Dzień Kolorowej Skarpetki
21 marca to Dzień Kolorowej Skarpetki, czyli Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Został on ustanowiony w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa. Od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych. Właśnie rozdano nagrody w konkursie.
Data 21.03 nie jest przypadkowa. Nawiązuje do trzeciego dodatkowego chromosomu lub jego fragmentu w 21. parze chromosomów – wyjaśnia Monika Tułowiecka, nauczyciel w Zespole Szkół Specjalnych w Łomży. Chromosom przypomina kształtem skarpetkę, dlatego stała się ona symbolem Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa. A na znak solidarności z osobami z zespołem Downa w tym dniu zakłada się kolorowe skarpetki nie do pary. Święto ma na celu zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej tej wady genetycznej, przybliżenie świata osób z zespołami genetycznymi, pokazanie jak bardzo wzbogacają nas we wzajemnych relacjach, a wreszcie szerzenie praw tychże osób.
Nasza szkoła rozumie potrzeby osób z zespołem Downa, w pełni akceptuje inność wynikającą z dodatkowego chromosomu – czytamy w informacji nadesłanej przez Zespół Szkół Specjalnych w Łomży. Aby zapobiegać wykluczeniu społecznemu osób z zespołem Downa, w geście solidarności szkoła zorganizowała konkurs plastyczno-literacki: „Kolorowa skarpetka - symbol dodatkowego chromosomu, tolerancji i zrozumienia”, który cieszył się dużym zainteresowaniem wśród przedszkolaków, klas 1-3 szkół podstawowych oraz szkoły specjalnej.
W sumie do konkursu stanęło 36 prac. Dzieci wykazały się ogromną kreatywnością i znajomością tematu, dlatego wybór najlepszych prac w poszczególnych kategoriach nie był łatwy. Sytuacja spowodowana pandemią wymusiła na nas przeniesienie rozdania nagród na 14 maja, które odbyło się przed budynkiem naszej szkoły. Część uczestników konkursu odebrało nagrody w swoich placówkach.
„Pragniemy oswoić ludzi z tematem niepełnosprawności, w przypadku Kolorowej Skarpetki konkretnie z zespołem Downa i pokazać, że "inny" nie znaczy gorszy, że w społeczeństwie jest miejsce dla każdego człowieka i wszyscy możemy uczyć się od siebie nawzajem” – tłumaczy Monika Tułowiecka, z ZSS.
Wszystkim dzieciom biorącym udział w konkursie składamy serdeczne podziękowanie za zaangażowanie. Poniżej przedstawiamy listę laureatów konkursu:
Przedszkola:
Miejsce I - praca zbiorowa, Przedszkole Publiczne nr 9 w Łomży: Olaf Hi, Kacper K., Kinga M., Franciszek T. Dominik Ch., Szymon P., Larysa Z., Anna W., Iga P. Opiekun: Ewa G., Agnieszka I.
Miejsce II - praca zbiorowa, Przedszkole Publiczne nr 9 w Łomży: Igor Ż., Damian .P, Miłosz C., Antoś M., Wincenty Z., Maja Ch., Blanka Z., Amelia F. Opiekun: Ewa G., Agnieszka I.
Miejsce III ex aequo Przedszkole Publiczne nr 9 w Łomży - Franciszek G. lat 5, opiekun: Wioleta K- G., Bożena K. i Przedszkole Publiczne nr 4 w Łomży - Bartosz K. lat 5, opiekun Anna K.
W kategorii Szkoły Podstawowe:
Miejsce I - Szkoła Podstawowa nr 4 w Łomży: Ewa T., Wiktoria K., Faustyna K., Pola G., Tomek S., Franek P., Filip M., Maciek D., Alicja Z., opiekun Marta K-B.
Miejsce II - Szkoła Podstawowa nr7 w Łomży: Maja C., Ewa S. lat 9, opiekun Joanna J.
Miejsce III - Szkoła Podstawowa nr 7 Adrianna Ż lat 8, opiekun: Joanna J.
W kategorii Szkoły Specjalne nie wyłoniono zwycięzcy, wszyscy uczestnicy otrzymują wyróżnienia.