Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 16 listopada 2024 napisz DONOS@

Via Baltica dłuższa o kolejny odcinek

GDDKiA udostępniła kierowcom ostatni odcinek S61 na północ od Łomży. Kierowcy jadący więc z Litwy bez przeszkód dwujezdniową drogą dojadą już do Kisielnicy. Pozostanie im do pokonania przeszkoda - Łomża.

Odcinek długości 23 kilometrów między węzłem Ełk Południe, a miejscowością Wysokie został otwarty. 

- Dziś oddajemy do ruchu kolejny odcinek międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, na trasie Ełk – Wysokie. Oznacza to, że kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S61 od Kolna koło Łomży do granicy z Litwą oraz z odcinka od Śniadowa do węzła Łomża Południe. Inwestycje realizowane przez obecny rząd, takie jak Via Baltica pokazują, że skutecznie wspieramy rozwój tych regionów Polski, które do tej pory były zaniedbywane – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Odcinek Ełk Południe - Wysokie jest jednym z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego o łącznej długości ponad 66 km.

W ramach zadania powstał odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstał m.in. węzeł Ełk Wschód i 24 obiekty inżynierskie. Inwestycja objęła wykonanie 19,5 km drogi S61 oraz 3,4 km drogi S16 od węzła Ełk Wschód do połączenia z obwodnicą Ełku. Nawierzchnia drogi na odcinku S61 została wykonana z betonu cementowego, a na S16 z betonu asfaltowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś. 

Wraz z oddanymi wcześniej odcinkami, kierowcy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego uzyskali 66,4 km drogi ekspresowej, z czego 63 km to droga S61 a 3,4 km to S16. Na wszystkich trzech odcinkach wybudowanych zostało łącznie 68 obiektów inżynierskich. Powstały cztery węzły drogowe: Guty, Ełk Południe, Ełk Wschód i Kalinowo, Miejsca Obsługi Podróżnych Niekrasy oraz Obwód Utrzymania Drogi w Nowej Wsi Ełckiej. 

Wraz z otwarciem S61 odcinek dotychczasowej obwodnicy Ełku w ciągu DK16/65 od ronda na skrzyżowaniu ulic Suwalskiej i Przemysłowej w kierunku węzła Ełk Północ (ul. Kolonia) będzie przejezdny tylko do skrzyżowania z linią kolejową. Dojazd do tego węzła będzie możliwy nowo wybudowaną drogą S16 od węzła Ełk Wschód.  

W ramach inwestycji przewidziane jest wykonanie połączenia ulicy Kolonia w rejonie węzła Ełk Północ ze starym przebiegiem obwodnicy Ełku. Odcinek nowej drogi będzie miał 750 m i połączy dawną obwodnicę z siecią dróg miejskich. Rozpoczęcie tych prac było uwarunkowane oddaniem do ruchu odcinka S16. 

Prace przy budowie nowego odcinka drogi potrwają cztery tygodnie. Kierowców prosimy o ostrożność i stosowanie się do oznakowania. 

Wykonawcą blisko 23-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie, o wartości 685,9 mln zł było konsorcjum firm Trakcja SA Warszawa (lider), Mostostal Warszawa oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok. Zadanie jest zrealizowano w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). 

Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odc. Szczuczyn - Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach Projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko.

Intensywne prace trwają jeszcze na odcinku od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do Śniadowa. Ma on długość 19,5 km i jak zapowiada GDDKiA udostępniony kierowcom ma być w październiku bieżącego roku. Należy się więc jeszcze przed wyborami spodziewać otwarcia kolejnego odcinka S61. Z ostatnich informacji wynikało, że na razie może to być jedna nitka tej drogi. Ruch dwiema nitkami miałby ruszyć pod koniec roku. Jak będzie niedługo się przekonamy. 

Ostatnim odcinkiem pozostanie obwodnica Łomży. Tu przejezdność, czyli ruch jedną nitką w obu kierunkach powinien ruszyć w połowie 2024 roku. Ruch na obu nitkach obwodnicy Łomży planowany jest na połowę 2025 roku. 

źródło: GDDKiA

 


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę