Przejdź do treści Przejdź do menu
wtorek, 18 listopada 2025 napisz DONOS@
Belka_2024-1024x312.jpg

Szkolny Budżet Obywatelski w Dobrzyjałowie

Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dobrzyjałowie to jedna z placówek oświatowych z gminy Piątnica, uczestniczących w kolejnej odsłonie Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Realizowany przez Stowarzyszenie Sapere Aude projekt ma rozwijać wśród uczniów postawy obywatelskie, przedsiębiorczość, współodpowiedzialność i poczucie sprawczości, co da spore korzyści i teraz oraz w ich dorosłym życiu.

W tym roku Szkolny Budżet Obywatelski jest realizowany pod hasłem „Ciekawie? Zawsze, jak się da!”, dając szansę twórczego działania uczniom kolejnych szkół nie tylko w Łomży, ale również w Piątnicy, Drozdowie i Dobrzyjałowie.
– O możliwości przystąpienia do projektu Szkolny Budżet Obywatelski dowiedziałam się z mediów społecznościowych – mówi dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Dobrzyjałowie Izabela Zapert. – Decyzja o przystąpieniu do niego nie była trudna, ponieważ dostrzegłam w nim realną szansę na rozwijanie postaw obywatelskich, przedsiębiorczości i współodpowiedzialności wśród uczniów. Jednocześnie inicjatywna ta wpisuje się w misję szkoły, którą jest wychowanie młodych ludzi w duchu zaangażowania, współpracy, a zwłaszcza troski o wspólne dobro. Decyzja o udziale w projekcie wynika również z przekonania, że szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy z poszczególnych przedmiotów, ale przede wszystkim miejsce kształcenia praktycznych umiejętności, takich jak planowanie, komunikacja czy podejmowanie odpowiedzialnych wyborów.
Projekt obejmuje nie tylko dzieci i młodzież, ponieważ przewidziane są również szkolenia dla nauczycieli, aby mogli lepiej wspierać uczniów w rozwijaniu obywatelskiej aktywności.
Będą to namacalne korzyści dla szkoły i dla uczniów; zarówno takie, które pojawią się niemal natychmiast, jak też w kontekście długofalowym, również w znaczeniu większej integracji wspólnoty szkolnej, to jest rodziców, uczniów i kadry.

9.jpg
– Jestem przekonana, że udział w projekcie przyniesie dla szkoły, uczniów i całej społeczności korzyści natychmiastowe, ale także długofalowe – podkreśla dyrektor Zapert. – Pierwsze efekty już są zauważalne. 3 października w większości klas odbyły się lekcje dotyczące budżetu i założeń programu. Po nich zgłosiła się spora grupa uczniów chcących bezpośrednio zaangażować się w realizację projektu. To bardzo nas cieszy, że młodzież chce być aktywna, że młodzi ludzie odczuwają, że ich głos ma znaczenie i że mogą realnie wpływać na otoczenie, w którym na co dzień funkcjonują. Zaangażowanie całej społeczności – nauczycieli, rodziców i uczniów, którzy podejmą dyskusję o potrzebach szkoły, pozwoli budować poczucie wspólnoty. Udział w projekcie stwarza również szansę dla poprawy infrastruktury szkoły, tworzenia przestrzeni przyjaznej uczniom i odpowiadającej na ich potrzeby. Pozwala także na rozwijanie kreatywności i samodzielności uczniów. W kontekście długofalowym projekt umożliwi kształtowanie kompetencji obywatelskich. Uczniowie będą mieli okazję nabywać umiejętności tak przydatne w dorosłym życiu – współpraca, zarzadzanie budżetem czy przyjmowanie odpowiedzialności za wspólne decyzje. Założeniem projektu jest włączenie uczniów, rodziców, nauczycieli i dyrekcji we wspólne działania, co sprzyja również integracji środowiska.
Dzięki Lekcjom Obywatelskim uczniowie dowiedzą się o znaczeniu partycypacji społecznej w ich obecnym i przyszłym życiu, z uwzględnieniem zagadnień praktycznych. Szczególne miejsce w programie zajmuje temat Szkolnego Budżetu Obywatelskiego, ponieważ uczniowie poznają zasady jego działania, uczą się, jak przygotować własne propozycje zadań oraz jak oddolne inicjatywy mogą służyć całej społeczności szkolnej.

465223288_1047168744185171_608517858221163676_n.jpg

SBO daje też większe możliwości rozwijania i kształtowania młodych ludzi, jeszcze lepszego przygotowania ich do startu w dorosłe życie, co dostrzegają również nauczyciele.
– Udział w projekcie pozwala na kształtowanie młodych ludzi i przygotowanie do dorosłego życia. SBO stwarza okazję do rozwijania liderów uczniowskich, którzy będą gotowi do podejmowania działań w przyszłości – podsumowuje Izabela Zapert. – To także doskonała lekcja demokracji w szkole. Uczniowie będą uczyć się planowania, gospodarowania ograniczonymi środkami, dyskusji i kompromisu – czyli kompetencji kluczowych w dorosłym życiu. Dzięki temu nasza szkoła będzie nie tylko uczyć, ale realnie wychowywać do świadomego i aktywnego obywatelstwa. Jestem przekonana, że udział w projekcie SBO stanie się narzędziem, które łączy edukację, wychowanie i rozwój społeczny, a efekty tej inicjatywy będą widoczne jeszcze długo po zakończeniu projektu.

Finansowany przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach programu NOWEFIO; projekt realizuje Stowarzyszenie Sapere Aude.

tekst płatny

241014020945.jpg
JJS
pon, 13 października 2025 08:05
Data ostatniej edycji: pon, 13 października 2025 08:09:45

 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę