Przejdź do treści Przejdź do menu
niedziela, 27 listopada 2022 napisz DONOS@

Nakręć film patriotyczny komórką i wyślij na konkurs

Główne zdjęcie
Muzeum Przyrody-Dwór Lutosławskich w Drozdowie

Muzeum Przyrody - Dwór Lutosławskich w Drozdowie zaprasza uczniów szkół podstawowych i średnich z Łomży i powiatu łomżyńskiego do nakręcenia komórką krótkometrażowego filmu o tematyce patriotycznej pod tytułem „Chleb i Ojczyzna”. – Chcemy uwrażliwić młodzież, pokazać jej, że w dobie tak swobodnego dostępu do mediów społecznościowych, gdzie każdy może wrzucić filmik, warto zastanowić się nad tym co publikujemy, czy idzie za tym jakieś głębsze przesłanie – podkreśla inicjator konkursu Marcin Rydzewski, zachęcając młodych ludzi do udziału indywidualnego bądź grupowego. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody rzeczowe oraz dodatkowa, możliwość wzięcia udziału w warsztatach z doświadczonymi filmowcami.

Organizatorem konkursu „Chleb i Ojczyzna” jest Muzeum Przyrody – Dwór Lutosławskich w Drozdowie. Pomysł zyskał uznanie Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego, który dofinansuje go 15 tysiącami złotych w ogólnopolskim programie Funduszu Patriotycznego „Niepodległość po polsku”. Propozycja Muzeum zdobyła najwięcej, bo aż 215 punktów. To druga edycja tej imprezy. Pierwsza miała wymiar lokalny i pozwoliła na zebranie doświadczeń, kolejna jest już adresowana do uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z terenu całego powiatu łomżyńskiego i miasta Łomży. Projekt konkursu oceniono w stawce 61 dofinansowanych podmiotów najwyżej, a zgłoszeń było znacznie więcej – to drozdowskiej placówki miało numer 175 i wpływały po nim jeszcze kolejne. 

– Hasło przewodnie konkursu zaczerpnięto z tytułu książki autorstwa Józefa Lutosławskiego, którą napisał w trakcie przebywania w niewoli bolszewickiej w Moskwie w 1918 roku – wyjaśnia Marcin Rydzewski, pracownik muzeum w Drozdowie, ceniony historyk i badacz. – Wybór treści podyktowały mu okoliczności ówczesnej sytuacji politycznej, w której centrum wydarzeń znalazł się wspólnie z bratem Marianem (byli czołowymi działaczami Centralnego Komitetu Obywatelskiego). Wykazali się wybitnymi zdolnościami organizatorskimi w niesieniu pomocy wygnańcom polskim, jednocześnie skupiając ich wokół spraw narodowych. Po wybuchu rewolucji październikowej umiejętnym postępowaniem ochraniali przed skutkami agitacji bolszewickiej powierzone ich opiece skupiska Polaków w centralnej Rosji. Działania te były w coraz większej sprzeczności z powołanym przez bolszewików Komisariatem do Spraw Polskich. Zaangażowanie braci Lutosławskich w organizowanie szybkiego powrotu polskich uchodźców przesądziło o ich nagłym aresztowaniu. (...) Uwięzienie ograniczyło dalszą pracę. Aresztowany nie poddał się więziennej atmosferze wszechobecnego terroru bolszewickiego i nadal pracował na rzecz zjednoczenia Polaków poprzez pogłębianie świadomości narodowej. Jego wysiłki, z uwagi na pozbawienie wolności, skupiły się na pracy literackiej (…). Józef Lutosławski oraz jego brat Marian zginęli zamordowani przez bolszewików 5 września1918 roku, nie doczekawszy chwili odrodzenia wolnej Polski. 

W roku 2022 młodzież, odwołując się do tych historycznych wydarzeń i dysponując w telefonach komórkowych nowoczesnymi narzędziami do rejestracji i obróbki obrazu, może nakręcić film patriotyczny o czasie do 5 minut i przesłać go na konkurs.

– Chodzi nam o twórczą aktywizację, nie zamierzamy nikogo ograniczać – zauważa Marcin Rydzewski. – Bardzo ważna jest też idea tego konkursu, bo młodzież ma zaprezentować własny pogląd na to czym jest patriotyzm i jaki sposób jego wyrażenia jest jej zdaniem najwłaściwszy. Chcemy też jej uzmysłowić, że kiedy konkurują ze sobą w tym, kto jak szybko wrzuci do sieci filmik dotyczący jakiegoś wydarzenia, nawet bardzo błahego, to równie dobrze mogą to czynić rozumnie: nawiązywać do postaci ludzi zasłużonych i wydarzeń historycznych, szczególnie jeśli dotyczą one naszego regionu. Dajemy możliwość swobodnego ujęcia tematu, dowolna jest również forma prac konkursowych: może to być relacja ze szkolnego apelu, jakiegoś lokalnego wydarzenia, na przykład odsłonięcia tablicy pamiątkowej czy jakiś występ. 

Zgłoszenia i filmiki można nadsyłać do godziny 15:00 13 maja. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone w siedzibie muzeum 21 maja o godzinie 11:00, a po wręczeniu nagród oraz prezentacji nagrodzonych filmików odbędą się warsztaty (obowiązują zapisy) z udziałem, między innymi, reżyserów Marka Lechowicza i Szymona Sinoffa, co będzie dodatkową nagrodą dla zwycięzców i uczestników konkursu.

Szczegółowy regulamin konkursu „Chleb i Ojczyzna” oraz inne związane z nim dokumenty znajdują się w załącznikach poniżej. 

W konkursie „Niepodległość po polsku” Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego doceniono również Miejską Bibliotekę Publiczną w  Łomży. Jej adresowany do seniorów projekt „Ku Niepodległej #Łomża” zajął wśród 61 dofinansowanych podmiotów 28 miejsce, zdobywając 180 punktów i 15 tysięcy złotych.

Będzie on realizowany w dniach 21 kwietnia – 24 maja i obejmie spotkanie ze znanym autorem książek historycznych Sławomirem Koprem, prelekcje historyków, połączone z prezentacjami multimedialnymi, spacer łomżyńskimi śladami Prymasa Tysiąclecia Stefana Wyszyńskiego oraz wycieczkę edukacyjną do dworu Lutosławskich w Drozdowie, połączoną z prelekcją na temat Romana Dmowskiego, który gościł tam wielokrotnie, a w ostatnim okresie życia mieszkał. 

– Realizując nasz projekt chcemy przypomnieć ważne postacie w historii Polski, które w różnych okresach swojego życia były związane z naszym miastem i regionem – podkreśla dyrektor MBP Teresa Fromelc-Pawelczyk. – Roman Dmowski, mąż stanu, przywódca polityczny, wytrwały i skuteczny dyplomata, ostatnie pół roku swojego życia spędził w Drozdowie, w dworze Lutosławskich; Józef Piłsudski ukrywał się w Łomży w okresie zaboru rosyjskiego u zaprzyjaźnionego pastora Kacpra Mikulskiego; Prymas Tysiąclecia Stefan Wyszyński urodził się w miejscowości Zuzela nad Bugiem na pograniczu Podlasia i Mazowsza, w latach 1914-1917 uczył się w gimnazjum męskim im. Piotra Skargi w Łomży. Przybliżenie biografii tych wielkich Polaków ma skłonić uczestników projektu do zadumy nad pojęciem patriotyzmu w odniesieniu do własnych postaw, na ile patriotyzm jest pojęciem ponadczasowym, uniwersalnym, czym jest dla nas w obecnych czasach. Nie zapominając o historii lokalnej, chcemy również przybliżyć ważne i znane, ale także zapomniane postacie okresu odradzania się państwa polskiego w kontekście życia codziennego.

Wojciech Chamryk

 


 
Zobacz także
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę