
Szkoła w Jeziorku docenia liczne plusy Szkolnego Budżetu Obywatelskiego
Szkoła Podstawowa im. Ofiar Katynia w Jeziorku jest kolejną placówką z gminy Piątnica, uczestniczącą w trwającej odsłonie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Dyrektor Beata Sejnowska-Runo docenia, że realizowany przez Stowarzyszenie Sapere Aude projekt rozwija wśród uczniów postawy obywatelskie, przedsiębiorczość, współodpowiedzialność i poczucie sprawczości, a jego pierwsze pozytywne efekty już są widoczne.
– Szkolny Budżet Obywatelski to projekt, który umożliwia uczniom współdecydowanie o części środków w szkołach, zgłaszanie i wybieranie projektów, np. inwestycyjnych, takich jak zakup sprzętu czy doposażenie pracowni – mówi dyrektor Beata Sejnowska-Runo.
– O projekcie pn. Szkolny Budżet Obywatelski słyszałam już wcześniej, ponieważ w 2022 roku realizowały go cztery łomżyńskie szkoły ponadpodstawowe. Projekt jest dziełem Stowarzyszenia Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej i podlega dofinansowaniu z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności. W 2022 r. ówczesny członek zarządu Stowarzyszenia Łomżyński Klaster Ekonomii Społecznej,a obecny wójt gminy Piątnica Krzysztof Ryszard Kozicki prowadził lekcje obywatelskie w szkołach uczestniczących wówczas w Szkolnym Budżecie Obywatelskim: I Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki, Katolickim Liceum Ogólnokształcącym im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Zespole Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących nr 6 oraz Zespole Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Nic więc dziwnego, że ideą projektu w 2025 roku pan wójt zainteresował szkoły z terenu gminy Piątnica, a póki co szkołę w Dobrzyjałowie, szkołę w Jeziorku i szkołę w Piątnicy. Szkoła Podstawowa im. Ofiar Katynia w Jeziorku bardzo chętnie przystąpiła do projektu, ponieważ udział w tym projekcie daje wymierne korzyści szkole, ale nade wszystko uczy młodych ludzi obywatelskiej postawy zaangażowania w sprawy skutkujące rozwojem infrastruktury i wzbogacenia wyposażenia szkoły, jednocześnie dając uczniom poczucie decyzyjności i sprawstwa. Kiedy uczniowie dowiedzieli się, że nasza szkoła będzie uczestniczyć w Szkolnym Budżecie Obywatelskim, bardzo się ucieszyli i natychmiast chętnie zaangażowali w działania. We wrześniu 2025 r. prezes Stowarzyszenia i koordynator projektu pan Tomasz Wróblewski zapoznał mnie z jego założeniami i harmonogramem realizacji. Podpisaliśmy umowę na realizację projektu. Wyznaczyłam szkolnego koordynatora działań projektowych w osobie pani Ewy Iwanowskiej, opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
Za nami już szkolenia uczniów i nauczycieli, zrealizowane w dniach 20 i 22 października 2025 r. przez panią Grażynę Czajkowską. Mamy też pierwsze kandydatury uczniów do Rady Budżetu – zgłosiła się większość uczniów klasy VIII oraz jeden uczeń z klasy VII.

Już wkrótce przyjedzie do naszej szkoły pan Marcin Pieńkowski, który ukierunkuje działania Rady Budżetu. Korzyści dla szkoły i uczniów wynikające z udziału w SBO są wielorakie.
Po pierwsze – ścisła integracja i niewymuszona aktywizacja społeczności szkolnej na rzecz rozwoju naszej szkoły. Po drugie – doskonalenie u naszych uczniów umiejętności obywatelskich, przedsiębiorczości oraz współpracy i tzw. kompetencji miękkich jak: komunikatywność, kreatywność, odporność na stres, umiejętność pracy zespołowej i negocjacji. To uzysk długofalowy, bo wiąże się z kształtowaniem pewnej postawy – postawy człowieka angażującego się w sprawy dotyczące jego przyszłości i przyszłości kraju. Korzyści tu i teraz to np. możliwość realnego wydatkowania pieniędzy: 2000 zł na działania związane z promocją projektu, 5000 zł – na działanie twarde, czyli sfinansowanie dla szkoły wybranej przez społeczność szkolną inicjatywy oraz 3000 zł – na działania miękkie np. dofinansowanie imprezy szkolnej. Bardzo trafnie o korzyściach projektowych mówi sam prezes Wróblewski: – To nauka demokracji od podstaw, danie uczniom możliwości zaangażowania się w coś pożytecznego i dokonaniu zmian na lepsze, dzięki wspólnemu działaniu i środkom zewnętrznym.
Do tego Szkolny Budżet Obywatelski (SBO) niewątpliwie jest szansą na większą integrację całej wspólnoty szkolnej, ponieważ to proces, w którym cała społeczność szkolna (uczniowie, nauczyciele, pracownicy) partycypuje w kolejnych etapach jego wdrażania i wspólnie decyduje o przeznaczeniu części środków finansowych na potrzeby szkoły. Uczniowie zgłaszają projekty wcześniej zapewne przedyskutowane z nauczycielami a nawet rodzicami, a następnie głosują, który z nich zostanie zrealizowany, co pozwala im aktywnie wpływać na życie szkoły, rozwijać umiejętności obywatelskie, przedsiębiorczość i współpracę.

– Z całą pewnością Szkolny Budżet Obywatelski (SBO) daje nam jako pedagogom większe możliwości rozwijania i kształtowania młodych ludzi przez praktyczne, efektywne działanie i jeszcze lepiej przygotowuje ich do startu w dorosłe życie, ponieważ szkoła w obecnych realiach nie jest już wyłącznie placówką edukacyjną, ale czymś znacznie, znacznie więcej – podsumowuje dyrektor Beata Sejnowska-Runo. – Coraz głębiej wchodzi w realizację misji wychowawczej, kształtuje postawy, które mają charakteryzować sylwetkę absolwenta.
Nie inaczej jest w naszej jeziorkowskiej szkole. Chcemy wypuścić w świat młodego człowieka, który m. in. jest uczciwy, wiarygodny, odpowiedzialny, wytrwały, szanujący innych ludzi, kreatywny, przedsiębiorczy, wyróżniający się kulturą osobistą i potrafi pracować w zespole. Wobec powyższego uważam, że udział w projekcie pn. Szkolny Budżet Obywatelski to krok w dobrą stronę.

Finansowany przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach programu NOWEFIO projekt realizuje Stowarzyszenie Sapere Aude.
tekst płatny