Przejdź do treści Przejdź do menu
piątek, 07 maja 2021 napisz DONOS@

Co się dzieje w Galerii Veneda podczas pandemii

Mirosław R. Derewońko: Na początku pandemii rok temu zniknęło Tesco z Centrum Handlowego przy ul. Zawadzkiej w Łomży. Jak brak dużego supermarketu wpłynął na funkcjonowanie Galerii Veneda?

Dyrektor Centrum Handlowego Iwona Bikowska: Operator spożywczy opuścił Venedę z końcem marca 2020 r. Trudno ocenić, jak przełożyło się to na wyniki, bo wpływ pandemii był bardzo silny. Zwolnioną powierzchnię wynajęliśmy nowym, atrakcyjnym markom. Łomżanie, jeśli tylko lockdown zostanie zniesiony, jeszcze wiosną 2021 r. będą mogli odwiedzić nasze nowe sklepy w bardziej przestronnych aranżacjach, a najemcy – częściowo nowi i częściowo dotychczasowi, zaprezentują bogatszą ofertę.  

 

Długo trwały dążenia do zdobycia koncesji na alkohol w Tesco. Czy na miejsce Tesco jest chętny?

- Prowadzimy rozmowy z operatorami spożywczymi, ale jest za wcześnie, aby podać szczegóły. Rada Miasta nieznacznie zwiększyła liczbę zezwoleń na sprzedaż alkoholu wysokoprocentowego, jednak popyt na zezwolenia w mieście jest znacznie większy niż pula. Pożądane byłoby, aby dostępna liczba zezwoleń pozwalała na składanie wniosków w dowolnym czasie. 

Jak bronicie się przed zarazkami koronawirusa?

- Nasza Galeria działa w rygorze sanitarnym. Dozowniki do dezynfekcji rąk mamy przy każdym wejściu i w najczęściej mijanych punktach obiektu. Często dotykane miejsca są wiele razy dziennie dezynfekowane. Na bieżąco, skrupulatnie monitorujemy liczbę osób w sklepach i obiekcie. Dbamy o dezynfekcję łazienek i pasaży. Ochrona zwraca uwagę ludziom, aby prawidłowo nosili maseczki. Zapobiegamy sytuacjom, które sprzyjają gromadzeniu się klientów. W związku z tym, wyłączyliśmy z użytkowania place zabaw, miejsca wypoczynku, ławki. Wszystko po to, by odwiedzający Venedę mogli bezpiecznie robić zakupy.

20140116-_MG_6657-1.jpg
Dyrektor Centrum Handlowego Iwona Bikowska

 

Jak pandemia i obostrzenia odcisnęły się na działalności Venedy? 

- Pandemia COVID-19 to bardzo  trudna sytuacja tak dla najemców, jak i dla nas, Galerii Veneda: cztery ograniczenia działalności centrów handlowych – trzy ubiegłoroczne trwały 15 tygodni, a czwarte trwa cztery tygodnie. Na razie... Przez wprowadzane obostrzenia i zakazy handlu większość najemców nie mogła prowadzić działalności przez niemal jedną trzecią roku. Cała branża poniosła miliardowe straty w obrotach. Najemcy i wynajmujący musieli zmniejszać liczbę pracowników. Pomoc państwowa jest niewystarczająca. Wprowadzono ograniczenia dla centrów handlowych, choć w tym czasie mniejsze formaty handlowe i pojedyncze sklepy mogły działać. Pada też pytanie, dlaczego część sklepów mogła działać w centrach handlowych, a z innych branż były zamknięte, mimo że oferują podobne artykuły?

Ile z 13 miesięcy mieliście wyjętych z normalnego rytmu pracy w handlu i usługach?

- Działalność Galerii Veneda od połowy marca 2020 r. była ograniczana rozporządzeniami rządu cztery razy. Pierwszy wiosenny lockdown trwał 7 tygodni, listopadowy - 3 tygodnie, grudniowo-styczniowy - 5 tygodni, a obecny na razie 4 tygodnie. Niewykluczone, że obostrzenia będą przedłużone. W sumie to 19 tygodni, ponad 4 miesiące, gdy duża część naszych najemców nie mogła prowadzić działalności.

 

Ilu klientów odwiedziło Galerię Veneda w 2019 i w 2020 r.? 

- Galerię Veneda w 2020 roku odwiedziło mniej osób niż w 2019 r. Spadek odwiedzin spowodowany był trzema lockdownami w centrach handlowych. Zmieniły się nawyki i zachowania  klientów w czasie pandemii. W trosce o zdrowie swoje i bliskich, przychodzili w pojedynkę, bez rodzin, z listą zakupów, po konkretne produkty - nie po to, żeby spędzać wolny czas. Odzwierciedlają to obroty w sklepach – mniejsza liczba odwiedzających generowała wyższe paragony. Widzimy, że mniej wizyt przekłada się na większe i przemyślane zakupy. Klienci potraktowali poważnie zalecenia służb i apele rządu w pandemii.

Czy plan Galerii Veneda ze sklepami jest aktualny? https://galeriaveneda.com.pl/map

- Mapa Galerii Veneda jest na bieżąco aktualizowana, a marki zajmują zaznaczone lokale. Zmiany będą dotyczyć powierzchni zajmowanej rok temu przez operatora spożywczego. Cieszymy się, że będziemy mogli zakomunikować wiele nowości. Przedstawimy je, gdy zniesione zostaną ograniczenia rządowe.

 

Jak ograniczenia w prowadzeniu handlu wpłynęły na zainteresowanie lokalami w Galerii Veneda?

- Pandemia spowolniła wynajem powierzchni, gdyż sieci handlowe czasowo zawieszały plany ekspansji, ze względu na nieprzewidywalność sytuacji. Ale pozyskaliśmy nowych najemców dużych powierzchni.  

Czy w związku z mniejszymi obrotami w sklepach Veneda stosowała dla nich ulgi w opłatach?

- Najemcy mogli korzystać z pomocy na trzech poziomach. Po pierwsze w formie zwolnienia z czynszu na rzecz właścicieli centrów handlowych w czasie lockdownów wprowadzonego ustawą (art. 15ze ustawy covidowej)  czyli całkowitego zwolnienia z opłat za wynajem i płacenia rachunków za media i usługi, które cały czas działały w galeriach, aby zapewnić dobry stan techniczny i bezpieczeństwo odwiedzających. Po drugie z dobrowolnych upustów czynszowych od właściciela naszego centrum oraz po trzecie z rządowych tarcz pomocowych. Polska Rady Centrów Handlowych podała, że z dwóch pierwszych źródeł pomocy najemcy otrzymali około 5,5 mld złotych.

 

Czy Galeria Veneda sama jako firma skorzystała z form pomocy państwowej?

- Zostaliśmy pozbawieni jakiegokolwiek wsparcia ze strony państwa. Nie mogliśmy funkcjonować, ze względu na ograniczenia, a nasi najemcy w konsekwencji art. 15 ze nie musieli płacić nam czynszów i opłat eksploatacyjnych w okresach lockdownów. Jednocześnie musieliśmy regulować zobowiązania wobec firm, które sprzątają i ochraniają nasze centrum, płacić za media, spłacać kredyty. Składaliśmy wnioski o zwolnienie z podatku od nieruchomości, jednak otrzymaliśmy jedynie odroczenie płatności.

Jak Pani ocenia perspektywy Galerii Veneda, gdyby pandemia miała przedłużyć się o rok? 

- Potrzebna jest pomoc państwa dla właścicieli centrów handlowych. Dopłaty do kosztów stałych najemców, obejmujących czynsze, jak w krajach europejskich, pomogłyby obu stronom regulować zobowiązania. Najemcy wobec wynajmujących, a właściciele i zarządcy centrów wobec banków i firm, np. sprzątających i ochrony. Centra handlowe w Polsce to praca dla około 400 tys. osób i utrzymanie dla ich rodzin. Upominamy się o pomoc dla każdej ze stron, aby solidarnie przetrwać ten trudny czas.

 

Co nowego w czasie pandemii wydarzyło się w Galerii Veneda? 

- Zainstalowaliśmy paczkomat InPost na parkingu od strony ul. Katyńskiej, obok stacji Orlen, aby klienci przy okazji zakupów w Galerii Veneda mogli nadać lub odebrać przesyłkę. Uruchomiliśmy myjnię dla rowerów obok ich stacji naprawy. Czynna jest stacja do ładowania samochodów elektrycznych. 

MRD:  Co zamierzacie z nadzieją na przyszłość?

- Będziemy blisko mieszkańców Łomży i regionu. Zawsze braliśmy aktywny udział w życiu społeczności i nadal pozostaniemy atrakcyjnym miejscem spotkań. Nieraz zaskoczymy atrakcyjnymi wydarzeniami edukacyjnymi, niebanalną rozrywką i jeszcze szerszym wachlarzem sklepów dla każdego, szczególnie z ofertą modową, bo wiosna to czas energii do pozytywnych zmian. Tego sobie i wszystkim życzymy.

Mirosław R. Derewońko: - Życzę Pani Dyrektor realizacji zamiarów i dziękuję za rozmowę.

 

Dyrektor Centrum Handlowego Iwona Bikowska pracuje  od początku powstania Galerii Veneda 8 lat temu a kieruje obiektem ponad  5 lat. Łomżyniacy i mieszkańcy regionu oraz turyści poznali ten kompleks jako miejsce gdzie  można się obkupić, dobrze zjeść i spotkać towarzysko. Veneda stała się miejscem rodzinnej rozrywki, organizując i współorganizując wiele imprez, koncertów, spektakli, a przede wszystkim - prowadząc ożywioną sprzedaż. I co teraz...? 

Łomża, 15. kwietnia 2021

 

210407125521.jpg
Foto:
Foto:

 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę