S8 bez zjazdu na Via Baltica (na kilka lat?)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę ostatniego fragmentu S8 od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do granicy z województwem podlaskim. To niespełna 10-kilometrowy odcinek drogi z dwoma węzłami z których jeden nazwano Podborze. Zgodnie z planami dotyczącymi Via Baltica węzeł Podborze ma łączyć dwie ekspresówki – S8 na Białystok i S61 na Łomżę, ale w zlecanej teraz budowie S8 realizowany ma być tak jakby zjazdu na Łomżę wcale miało nie być. Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA tłumaczy, że to... prawda, bo to inny węzły Podborze. - Dość powiedzieć, że kiedy składano wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka S8 Ostrów Mazowiecka – gr. województwa, drogi S61 w ogóle nie było, nie istniała w żadnych planach – podkreśla Malinowski dodając, że po wybudowaniu tego drugiego węzła, ze zjazdem na Łomżę, pierwszy ma zostać częściowo rozebrany. Wychodzi, że mniej więcej dwa – trzy lata po wybudowaniu.
Pod koniec listopada ubiegłego roku GDDKiA w Białymstoku ogłosiła przetarg na wykonanie Koncepcji Programowej S61. Pierwsze z sześciu zadań zamówienia obejmuje zaprojektowanie węzła Podborze łączącego S61 i S8, ale także m.in. odcinek S61 od Ostrowi do Śniadowa, oraz niemal 4 km S8. Obie ekspresówki – w kierunku Łomży i w kierunku Białegostoku - mają łączyć się tuż za Ostrowią Mazowiecką. Tyle tylko, że pod koniec stycznia GDDKiA ogłosiła przetarg na wyłonienie budowniczego brakującego fragmentu S8 za obwodnicą Ostrowi Mazowieckiej (w kierunku Zambrowa) jednakże bez zjazdu na S61.
Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA, który realizuje budowę S8 i plany budowy S61 tłumaczy, że drogowcy o zjeździe na Łomżę nie zapomnieli, a „zamieszanie” wynika z „bardzo dynamicznego” w ostatniej dekadzie projektowanie, a następnie budowy dróg w Polsce.
- S61 pojawiła się po raz pierwszy w rozporządzeniu RM z 20 października 2009, na kilka miesięcy przed wydaniem DŚU na odcinek S8 Ostrów Mazowiecka – gr. województwa – mówi Malinowski. - W związku powyższym, żeby nie czekać z budową S8 do czasu aż powstanie S61 (realnie szansa na jej realizację pojawiła się dopiero pod koniec ub. roku!) prace przy S8 były kontynuowane.
Kluczowy węzeł Podborze
Jak wyjaśnia Malinowski w ramach planowanej do realizacji drogi ekspresowej S 8 odcinek Wyszków -granica województwa podlaskiego (lata 2016-2018) zostanie zrealizowany węzeł Podborze, w miejscowości Podborze, który będzie funkcjonował do chwili połączenia planowanej S61 z S8. Właśnie przy realizacji planowanej drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka -Szczuczyn (lata 2018-2020) powstanie nowy węzeł Podborze przy istniejącej obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej, w miejscu skrzyżowania S61 z S8. Będzie to pełen węzeł na parametrach bezkolizyjnego połączenia dwóch dróg ekspresowych, dodatkowo skomunikowany z Ostrowią Mazowiecką oraz obsługujący miejscowość Podborze. W ramach realizacji tego zadania jednocześnie ograniczone zostaną łącznice wcześniej zbudowanego węzła Podborze, który straci charakter węzła i zniknie z nazewnictwa, natomiast pozostanie tam obiekt, po którym jak dotychczas odbywać się będzie ruch poprzeczny (droga 28505). Nie będzie natomiast bezpośredniego wjazdu na „eskę”, który z kolei nastąpi przez nowy węzeł Podborze, ulokowany w odległości ok. półtora kilometra. Nowy węzeł Podborze (ten zrealizowany w ramach S61) przejmie też zadania istniejącego obecnie na obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej węzła Łomża, który również straci charakter węzła.
Rafał Malinowski zapowiada, że w ramach budowy „drugiego” dużego węzła Podborze łączącego S61 z S8 trzeba będzie nie tylko rozebrać łącznice „pierwszego” węzła Podborze, ale także - na długości około 4 km - przebudowane zostaną obie jezdnie S8 - istniejącej obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej.