraz cyfrowy”.
Wystawa czynna do 24 września 2016 roku.
opracowanie: Karolina Skłodowska -kierownik Galerii Sztuki Współczesnej w Łomży