Paski klinowe - co musisz o nich wiedzieć?
Paski napędowe to elementy budowy wielu maszyn oraz urządzeń. Odpowiadają za przenoszenie napędu, więc ich prawidłowe działanie jest niezbędne, aby w ogóle uruchomić maszynę. Dowiedz się więcej o ich funkcjach i rodzajach.
Zasada działania i budowa pasków napędowych
Jak działają paski klinowe? Najprościej mówiąc przenoszą moment obrotowy z koła pasowego w jednostce zasilającej na koła pasowe w jednostce odbiorczej. Umożliwia to siła tarcia, jaka wytwarza się pomiędzy paskiem a kołem pasowym. Każdy klasyczny pasek ma przekrój trapezu i składa się z kilku warstw. Pierwszą jest warstwa nośna wykonana ze wzmacniających linek, następna jest warstwa trąca najczęściej wyprodukowana z kauczuku lub gumy, które zadaniem jest zmniejszenie poślizgu na kole pasowym. Ostatnią warstwą jest zaś powłoka kryjąca tkaninowo-gumowa.
Paski klinowe i wielorowkowe
Dwoma rodzajami pasków napędowych, które najłatwiej jest skojarzyć, są paski klinowe i paski wielorowkowe. Pierwszy rodzaj stosuje się w przekładniach klinowych w maszynach, urządzeniach i samochodach. Można je spotkać np. w układzie napędowym alternatora, pompy wodnej czy klimatyzacji.
Drugim typem są paski wielorowkowe, których funkcja działania jest taka sama. Różnicą jest zaś ich budowa. Pasy te mają większą powierzchnię styku z kołami pasowymi niż paski klinowe. Używa się ich przede wszystkim w przekładniach o małej średnicy kół, szczególnie zaś w urządzeniach przemysłowych i rolniczych, obrabiarkach, urządzeniach AGD czy sprzęcie do ćwiczeń.
Inne typy pasków
Opisywany element dostępny jest jako pasek zębaty lub klasyczny. Te grupy dzielą się dalej na paski wąskoprofilowe i szerokoprofilowe z ciętymi bokami oraz paski zespolone. Paski klinowe uzębione wąskoprofilowe dedykowane są do pracy z dużymi obciążeniami i wysoką prędkością obrotową, a obecnie uzębienie podnosi elastyczność na bocznych powierzchniach. Ponieważ są bardzo wytrzymałe i mają możliwość pracy z wąskimi kołami pasowymi, paski zębate szeroko wykorzystuje się w motoryzacji.
Aby paski klinowe dobrze działały
Trzeba oczywiście mieć świadomość, że paski klinowe dobierane są w zależności od funkcji, urządzenia, miejsca pracy oraz obciążeń, z którymi mają pracować. Np. do mechanizmów zewnętrznych trzeba dobierać paski klinowe UV. Czasami w jednej maszynie mamy do czynienia z pracą kilku typów pasków. Jeśli tego wymaga prawidłowe działanie urządzenia, to wszystko jest OK. Ważniejsze jest być pasek był odpowiednio napięty. Klasyczne paski klinowe trzeba zazwyczaj napinać ręcznie, a wielorowkowe mają już wbudowany napinacz. Trzeba także przykładać dużą wagę do prawidłowego montażu.
tekst płatny