Przekładnia łańcuchowa – czym jest i do czego służy?
Przekładnia łańcuchowa to mechanizm, który stosowany jest w miejscach, gdzie przekazywany jest napęd. Możemy znaleźć ją chociażby w rowerze. W tym przypadku za pomocą łańcucha pedały napędzają tylne koło. Oprócz tego taki układ jest także wykorzystywane w silnikach spalinowych. Tu zaś pasek klinowy napędza alternator.
Łańcuch rolkowy – jak wygląda?
Łańcuch rolkowy wyposażony jest w ruchomą rolkę, znajdującą się wokół sworznia, czyli walca odpowiadającego za przenoszenie obciążenia zginającego. Jeśli chodzi o przedziałki 08B-32B, tutaj znajdują się tradycyjnie łańcuchy jednorzędowe, dwurzędowe oraz trzyrzędowe. Warto wiedzieć, że w niektórych przypadkach istnieje także możliwość zamówienia na zlecenie indywidualne łańcuchów sześciorzędowych.
Przekładnia łańcuchowa – na co zwrócić uwagę przed zakupem?
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na przyłożenie. Należy pamiętać, że w zdecydowanej większości maszyn maksymalne przyłożenie, które jest dopuszczalne, może wynosić 15. I jest to wynik uwzględniający już napęd wolnobieżny. Jeśli maszyny nie mają tego napędu, najwyższe przyłożenie wynosi 8.
Bardzo ważna jest także kwestia elastyczności przekładni łańcuchowej. Łańcuchy rolkowe stosowane w maszynach powinny mieć bowiem możliwość skrócenia przedziałki o 2%, a także wydłużenia całości o dwie przedziałki, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie maksymalnego napięcia. Owo wydłużenie wynika ze zużywania się powierzchni ślizgowych łańcucha, dlatego w zależności od poziomu wykonania elementu, powinno być możliwe.
Następny aspekt to rozmiar łańcucha. W tej kwestii warto mieć na uwadze, że przekładnia łańuchowa dopasowywana jest do mocy napędu maszyny, a nie odwrotnie.
Teraz czas na kwestię materiałów. Najczęściej łańcuchy rolkowe wykonywane są ze stali konstrukcyjnych węglowych (zwykle 55 lub 65), stali stopowych (35 H, 40H, 45H), stali hartowanych, a także stali odpuszczanych (do nawet 49HRC). Z kolei tulejki oraz rolki wytwarza się ze stali nawęglanych (10 albo 15) lub stali utwardzanych (do 60HRC). Sworznie natomiast robi się ze stali do nawęglania (10 lub 15), stali stopowych (15H, 15HM) albo stali utwardzanych (do 62HRC).
Na koniec kilka słów o kołach zębatych łańcuchowych. Tutaj szczególną uwagę zwraca się na zęby. Ich minimalna liczba powinna wynosić 12. Z kolei w przekładniach, w których najważniejszą rolę odgrywa płynność ruchu, powinno to być nie mniej niż 17 zębów. Koła, które mają ich mniej, używane są w przekładniach, które nie mają dużego obciążenia. Warto także pamiętać o odległości osadzania kół zębatych w przekładni, która powinna wynosić około 30-50 przedziałek łańcucha.
Plusy i minusy przekładni łańcuchowych
Przekładnie łańcuchowe są naprawdę bardzo funkcjonalnymi i uniwersalnymi mechanizmami, które są możliwe do zastosowania w różnych układach, np. do tworzenia przyłączy. Co więcej, wykorzystywane są także do przenoszenia dużych obciążeń. Należy pamiętać, że w trakcie pracy przyłącza zachowują jednakowe przyłożenie przy jednoczesnej dużej sprawności. Ich zadaniem jest również minimalizowanie gwałtownych uderzeń czy szarpnięć. Na koniec warto wspomnieć też o ich wadach, do których zalicza się przede wszystkim głośnią pracę, nierówne ruchy, brak możliwości cyklicznych zmian kierunku oraz obowiązek smarowania.
tekst płatny