Kosztowna obietnica do spełnienia
W kampanii wyborczej Mariusz Chrzanowski obiecywał, że do 1. stycznia 2019 roku uczniowie z Łomży będą mogli jeździć autobusami komunikacji miejskiej bezpłatnie, ale tak nie zrobił. Później zapowiadano, że bezpłatne przejazdy MPK dla uczniów będą po uchwaleniu budżetu miasta, ale okazuje bezpłatnych biletów dla uczniów nie będzie także na nowy rok szkolny. W pierwszej połowie lipca dopytywaliśmy prezydenta czy uczniowie szkół w Łomży zyskają w tym roku prawo do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską? Po dwóch tygodniach zastanawiania się przesłano nam odpowiedzi, a stronie Urzędu Miejskiego ogłoszono, że prezydent Łomży zamierza od 1 października wprowadzić bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dla uczniów łomżyńskich szkół.
Latem ubiegłego roku zapowiedź wprowadzenia bezpłatnych przejazdów łomżyńskimi eMPeKami dla uczniów i obietnica bezpłatnej komunikacji miejskie były filarami kampanii wyborczej walczącego o reelekcję, ale wyrzuconego z PiS, prezydenta Mariusza Chrzanowskiego.
Wówczas obiecywał, że uczniowie bezpłatnie autobusami po Łomży będą mogli jeździć do 1. stycznia 2019 roku uczniowie. Później odsuwał realizacje obietnicy w czasie. W styczniu ratusz podawał, że wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla uczniów będzie możliwe po uchwaleniu budżetu miasta. Wówczas zapewniano, że projekcie budżetu zapisane są już większe środki na funkcjonowanie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji, które umożliwią wprowadzenie tej ulgi „w drugiej połowie roku”. Tak także się nie stało.
W połowie lipca chcieliśmy wiedzieć, czy prezydent Łomży zamierza choć z opóźnieniem, ale jednak wprowadzić w tym roku obiecane bezpłatne przejazdy dla uczniów. Po dwóch tygodniach zastanawiania się z ratusza przyszła niepodpisana przez nikogo odpowiedź, że „na sierpniowej sesji Rada Miejska powinna zająć się projektem uchwały w sprawie wprowadzenia bezpłatnych przejazdów uczniów łomżyńskich szkół w granicach administracyjnych Miasta Łomża.”
Zgodnie z przekazaną informacją nowe przepisy miałyby obowiązywać od 1 października br. Koszty wprowadzenia bezpłatnych przejazdów dla uczniów w tym roku szacowane są na około 350 tys. zł.
To pieniądze są głównym problemem komunikacji miejskiej w Łomży. Rocznie z kasy miasta do kasy zakładu budżetowego MPK przekazywana jest dotacja pokrywająca do połowy kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. W 2018 roku było to 5 mln 280 tys. zł. Aby zrealizować obietnicę prezydenta Chrzanowskiego z kasy miasta trzeba będzie wydać jeszcze więcej. W kwietniu radni miasta zgodzili się na przekształcenie zakładu budżetowego MPK w spółkę miejską, co prawnie pozwoli na jeszcze większe dofinansowanie z budżetu miasta. Zgodnie z przygotowanymi radnym materiałami zakładano, że wydatki z budżetu miasta na komunikację miejską będą rosły z 6,3 mln zł w tym roku do ponad 12 mln zł w 2027 roku. To wyliczenia przy założeniu, że spółka będzie uzyskiwała przychody ze sprzedaży biletów na zbliżonym do obecnego poziomie, ale za prezydencka zapowiedź bezpłatnych przejazdów dla uczniów szkół, a nawet wszystkich mieszkańców, sprawi, że dotacja będzie musiała być odpowiednio wyższa.
Na początku roku podawano, że szacowany koszt wprowadzenia bezpłatnych przejazdów MPK-ami dla uczniów w Łomży wynosi 1,6 mln zł rocznie.
Miesięczny bilet ulgowy dla uczniów na wszystkie linie autobusowej komunikacji miejskiej w Łomży kosztuje 43 zł (e-bilet), a na jedną linię 38 zł (e-bilet). Papierowe bilety są o 5 złotych droższe.