Czy pozycjonowanie strony jest drogie?
Pozycjonowanie strony internetowej – SEO – jest procesem długofalowym, wymagającym przygotowania kompleksowej strategii, która następnie będzie sukcesywnie wdrażana. Czy to droga strategia? Co ma wpływ na cenę i o jakich kosztach konkretnie mówimy?
Czynniki wpływające na cenę pozycjonowania
Realizacja strategii pozycjonowania strony wygląda inaczej w przypadku każdego indywidualnego serwisu. Z tego względu przeprowadza się personalizowane audyty SEO, aby następnie opracować dopasowany plan działania, który będzie maksymalnie skuteczny. Istnieje szereg czynników wpływających na to, ile ostatecznie kosztuje pozycjonowanie strony internetowej:
- branża i konkurencyjność;
- wielkość serwisu oraz liczba pozycjonowanych fraz kluczowych;
- typ strony internetowej (wizytówka firmowa lub sklep internetowy).
Z tego względu cena pozycjonowania zawsze jest szacowana indywidualnie. W przypadku współpracy z agencją SEO proces ten ma miejsce po wstępnych konsultacjach, podczas których konsultant stara się zrozumieć potrzeby biznesu przedsiębiorcy. Następnie, zależnie od czynników, przedstawia się spersonalizowany plan działania wraz z wyceną.
Należy pamiętać, że cena składająca się na pozycjonowanie to nie jest wyłącznie praca specjalistów nad stroną internetową. Na całkowity koszt przygotowania i wdrożenia strategii SEO składają się:
- wydatki na narzędzia;
- wydatki na artykuły gościnne;
- wydatki na tworzenie contentu;
- wydatki na audyty i analizy (konkurencji, linkowania, techniczne).
Najczęściej efekty SEO zaczynają się pojawiać po kilku miesiącach – kluczowe jest systematyczne wprowadzanie zmian zaproponowanych przez agencję. Wówczas wyniki są widoczne szybciej i stają się odczuwalne.
Czy istnieje cennik pozycjonowania strony?
Skoro koszt SEO zawsze jest ustalany indywidualnie, czy istnieje cennik pozycjonowania stron? Choć opracowanie takiego dokumentu jest trudne – ponieważ każda witryna wymaga indywidualnej analizy – istnieją pewne schematy oraz reguły, który pozwalają oszacować przybliżone wartości.
W przypadku sklepów internetowych cena pozycjonowania to minimum 2000 PLN miesięcznie. Branża e-commerce to ogromna konkurencyjność, nawet wydawać by się mogło niszowych segmentach rynku. Jeżeli sklep internetowy ma za zadanie sprzedawać produkty reklamowane intensywnie, na który jest szczególnie duża rywalizacja w wynikach wyszukiwania, minimalna cena pozycjonowania wzrasta do około 5000 PLN miesięcznie.
Czy w takim razie pozycjonowanie poniżej 2000 PLN jest możliwe? W niektórych przypadkach tak natomiast okolice 1500 PLN w są absolutnym minimum, które pozwoli szeregom specjalistów płynnie pracować, budując widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Dostępny budżet najczęściej jest „rozkładany” na kilka miesięcy, aby systematycznie tworzyć treści oraz dbać o profil linkowy domeny. Nie mniejsze znaczenie mają zmiany optymalizacyjne, których celem jest usprawnienie witryny internetowej.
W przypadku współpracy z agencją SEO nie płacisz tylko za pracę godzinową szeregu specjalistów, ale także ich dostęp do narzędzi, tworzenie analiz i audytów, raportowanie wyników oraz reagowanie w przypadku zmian algorytmu wyszukiwarki.
Ile kosztują narzędzia wykorzystywane do SEO?
Aby lepiej zrozumieć, ile aspektów składa się na ostateczną cenę pozycjonowania stron, warto zaprezentować koszty, jakie ponosi agencja SEO z tytułu wykorzystywania specjalistycznych narzędzi. Zakładając, że są to „standardowe” pakiety takiego oprogramowania jak: Ahrefs, SEMSTORM, ScreamingFrog oraz Contadu, łączna cena zamyka się w około 2000 PLN. W przypadku wcześniej wspomnianych „standardowych” opcji agencja może obsłużyć nie więcej niż 3 średniej wielkości klientów. Na ostateczną cenę pozycjonowania składają się także roboczogodziny specjalistów oraz realizowane przez nich czynności, które mają wpływać na wyniki osiągane w Google. Jeżeli natrafisz na ofertę, według której otrzymasz kompleksowe SEO za 500 PLN, zastanów się, jakie efekty przyniosą wydawane przez Ciebie środki.
tekst płatny