Młodzi filozofowie z I LO
– Filozofia daje uczniom szersze spojrzenie na rzeczywistość, bo nie koncentrują się na jednym, wybranym kierunku – mówi Jan Łukasiuk. – Poznają też podstawy kultury europejskiej i myślę, że przydają im się one w uczeniu się innych przedmiotów, w szczególności języka polskiego i historii, a taka filozoficzna podbudowa pomaga też w udanych startach w olimpiadach. Dlatego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Kościuszki rozpoczęto kolejny już cykl dodatkowych zajęć z filozofii. Będą odbywać się w weekendy pod kierunkiem wykładowców Instytutu Filozofii Uniwersytetu w Białymstoku, a uczestnicy otrzymają na koniec unijne certyfikaty.
Od kilku lat w programie nauczania niektórych klas I LO była już filozofia, ale lekcje odbywały się tylko przez rok. Obecnie tajniki filozofii zgłębiają już uczniowie wszystkich pierwszych klas liceum po szkole podstawowej: trzy pod kierunkiem Artura Lewczuka, dwie Jana Łukasiuka, są też kontynuowane dodatkowe zajęcia z filozofii. – W klasach pierwszych po ośmioletniej szkole podstawowej jest obecnie możliwość wyboru filozofii w miejsce muzyki lub plastyki – mówi dyrektor Jerzy Łuba. – Jest to w naszej szkole możliwe, bo mamy przygotowaną kadrę, ale już wcześniej z profesorem Łukasiukiem podejmowaliśmy próby wdrażania filozofii w różnych klasach, choćby na zajęciach pozalekcyjnych czy dodatkowych, fundowanych przez organ prowadzący. – Wcześniej wyglądało to tak, że dr Bartosz Kuźniarz prowadził zajęcia na niektórych lekcjach filozofii – dodaje Jan Łukasiuk. – Cieszyły się one uznaniem wśród uczniów, którzy wyrażali nadzieję, że będą kontynuowane. Tak się też stało, a od ubiegłego roku dr Kuźniarz i prof. dr hab. Wioletta Małgorzata Kowalska, kierownik Instytutu Filozofii, prowadzą u nas, w ramach Funduszy Europejskich, taką szkołę filozoficzną i dziś zaczynamy jej kolejną edycję.
Zajęcia potrwają do wiosny przyszłego roku. Łącznie odbędzie się sześć sobotnich spotkań, trwających z przerwą od godziny 9:30 do 17:30, a poza zdobytą wiedzą uczestnicy otrzymają certyfikat unijny uczestnictwa. Program zajęć obejmuje wprowadzenie, historię filozofii oraz filozofię kultury. Mogą uczestniczyć w nim 32 osoby z klas pierwszych, ale dopuszcza się też udział wolnych słuchaczy ze starszych klas I LO oraz uczniów innych łomżyńskich szkół średnich.
– Jest kilka powodów, dla których warto przychodzić na te zajęcia – mówi Bartosz Kuźniarz.
– Jeden jest bardzo pragmatyczny, bo uczestnicy zajęć dostają certyfikat projektu unijnego, który jest ważny w procesie rekrutacji na wyższe studia. Istotne jest jednak również to, że filozofii jest mało w polskich szkołach, a ja nie wierzę w dobre wykształcenie całkowicie pozbawione filozofii.
W wielu krajach europejskich jest ona obowiązkowym przedmiotem w szkole średniej, a choćby we Francji jednym z najważniejszych. Krótko mówiąc dobrze wykształcony Europejczyk powinien znać najważniejsze postacie z historii filozofii i kilka istotnych jej pojęć. Trzeci powód jest taki, że młodzi ludzie mogą przyjść tutaj i podyskutować o ważnych sprawach, na które nie ma czasu na lekcjach, co uważam za bezcenne, bo to taki prawdziwy rozwój ducha.
– Mamy nadzieję, że niektórzy z tych uczniów wystartują za jakiś czas w Olimpiadzie Filozoficznej – nie kryje Jan Łukasiuk. – W tym roku jedna osoba pisze pracę na olimpiadę, a jak dotąd mieliśmy dotąd 17 finalistów i trójkę laureatów, co bardzo nas cieszy.
– Ta cała 17. to uczniowie pana profesora! – podsumowuje dyr. Łuba. – Wydaje mi się, że takie dodatkowe zajęcia z filozofii są bardzo wartościowe. Nie dość, że uczniowie mają do dyspozycji poszerzoną ofertę szkolną, ale zyskują też wiedzę, która zmienia ich postrzeganie rzeczywistości i jest nie do przecenienia. Dlatego podjęliśmy współpracę z Uniwersytetem w Białymstoku, bo jest ona korzystna dla obu stron, a najbardziej dla naszych uczniów, bo to oni są tu najważniejsi.
Wojciech Chamryk