piątek 30.06.2006
Gazeta Współczesna - W poniedziałek tiry wjadą do Łomży! Gazeta Współczesna - Poczta bez zwolnień Gazeta Współczesna - Volkswagen współpracy Gazeta Wyborcza - Mało pieniędzy dla Podlasia
Gazeta Współczesna - W poniedziałek tiry wjadą do Łomży!
Ciężkie, 40-tonowe tiry wpuszcza na drogę 61 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Prezydent Łomży zapowiedział, że jeśli ciężarówki wjadą do miasta, zawiadomi prokuraturę o popełnieniu przestępstwa.
– Nie dopuszczę do tego, żeby w Łomży powtórzyły się Katowice, gdzie runęła hala targowa – zapowiada Jerzy Brzeziński, prezydent Łomży. – Most na Narwi nie wytrzyma takiego obciążenia, tak wskazują badania. To ja jestem zarządcą mostu i to ja odpowiadam za niego i za bezpieczeństwo mieszkańców Łomży.
W piątek dyrektor Włodzimierz Supernak z GDDKiA w Białymstoku przygotował odpowiedź na pismo prezydenta Brzezińskiego, wprowadzające zakaz wjazdu na most na Narwi tirów powyżej 30 ton masy całkowitej. Uważa, że most wytrzyma, a jeśli prezydent chce zablokować ruch ciężki, musi zmienić rozporządzenia ministra transportu. A te wskazują, że na drodze 61 od Warszawy do Stawisk mogą jeździć tiry o nacisku 10 ton na oś (ważące powyżej 40 ton), a dalej do Augustowa – 8 ton na oś.
– Most w Żółtkach na drodze 8 jest tej samej kategorii i wytrzymuje ruch tirów – komentuje dyrektor Supernak.
– GDDKiA jest zarządcą tego mostu i ponosi za niego całkowitą odpowiedzialność – podsumowuje prezydent Brzeziński. – Ja takiej odpowiedzialności nie wezmę. Zawiadomię organy ścigania, że narażone zostało życie i zdrowie mieszkańców.
więcej: Gazeta Współczesna - W poniedziałek tiry wjadą do Łomży!
Gazeta Współczesna - Poczta bez zwolnień
Pełnym sukcesem zakończyła się walka łomżyńskich związkowców o utrzymanie samodzielnego statusu poczty. W czwartek otrzymali pismo od generalnej dyrekcji Poczty Polskiej z decyzją, że w województwie podlaskim pozostają trzy rejony z centralami w Białymstoku, Łomży i Suwałkach.
– Oznacza to zachowanie dotychczasowego układu, w którym nasza jednostka kieruje placówkami w powiatach: łomżyńskim, grajewskim, kolneńskim, wysokomazowieckim i zambrowskim – mówi Paweł Zaręba, szef pocztowej „Solidarności” w Łomży. – Najważniejsze, że oddaliło się zagrożenie zwolnieniami pracowników.
Przypomnijmy, że w początkach czerwca dotarła do Łomży wiadomość o planach „restrukturyzacji” sieci pocztowej w województwie. Urząd w Łomży i podlegające mu placówki w powiatach miały zostać podzielony między Białystok i Suwałki. Łomżyńscy związkowcy wyliczyli, że oznaczałoby to prawdopodobnie utratę pracy przez ok. 70 osób, a także pogorszenie warunków obsługi klientów.
Przez kilka tygodni pracownicy poczty wspierani przez Henryka Piekarskiego, szefa łomżyńskiego oddziału „Solidarności” i działaczy Regionu Mazowsze, a także prezydenta miasta i starostę, pukali do drzwi decydentów i przekonywali ich do rezygnacji z projektowanych zmian.
więcej: Gazeta Współczesna - Poczta bez zwolnień
Gazeta Współczesna - Volkswagen współpracy
Rozwiniemy kształcenie na kierunkach związanych z informatyką, pielęgniarstwem i opieką zdrowotną, technologią produkcji i mechatroniką, w tym mechaniką precyzyjną – zapowiedział prof. Manfred Hubsch, który kieruje Państwową Akademią Zawodową w Glauchau (Saksonia, Niemcy) podczas podpisywania umowy o współpracy z Wyższą Szkołą Agrobiznesu.
Istniejącą od 16 lat uczelnię z Niemiec zaprosił do Łomży rektor WSA prof. Roman Engler. W ratuszu obecny był w czwartek również Knutt Schuttemeyer, członek zarządu koncernu Volksvagen, odpowiedzialny do lutego 2005 r. za serwis wszystkich marek VW. Na emeryturze rozwija działalność VW w Chinach.
– Moja obecność nie oznacza, że w Łomży koncern będzie inwestował w fabrykę – powiedział „Współczesnej”. – W najbliższych miesiącach zaproszę importerów generalnych wszystkich koncernów do współfinansowania studiów na WSA.
Pod umową o współpracy złożyli swoje podpisy także prezydent Łomży Jerzy Brzeziński, wicemarszałek Krzysztof Tołwiński i wicewojewoda podlaski Jarosław Schabieński.
– Nasza obecność nie oznacza zaangażowania w konkretne działania obu uczelni, lecz życzliwość przychylnych obserwatorów – uprzedził wicewojewoda. – Będziemy popierać każdy wspólny projekt.
Wspólne projekty WSA i PAZ przewidują badania naukowe, organizację konferencji, publikację wydawnictw i wspólne kierunki kształcenia. Będą odbywać się wymiany wykładowców i studentów.
– W najbliższych miesiącach przygotujemy program pilotażowy, aby wystąpić o poważne fundusze UniiEuropejskiej na tzw. kształcenie dualne – zapowiedział prof. Hubsch. – Absolwenci naszej uczelni w 90 proc. natychmiast po studiach dostają pracę. Tak może być i w Łomży.
więcej: Gazeta Współczesna - Volkswagen współpracy
Gazeta Wyborcza - Mało pieniędzy dla Podlasia
Wiadomo już, w jaki sposób rząd podzielił między województwa 16 miliardów euro unijnych dotacji. Wiadomo również, że pieniądze z Brukseli będą przyznawane na dotychczasowych zasadach, niekorzystnych dla Podlasia. Nasze województwo, jedno z najbiedniejszych w Unii Europejskiej, dostanie z tej puli zaledwie 637,5 mln euro.
Ewa Sokólska: Jak to się stało, że podlaski samorząd nie wywalczył korzystniejszego dla naszego regionu algorytmu podziału tych pieniędzy?
Cezary Ołdakowski, dyrektor departamentu polityki regionalnej w Urzędzie Marszałkowskim: Z trzech propozycji podziału pieniędzy Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wybrało najkorzystniejszą dla nas. Pozostałe były tak sformułowane, że owszem mielibyśmy korzystniejszy algorytm, ale za to zabraliby nam dodatkowe pieniądze dla ściany wschodniej. Jeśli zwyciężyłaby któraś z tamtych propozycji, to stracilibyśmy na tym od kilku do nawet kilkudziesięciu milionów euro.
Ale zgadzam się, że z tego podziału zadowolone są bogate województwa, zwłaszcza mazowieckie. To one dostaną najwięcej pieniędzy.
więcej: Gazeta Wyborcza - Mało pieniędzy dla Podlasia