Przejdź do treści Przejdź do menu
środka, 25 grudnia 2024 napisz DONOS@

Tak budują Via Baltica

Ponad 300 osób, z wykorzystaniem blisko 200 maszyn, buduje fragment drogi ekspresowej S61 od Stawisk do Szczuczyna. Firma Budimex prace zaczęła 3. września, a dziś rozpoczęto wylewanie asfaltu na pierwsze odcinki zbudowanej już nowej drogi. - Naszym założeniem w pierwszej kolejności jest wybudowanie fragmentów drogi DK61 nowo projektowanej po to, aby etapami przekładać ruch co pozwoli wejść nam na docelową S61 – mówi Robert Nowiński dyrektor kontraktu z firmy Budimex.

Ekspresowa Via Baltica od Stawisk do Szczuczyna będzie miała około 18 km długości. Prace przy jej budowie rozpoczęły się dwa i pół miesiąca temu i dziś są dobrze widoczne na całej długości. Rozpoczęto jej od wycinki kolidujących z inwestycją drzew i krzewów i robót ziemnych. Jak wyjaśnia Robert Nowiński, aby móc drogę zbudować, należy przemieścić około 1,5 miliona metrów sześciennych ziemi w wykopach, około 900 tysięcy metrów sześciennych ziemi z nasypów i około 500 tysięcy metrów sześciennych gruntów na wymiany. 
- Na razie nie spotykamy się z szczególnymi niespodziankami - mówi dyrektor kontraktu z firmy Budimex podkreślając, że przygotowana wcześniej przez firmę dokumentacja techniczna uwzględniała warunki glebowe. - Nie wydaje mi się, żebyśmy natrafili tutaj na jakieś skomplikowane rozwiązania. 

Po starej drodze
Planowana do budowy ekspresowa S61 pomiędzy Stawiskami a Szczuczynem na długości ok.  13 km pokrywa się z przebiegiem obecnej drogi krajowej nr 61 (DK61), a pozostałe 5 km to obejścia dwóch miejscowości Świdry i Obrytki, gdzie fragmentami widać już zbudowaną podbudowę nowej ekspresówki. 
- Obecnie prowadzimy prace na 9 obiektach mostowych oraz na 6 przepustach drogowych. Pozostałe obiekty będzie można rozpocząć po przełożeniu ruchu z istniejącej DK61 na nową, budowaną przez nas DK61, w przebiegu równoległym, odsuniętą o kilkadziesiąt metrów od starej DK61 – opowiada Robert Nowiński. - Skupiamy się na tej nowo zaprojektowanej DK61 po to, aby w najbliższym czasie etapami przekładać ruch z tej istniejącej drogi na nową. Być może w okolicach tej zimy uda nam się częściowo ten ruch przełożyć. Pozwoli nam to na wejście na istniejące DK61 po to, żeby rozpocząć w szerszym zakresie budowę S61 na dwóch jezdniach.

Ekspresówka na wakacje... 2021?
Ekspresowa S61 będzie miała nawierzchnię betonową, a nowa DK61 asfaltową. Dziś na pierwszym odcinku tej nowej drogi rozpoczęto wylewanie asfaltu. Wraz z budową 18 km ekspresówki od Stawisk do Szczuczyna drogowcy mają zbudować ok. 13 km nowej drogi DK61 i w sumie około 40 km innych dróg dojazdowych i serwisowych. Za realizację tego odcinka Via Baltica GDDKiA za zapłacić firmie Budimex ponad 342 mln zł.  
- Planowany termin zakończenia prac na tym kontrakcie to drugi – trzeci kwartał 2021 roku – mówi Rafał Malinowski z GDDKiA.
- Dołożymy wszelkich starań, aby terminu kontraktowego dotrzymać – odpowiada Robert Nowiński z Budimex. 

Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto: Robert Nowiński
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę