Grupa NDI z najniższą ofertą na budowę obwodnicy Łomży
GDDKiA uznała ofertę konsorcjum NDI za najkorzystniejszą w przetargu na nowego wykonawcę obwodnicy Łomży. Chodzi o prawie 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, z ponad kilometrowym mostem nad Narwią. Teraz czas na odwołania.
Do drugiego przetargu oferty złożyło siedem firm i konsorcjów. Najniższą cenę za wybudowanie obwodnicy Łomży zaproponowało konsorcjum firm NDI (lider), NDI SOPOT i B4 (partnerzy) za 660,01 mln zł. Najdroższą ofertę w przedstawiło konsorcjum firm PORR (lider), UNIBEP oraz BUDREX (partnerzy) - 795,19 mln zł. Wszystkie złożone oferty mieszczą się w szacunkach GDDKiA (971,3 mln zł).
Teraz uczestnicy postępowania mają czas na składanie odwołań do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeżeli odwołań nie będzie, podpisanie umowy z konsorcjum wg GDDKiA powinno nastąpić na początku przyszłego roku.
Pierwszym wykonawcą na tym odcinku była firma TOTO, z którą w połowie maja ze względu na brak postępów robót, GDDKiA zerwała kontrakt. Jednak poprzedni wykonawca wykonał większość prac projektowych i 12 listopada 2020 r. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania oraz optymalizacja wykonanych wcześniej projektów wraz z wybudowaniem drogi ekspresowej S61, fragmentu drogi krajowej nr 64 oraz całej infrastruktury. Wykonawca ma też uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie i tym samym oddać do użytku obwodnicę Łomży.
Kryteria i warunki
GDDKiA chce, aby prace projektowe (w zakresie optymalizacji i wykonania brakujących projektów) oraz roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone zostały w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 16 grudnia do 15 marca), natomiast nie wlicza się ich do etapu robót.
Jednym z ważnych warunków przetargu, tzw. kamieniem milowym, jest udostępnienie do ruchu minimum jednej jezdni S61 (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej, w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy. Tym samym pierwsze samochody mogłyby przejechać obwodnicą Łomży pod koniec 2023 r.
13-kilometrowa obwodnica
Odcinek S61 węzeł Łomża Zachód - węzeł Kolno to główna część obwodnicy Łomży. Wynosi 12,92 km i powstanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Rodzaj nawierzchni miał zostać wybrany przez wykonawcę.
Inwestycja obejmuje też budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych czy dróg rowerowych. Przewidziano także urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, urządzenia oczyszczające, takie jak separatory oraz przejść dla zwierząt. Wybudowane zostaną trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad doliną Narwi.
W ramach zadania powstanie również nowy fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości 6,96 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, skrzyżowania w postaci rond z istniejącą DK61 w rejonie miejscowości Marianowo oraz z istniejącą drogą DK64 w rejonie miejscowości Elżbiecin.
GDDKiA mając świadomość ruchu na całej długości Via Baltiki, wprowadziła przejezdność, czyli od grudnia 2023 r. ruch odbywał się będzie na całej jej długości obwodnicy. Natomiast budowa drugiej jezdni i zakończenie budowy odcinka od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno nastąpi w 2024 r.
Realizacja S61 Łomża Zachód - Kolno, tak jak pozostałych odcinków pomiędzy Podborzem a Stawiskami, jest współfinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.