Przejdź do treści Przejdź do menu
sobota, 19 czerwca 2021 napisz DONOS@

Paski klinowe - co musisz o nich wiedzieć?

Paski napędowe to elementy budowy wielu maszyn oraz urządzeń. Odpowiadają za przenoszenie napędu, więc ich prawidłowe działanie jest niezbędne, aby w ogóle uruchomić maszynę. Dowiedz się więcej o ich funkcjach i rodzajach.

Zasada działania i budowa pasków napędowych

Jak działają paski klinowe? Najprościej mówiąc przenoszą moment obrotowy z koła pasowego w jednostce zasilającej na koła pasowe w jednostce odbiorczej. Umożliwia to siła tarcia, jaka wytwarza się pomiędzy paskiem a kołem pasowym. Każdy klasyczny pasek ma przekrój trapezu i składa się z kilku warstw. Pierwszą jest warstwa nośna wykonana ze wzmacniających linek, następna jest warstwa trąca najczęściej wyprodukowana z kauczuku lub gumy, które zadaniem jest zmniejszenie poślizgu na kole pasowym. Ostatnią warstwą jest zaś powłoka kryjąca tkaninowo-gumowa.

Paski klinowe i wielorowkowe

Dwoma rodzajami pasków napędowych, które najłatwiej jest skojarzyć, są paski klinowe i paski wielorowkowe. Pierwszy rodzaj stosuje się w przekładniach klinowych w maszynach, urządzeniach i samochodach. Można je spotkać np. w układzie napędowym alternatora, pompy wodnej czy klimatyzacji.

Drugim typem są paski wielorowkowe, których funkcja działania jest taka sama. Różnicą jest zaś ich budowa. Pasy te mają większą powierzchnię styku z kołami pasowymi niż paski klinowe. Używa się ich przede wszystkim w przekładniach o małej średnicy kół, szczególnie zaś w urządzeniach przemysłowych i rolniczych, obrabiarkach, urządzeniach AGD czy sprzęcie do ćwiczeń.

Inne typy pasków

Opisywany element dostępny jest jako pasek zębaty lub klasyczny. Te grupy dzielą się dalej na paski wąskoprofilowe i szerokoprofilowe z ciętymi bokami oraz paski zespolone. Paski klinowe uzębione wąskoprofilowe dedykowane są do pracy z dużymi obciążeniami i wysoką prędkością obrotową, a obecnie uzębienie podnosi elastyczność na bocznych powierzchniach. Ponieważ są bardzo wytrzymałe i mają możliwość pracy z wąskimi kołami pasowymi, paski zębate szeroko wykorzystuje się w motoryzacji.

Aby paski klinowe dobrze działały

Trzeba oczywiście mieć świadomość, że paski klinowe dobierane są w zależności od funkcji, urządzenia, miejsca pracy oraz obciążeń, z którymi mają pracować. Np. do mechanizmów zewnętrznych trzeba dobierać paski klinowe UV. Czasami w jednej maszynie mamy do czynienia z pracą kilku typów pasków. Jeśli tego wymaga prawidłowe działanie urządzenia, to wszystko jest OK. Ważniejsze jest być pasek był odpowiednio napięty. Klasyczne paski klinowe trzeba zazwyczaj napinać ręcznie, a wielorowkowe mają już wbudowany napinacz. Trzeba także przykładać dużą wagę do prawidłowego montażu.

tekst płatny


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę