Mlekpol zarabia i inwestuje w swoje zakłady
1,5 miliarda złotych – to kwota na jaką grajewski Mlekpol sprzedał w ubiegłym roku swoje wyroby. Na inwestycje spółdzielnia wydała w 2005 roku ok. 40 mln. zł, w tym roku – szacuje się, że wartość inwestycji będzie nie mniejsza niż 100 mln. zł.
Grajewski „MLEKPOL” najbardziej znany jest na rynku mleka UHT w Polsce. Marka „Łaciate” to lider polskiego mleka UHT. Według badań MEMBR – udziały ilościowe „łaciatego” w tym segmencie rynku wynoszą 35,5%, a wartościowe – 41,6%. Przewaga spółdzielni z Grajewa nad kolejnymi udziałowcami w sektorze mleka UHT jest bardzo duża. „Mlekpol” od kilku lat jest też w kraju liderem w zakresie skupu i przetwórstwa mleka.
- Jednym z elementów sukcesu Mlekpolu było wejście do Unii Europejskiej, ponieważ otworzyło nam możliwości handlu z krajami unijnymi bez ograniczeń. Wcześniej ograniczały te możliwości licencje eksportowe niezbędne do bezcłowej wymiany handlowej. Ze względu na różnicę w poziomie cenowym serów twardych, masła, mleka i serwatki w proszku, oferta polskich towarów spotkała się z dużym zainteresowaniem unijnych odbiorców, co zaowocowało wzmożonym eksportem do krajów członkowskich podczas pierwszych miesięcy po akcesji. Na dzień dzisiejszy dysproporcje cenowe pomiędzy polskimi towarami, a oferowanymi z krajów UE mocno się zacierają. Jednak nabyte kontakty i wiedza odbiorców o oferowanej jakości i elastyczności naszej firmy, pozwalają na kontynuowanie współpracy, handel w szerokim zakresie i traktowanie produktów Mlekpolu na równi lub wyżej od pochodzących z krajów UE - mówi Edmund Borawski Prezes SM Mlekpol.
W 2005 roku spółdzielnia skupiła rekordową liczbę mleka – ponad 894 mln. litrów, o średniej zawartości tłuszczu na poziomie 3,97. Przeciętna średnia wydajność mleczna krów w 2005 roku szacowna była na poziomie 4300 litrów.
Wartość sprzedaży w 2005 roku wyniosła 1,5 mld zł. Produkty grajewskiego potentata spotkać można w każdym zakątku kraju – od wielkich sklepów sieciowych po małe sklepiki osiedlowe. Ponadto ponad 1/3 produkcji grajewskiej spółdzielni trafia na eksport - głównie do krajów Unii Europejskiej, Ameryki Północnej, Afryki oraz Dalekiego Wschodu. Zagraniczni odbiorcy wysoko cenią grajewskie mleko w proszku, które stanowi aż 64% eksportu. Pozostała oferta eksportowa to głównie sery, masło, twarogi, mleczka zagęszczone i smakowe, mleko i śmietany UHT oraz serwatka w proszku. Produktami, które cieszą się największym uznaniem wśród zagranicznych klientów są sery twarde, masło, mleko w proszku, serwatka w proszku, twaróg. W 2005 roku Mlekpol sprzedał na eksport swoje wyroby za kwotę ok. 230 mln.
Wyniki eksportowe Mlekpolu sprawiły, iż spółdzielnia znalazła się w tym roku w gronie 32 największych polskich eksporterów wyłonionych przez Stowarzyszenie "Klub Eksportera", a dwa produkty spółdzielni - ser dojrzewający wędzony oraz królewski z Kolna otrzymały wyróżnienie specjalne w konkursie "Mister i Junior Exportu Produktów Żywnościowych 2005".
Mlekpol stale inwestuje. W 2005 roku wartość inwestycji przekroczyła 40 mln. zł. W zakładzie w Zambrowie wybudowano ogromny magazyn mleka UHT, zainstalowano najnowocześniejszą w Polsce linię pasteryzująco -wirującą o wydajności 50 tys. litrów na godzinę. W grajewskim zakładzie rozbudowano linię do konfekcjonowania serów. To tylko nieliczne inwestycje. Polityka firmy jest taka, że inwestuje się i modernizuje każdy z zakładów wchodzących w skład SM Mlekpol (przypomnimy obecnie w skład SM Mlekpol wchodzą zakłady w Grajewie, Kolnie, Mrągowie, Sejnach, Zambrowie, Augustowie i Bydgoszczy).
W tym roku Prezes Borawski zapowiada kolejne inwestycje na łączną wartość 100 mln. zł. Za te pieniądze zamontowana zostanie nowa linia do produkcji serów w Mrągowie, rozbudowana będzie linia do konfekcjonowania śmietany i jogurtów w Mrągowie, rozbudowana będzie też instalacja do konfekcjonowania serów w Grajewie. Część tych inwestycji sfinansowana zostanie ze środków strukturalnych UE.
Wysoka pozycja Mlekpolu jest zasługą i podkreśleniem dorobku członków spółdzielni, dostawców mleka i pracowników siedmiu zakładów należących do Mlekpolu. Bez ich udziału nie byłby możliwy skup mleka na tak wysokim poziomie, rekordowe wielkości produkcji oraz wysoka jakość wyrobów, a co za tym idzie - skuteczne konkurowanie z innymi producentami.