Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 21 grudnia 2024 napisz DONOS@

Czas na pierwszy JPK_VAT

- Do 26 lutego br. blisko 3,5 tys. mikroprzedsiębiorców z Łomży i okolic powinno po raz pierwszy wysłać JPK_VAT – przypomina Radosław Hancewicz z Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku. We wszystkich urzędach skarbowych ruszyły specjalne dyżury ekspertów, którzy wyjaśniają, jak korzystać z dedykowanej im aplikacji e-mikrofirma i odpowiadają na pytania dotyczące tworzenia oraz przesyłania JPK_VAT. Hnacewicz zapowiada , że dodatkowe dyżury konsultantów dla mikroprzedsiębiorców zostaną zorganizowane również w soboty 17 i 24 lutego, w godzinach od 9.00 do 13.00.

Do 26 lutego mikroprzedsiębiorcy muszą złożyć elektroniczną ewidencję zakupów i sprzedaży VAT za styczeń 2018, czyli wysłać swój pierwszy Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT).  W celu ułatwienia realizacji nowego obowiązku od 1 lutego Ministerstwo Finansów udostępniło darmową aplikację e-mikrofirma, która służy do tworzenia i wysyłania plików JPK_VAT, a w urzędach skarbowych wyznaczono specjalnych koordynatorów, którzy mają pomagać mikroprzedsiębiorcowm, których tylko w Łomży i najbliższej okolic jest blisko 3,5 tysiąca. 

Jak przekazuje Hancewicz e-mikrofirma (dostępna na stronie jpk.mf.gov.pl) nie jest programem finansowo-księgowym, lecz intuicyjna aplikacja ułatwiająca najmniejszym przedsiębiorcom wywiązywanie się z nowego obowiązku, w szczególności gdy nie korzystają z fachowej pomocy księgowej. Umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują też JPK_VAT (na bazie ewidencji VAT), wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Kluczowym elementem prawidłowego wysłania pliku jest jego autoryzacja. Składany plik JPK_VAT można uwierzytelnić: podpisem kwalifikowanym albo bezpłatnym Profilem Zaufanym (eGO). Można założyć na dwa sposoby: przez system bankowości elektronicznej bez konieczności wychodzenia z domu, lub przez Internet potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym (lista na stronie www.pz.gov.pl). Potwierdzenia będzie można też dokonać podczas dyżurów w urzędach skarbowych w dniach 17 i 24 lutego (soboty) w godzinach 9:00-13:00.

Informacje w zakresie zakładania Profilu Zaufanego (eGO) można uzyskać także na infolinii Krajowej Informacji Skarbowej: 801 055 055 (z tel. stacjonarnych) oraz 22 330 03 30 (z tel. komórkowych).


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę