Wspaniała inauguracja nowego sezonu łomżyńskich filharmoników
Takiego koncertu jeszcze w Łomży nie było. Wybitni pianiści Michał Rot i Marcin Kawczyński porywająco zagrali koncerty Mozarta oraz Bacha na dwa fortepiany. Orkiestra smyczkowa Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego najpierw perfekcyjnie im towarzyszyła, po czym popisała się w utworach Vivaldiego, a całość poprowadził włoski dyrygent Giancarlo de Lorenzo. Była to perfekcyjna pod każdym względem inauguracja nowego sezonu łomżyńskich filharmoników, który zapowiada się niezwykle interesująco.
Dyrektor Jan Miłosz Zarzycki dba o to, by do repertuaru i obsad kolejnych koncertów Filharmonii Kameralnej nie wdarła się monotonia. Dlatego w koncercie inaugurującym sezon artystyczny 2025/2026 pojawiło się dwóch solistów-pianistów, ale grających razem.
Michał Rot i Marcin Kawczyński znają się i przyjaźnią od lat, wspólnie zaczęli występować dopiero w ubiegłym roku, ale słuchając w ich wykonaniu Koncertu na 2 fortepiany nr 7 F-dur KV 242 Mozarta oraz Koncertu na 2 fortepiany c-moll BWV 1060 Jana Sebastiana Bacha, nikt by się tego nie domyślił. Zaprezentowali bowiem perfekcyjne zgranie, błyskotliwe dialogi i jedyną w swoim rodzaju nić porozumienia, co przełożyło się na bardzo wyraziste interpretacje, a w przypadku koncertu Mozarta również na jego iście wirtuozowskie odczytanie. Swoje dołożyła tu również świetnie dysponowana orkiestra, a ponieważ Giancarlo de Lorenzo pracuje z nią regularnie, bo już od 2017 roku, tak więc wiedział na co łomżyńskich muzyków stać i jak sprawić, by wszystko zabrzmiało perfekcyjnie. Było to możliwe również dzięki temu, że partnerami koncertu były firmy Yamaha i Bösendorfer, które udostępniły solistom koncertowe fortepiany z najwyższej półki – warte, jak podkreślał prowadzący koncert Mateusz Goc, 1,5 miliona złotych. Po takich wykonaniach owacje nie milkły długo, dlatego soliści powtórzyli Allegro z koncertu Bacha, a po przerwie zasiedli, wraz z ponad 250 innymi słuchaczami, w tym 138 posiadaczami koncertowych abonamentów, co jest ilością rekordową, by wysłuchać drugiej części koncertu.
15-osobowa orkiestra smyczkowa Filharmonii Kameralnej z koncertmistrzynią Izabelą Bławat-Leofreddi na czele wykonała wyłącznie kompozycje Vivaldiego, zachwycając publiczność instrumentalnym kunsztem i interpretacyjną swobodą oraz również na koniec bisując. Do tego maestro de Lorenzo zaproponował swoje spojrzenie na wykonane utwory, zwłaszcza Koncert na smyczki g-moll RV 154 oraz Koncert na smyczki g-moll RV 156, co również okazało się ciekawe dla słuchaczy. Program koncertu dopełniły Sinfonia do opery „Farnace” RV 711 Vivaldiego oraz zagrana na początku Sinfonietta na orkiestrę smyczkową Weroniki Ratusińskiej, dzieło z roku 2009. Jego wykonanie w żadnym razie nie było dziełem przypadku, bowiem 8 listopada Filharmonia Kameralna zagra w siedzibie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina podczas specjalnego koncertu z okazji 100-lecia Związku Kompozytorów Polskich, wykonując przede wszystkim polski repertuar współczesny.
Krótko po zakończeniu trwającego do połowy października XXI Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Sacrum et Musica łomżyńska orkiestra zacznie też nowy koncertowy cykl Forum Młodych Chopinistów, realizowany we współpracy z NIFC. Powiększy się też dyskografia FKWL, bo chociaż najnowszy album „Polish Fantasies” ledwo co się ukazał, to już za dwa tygodnie orkiestra zacznie nagrywać kolejną płytę, bardzo zaskakującą w kontekście jej dotychczasowego fonograficznego dorobku.
Nowy sezon zapowiada się więc bardzo ciekawie nie tylko z racji kolejnych koncertów abonamentowych, a póki co Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego ponownie znalazła się wśród laureatów Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły”. W jego piątej edycji w kategorii Prawykonanie doceniono Dyplomem Srebrnym światowe prawykonanie Koncertu fantazji na skrzypce i orkiestrę kameralną Jerzego Maksymiuka, który je poprowadził, a solistką była wybitna skrzypaczka Maria Machowska.
Dyplomem Brązowym w kategorii Wydarzenie nagrodzono zaś InteGRAmy, projekt Filharmonii Kameralnej w ramach ogólnopolskiego konkursu „Kultura Wrażliwa” programu „Wsparcie Inicjatyw”, promujący dorobek i twórczość artystów niepełnosprawnych i podnoszący publiczną świadomość o ich pozytywnym wkładzie w życie kulturalne i społeczne.
Wojciech Chamryk






