16 czerwca 2020 wtorek
Pięknie się kłaniamy i serdecznie witamy we wtorek.
Temat dnia:
Burza
Zadania:
1. Ćwiczenia gimnastyczne - https://www.youtube.com/watch?v=CEyba0BvBUE - WF Dla Dzieci Online #3 - Treningi dla Twojego Dziecka w Domu;
2. Burza – słuchanie zagadki M. Przewoźniaka, Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania zagadki Marcina Przewoźniaka.
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).
Po przeczytaniu zagadki Rodzic prosi dziecko, aby nazwało dźwięki, które w niej opisano. Następnie prowadzi rozmowę: Jak należy się zachować w czasie burzy? Dziecko formułuje swoje przypuszczenia lub dzieli się swoją wiedzą. Następnie Rodzic podsumowuje zdobyte informacje.
Podczas burzy:
– należy unikać wysokich obiektów;
– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.
3. „Co słyszysz?” – ćwiczenia słuchowe. Rodzic włącza nagranie z odgłosami: ulewy, grzmotu, małego deszczyku, wichury. https://www.youtube.com/watch?v=Eda3brEALmk – burza odgłosy przyrody i drugi filmik z zagadkami https://www.thebestmp3.pl/wideo/JwbMnvfN2y8/Odg%C5%82osy%20natury%20dla%20dzieci/ - Odgłosy natury dla dzieci. Dziecko stara się rozpoznać, co słyszy, i podać nazwy tych zjawisk.
4. „Kapie, pada, leje” – zabawa językowa - szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi.
Kojarzenie dźwięków:
– uderzenia palcami w bębenek (lub w stół, lub blaszaną miseczkę)– kapie, kropi,
– przesuwanie palcami po bębenku – siąpi, mży,
– uderzanie pałeczką – pada,
– mocne uderzanie pałeczką – leje.
Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:
– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,
– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,
– ulewa – tupanie nogami.
5. „Uwaga burza” – zabawa ruchowa. Rodzic szeleści folią w różny sposób. Dziecko porusza się po pokoju w rytmie dźwięku deszczu – szeleszczącej folii. Na dźwięk bębenka i hasło: Burza! dziecko wchodzi na krzesełko, lub pod stolik, lub w inne wybrane miejsce .
6. „Skąd się bierze burza?” – zabawa badawcza; eksperyment. Rodzic proponuje dziecku przeprowadzenie doświadczenia, do którego będą potrzebne: szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny. Rodzic zapoznaje dziecko z instrukcją obrazową. Instrukcja obrazkowa: 1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko, 2. Nadmuchujemy balonik, 3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku, 4. Zbliżamy
palec do brzegu blachy. Po zakończeniu eksperymentu i zapisaniu wniosków Rodzic pyta dziecko: Co zauważyłeś? (przepływ prądu) Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły
się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy).
Rodzic wspólnie z dzieckiem sprawdza notatki dotyczące eksperymentu i wyjaśnia dziecku zaobserwowaną sytuację i zjawisko fizyczne, które nastąpiło.
Eksperyment można również obejrzeć na filmiku https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4 .
7. Praca z KP4.39b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazka;
8. „Burza” – przypomnienie poznanych wiadomości o burzy i zasad zachowania podczas burzy.
W załącznikach zadania dla chętnych.
Dla Rodziców artykuł "Objawy zaburzeń integracji sensorycznej".
Wesołego i słonecznego wtorku ! Bawcie się dobrze!