Prawda, dobro i piękno w samorządzie uczniowskim
- Warto zachęcać uczennice i uczniów do działalności społecznej na jak najwcześniejszych etapach edukacji, ponieważ to pokazuje im siłę sprawczą nawet niepozornych działań, które mogą w przyszłości prowadzić do podejmowania odpowiedzialnych decyzji w dorosłym życiu – wyjaśnia główną ideę XIV Sejmiku Samorządów Uczniowskich Anna Borawska z Centrum Edukacji Nauczycieli w Łomży. Znakomitym przykładem i wzorem był najmłodszy uczestnik Sejmiku 4-klasista Igor Jemielity, który w samorządzie szkolnym działa od 1. klasy.
- Rzeczywiście, Igor jest dobrym wzorem społecznika dla rówieśników – potwierdza spostrzeżenie konsultantki do spraw doradztwa edukacyjno-zawodowego w Centrum Edukacji Nauczycieli dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 Małgorzata Pietrusewicz, która z uznaniem obserwuje rozwój prospołecznej postawy chłopca. - Igorek jest życzliwy i uśmiechnięty. To dobry uczeń, sportowiec, piłkarz, aktor, recytator, prowadzący na uroczystościach – wymienia rozliczne zalety dyrektor SP 5. - Angażuje się w akcje charytatywne na terenie szkoły, jak ostatnio np. w zbiórki pieniędzy na rehabilitację Bartka i leczenie Filipka. Współorganizuje Dzień Życzliwości i Dzień Autyzmu. Nasz Samorząd Szkolny angażuje się także w akcje zbiórek nakrętek na zakup wózka inwalidzkiego.
Zbierają nakrętki, żywność i karmę dla psów
- 30. maja 2023 r. w Szkole Podstawowej Nr 1 w Łomży odbył się XIV Sejmik Samorządów Uczniowskich, którego celem była integracja, a także wymiana doświadczeń oraz pomysłów w zakresie przedsiębiorczości i działalności społecznej szkolnych środowisk samorządowych – relacjonuje Halina Rogowska, nauczycielka z SP1. Temat tegorocznego Sejmiku dotyczył roli Samorządu Uczniowskiego w zakresie kształtowania postaw uczniów, ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, przygotowujących do podejmowania odpowiedzialnych decyzji. Sejmik był objęty honorowymi patronatami: podlaskiego kuratora oświaty i prezydenta miasta Łomży.
Przedstawiciele samorządów spotkali się w auli SP nr 1, gdzie gościł też wiceprezydent Andrzej Stypułkowski. Gości powitała dyrektor SP1 Krystyna Kamińska. Doceniła istotną rolę samorządów szkolnych w kształtowaniu pozytywnego wizerunku współczesnych szkół. Wiktoria Cudnik i Paulina Tyszka z Samorządu Uczniowskiego „Jedynki” nawiązały do wpływu samorządów na kształtowania postaw uczniów. Zdaniem nastolatek, prawda, dobro i piękno to kluczowe wartości, faktycznie przygotowujące do podejmowania odpowiedzialnych decyzji.
W Sejmiku uczestniczyli uczniowie podstawówek z Łomży: Katolickiej Szkoły Podstawowej, SP 1, SP 2, SP 4, SP 5, SP 7, SP 9. O dziwo – z jakichś powodów nie dotarła reprezentacja SP 10. Przedstawiciele opowiadali o swojej działalności, dzięki czemu pozostali mogli poznać pomysłowość i kreatywność kolegów. Okazało się, że samorządy chętnie: angażują się w akcje pomocowe, charytatywne jak zbieranie nakrętek, karmy dla psów Schroniska Arka w Łomży; wspierają misje Ojców Kapucynów, przedsięwzięcia Caritas Diecezji Łomżyńskiej, zbiórki żywności na święta dla ubogich rodzin i uchodźców z Ukrainy (od 24. lutego 2022 r. ogarniętej krwawą wojną, zwłaszcza na wschodzie i południu kraju, który próbuje anektować Rosja); Szlachetna Paczka et cetera.
Radość najpiękniejszych lat
Zdaniem Anny Borawskiej, która poprowadziła zajęcia warsztatowe na temat roli samorządu w kształtowaniu postaw uczniowskich, idea i praktyka wolontariatu skutecznie wpisuje się w politykę oświatową państwa, żeby młodzi ludzie mogli poznawać w działaniu, czym jest prawda, dobro i piękno. Drobne kroki, takie jak działania w samorządach szkolnych i akcje charytatywne, usprawniają dzieci i młodzież do odważniejszego angażowania się w dorosłe przedsięwzięcia. Dziecięcy i młodzieńczy entuzjazm, wrażliwość, pomysłowość mogą przerodzić się w późniejszą pasję życiową. Zdobyte umiejętności w połączeniu z empatią i bezinteresownością to kapitał zawodowy.
- Szkoła Podstawowa nr 1, jako organizatorka Sejmiku, zadbała o integrację i dobre samopoczucie gości, serwując pyszny obiad i słodki stół – podsumowuje Halina Rogowska. Ponadto uczennice klas: II C i VI B wykonały układ taneczny. Zuzanna Darda z klasy IV B zaśpiewała piosenkę „Radość najpiękniejszych lat” z repertuaru do dzisiaj znanej Anny Jantar (1950-1980): „To, co mam, to radość najpiękniejszych lat.., to serce, które jeszcze na wszystko stać.., to młodość, której nie potrafię kryć..., to wiara, że naprawdę umiem żyć”. Na koniec przypomnijmy, że XIII edycja Sejmiku odbywała się w 2019 r., a potem grasowała pandemia Covid-19.
Mirosław R. Derewońko
tel. red. 696 145 146
Masz prawo kochać, masz prawo żyć…
Uczniowskie obietnice wyborcze w granicach rozsądku