Maturalny triumf I LO w Łomży i w Podlaskiem
Dyrekcja, profesorowie i rodzice maturzystów z I LO imienia Tadeusza Kościuszki mogą przez całe wakacje hucznie świętować triumfy na skalę miasta i województwa podlaskiego: 173 absolwentów klas trzecich I LO uzyskało najwyższe wyniki z wszystkich przedmiotów maturalnych na egzaminie w maju (z wyjątkiem języka polskiego na poziomie rozszerzonym) i oddało najwyższe miejsca na maturalnym podium tylko dwóm liceom z Białegostoku: I LO oraz II LO. - Nie jestem zaskoczony, ponieważ zawsze mieliśmy najwyższe wyniki w mieście – komentuje fizyk i od 22 lat wicedyrektor I LO w Łomży Marek Ciecierski. Świetne wyniki uzyskało dzielnie rywalizujące II LO w Łomży.
Najpierw przyjrzymy się sytuacji po maturalnych bojach, stresie i wysiłku, nierzadko opłakanym w nocy i za dnia, w 601-letnim mieście nad Narwią. Do omówienia trafiają tylko najlepsze z około 20 szkół średnich w Łomży, gdzie maturzyści zdawali egzamin - najlepsze pod względem wyników na maturze pisemnej, udostępnionych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łomży. Chodzi tu o to, że matury pisemne sprawdzali egzaminatorzy zewnętrzni, tj. niewiedzący, czyje wypracowania i testy oceniają, natomiast na maturach ustnych maturzyści byli znani nauczycielom w komisjach. Do naszego zestawienia weszły szkoły, gdzie zdawało przynajmniej 10 uczniów, aby wykorzystane do porównań średnie wyników punktowych były najbardziej zbliżone do „poziomu w rzeczywistości”.
Rozbieżne wyniki matury pisemnej w Łomży
Niekwestionowanym królem na szachownicy oświatowej od lat jest I LO przy ul. Bernatowicza. Ze wszystkich przedmiotów maturalnych – oprócz polskiego rozszerzonego - dziewczęta i chłopcy z „Bernata” są na dosłownym topie i z najwyższymi wynikami procentowymi: polski podstawowy – 66, 5 (II LO – 60, 1, Katolickie LO – 55, 1, o ponad 10 mniej niż I LO ); matematyka podstawowa – 80, 8 (II LO 77, 8, KLO – 59, czyli o 1 / 4 mniej niż w I LO), angielski podstawowy – 89, 5 (II LO – 87, 1, Liceum Plastyczne – 76, 5). O niebo większe rozbieżności punktowe szkół pojawiają się w 10 przedmiotach rozszerzonych, jakie weszły do tego omówienia, a więc nie wszystkich, jakie młodzież miała do wyboru. Najlepiej w rozszerzeniu I LO poradziło sobie z angielskim – 73, 6 % (Liceum Plastyczne – 69, 2, KLO – 69, 1 oraz II LO – 67, 2). Tradycyjnie „Pierwsze” jest świetne w matematyce – 69, 9 % (II LO – 56, 2, spora rozbieżność ponad 13 % punktów; „Mechaniak” - 20, 9, czyli ponad trzy razy słabiej niż w I LO). Z Królową Nauk prawie w parze w I LO idzie fizyka – 67, 1 % (II LO – 55, 3, czyli prawie 12 % słabiej, a „Mechaniak” - 38, 1, tj. prawie dwa razy słabiej, niż w I LO). Rozziew wiedzy pomiędzy uczniami z czołowych liceów w mieście pokazuje chemia rozszerzona: w I LO – 66 % punktów na maturze pisemnej, II LO – 45, 7, o ponad 20 mniej, zaś w III LO – zaledwie 12, 2, czyli o ponad 53 % mniej niż w I LO. Historia rozszerzona w I LO to 57, 7 % zdobytych przez uczniów punktów na maturze (II LO – 40, czyli aż o blisko 18 % mniej, III LO – 38, 1). Geografia rozszerzona podobnie poszła w I LO – 54, 8 % oraz w II LO – 52, 8, natomiast prawie dwa razy mniej wiedzieli o świecie w III LO – 28, 9). Podobnie wygląda sytuacja z biologią: w I LO 52, 8 %, w II LO – 40, 9 %, w „Wecie” - 22, 4 %, czyli o ponad 30 % mniej punktów niż w „Pierwszym” i prawie 2 razy mniej niż w „Drugim”. Wiedza o społeczeństwie, czyli przygotowanie młodych obywateli do udziału we władzy, odwagi w kontroli władzy, nie skłania do optymizmu: w I LO – 51, 9 %, w II – LO – 34, 3, w III LO – 32, 2. Bywa, że nawet w najlepszych liceach wiedzą niewiele, chociaż są i takie szkoły w Łomży, gdzie z podstawy średnia wynosi kilkanaście procent...
I LO z Łomży zasłużenie na podium województwa
Analizowane wyniki to nie tylko owoce pracy nauczycieli, kompetencji, osobowości. Widać, że na sukcesy 174 absolwentów (1 osoba poprawia matmę) ciężko od lat pracują, m.in., Katarzyna Lipska (historia, wos), Jolanta Radgowska (geografia), Ewa Urbańska (biologia), Krystyna Mrozicka (ang.) czy Piotr Łowicki (mat.). - Na wyniki składają się: talenty, zdolności, ambicja i pracowitość ucznia – mówi prof. Ciecierski. Jego klasa III d uzyskała z fizyki na rozszerzeniu 74, 2 %. W tej dziedzinie najlepsze jest w województwie II LO w Białymstoku – 75, 7 %, a kolejne I LO w Łomży – 67, 1 %. Białystok jest dużym ośrodkiem miejskim i akademickim. Zajęcia w liceach prowadzą naukowcy, zaś licealiści mogą brać udział w zajęciach ze studentami. Kontakt intelektualny daje efekt. Analiza tysięcy liczb z OKE nie pozostawia wątpliwości, że I LO oraz II LO w Białymstoku są najlepsze w Podlaskiem. Za nimi plasuje się I LO w Łomży: 2. miejsce wśród szkół średnich z fizyki, F; trzy 3. miejsca - P podstawa, B, Ch; dwa 4. m. - H, M r., trzy 5. m. - A p., A r., WOS; 6. m. - G; 7. m. M p.; 8. m. - informatyka (zaledwie 43, 5 % przy 66, 5 % I LO w Białymstoku). Królową wojewódzkiej listy z przedmiotów podstawowych jest białostockie I LO Społeczne: polski – 71 %, lecz za nim od razu LO w Ciechanowcu – 66, 9 % oraz I LO Łomża – 66, 5 % - widomy znak, że prowincjonalne licea umieją złamać prymat białostoczan z I LO i II LO, od którego wyżej jest I LO Grajewo. Ale nie w matematyce, gdzie wiedzie prym LOS – 87, 7 % (siódme w województwie I LO Łomża – 80, 8 %; ósme II LO Łomża – 77, 8). Angielski podstawa – i najlepszy LOS – 98, 7 %. Ładnie wypadło II LO w Łomży z fizyki – 55, 3 %, co dało 6. m. w województwie, z geografii – 52, 8 % (8. m.) i z chemii – 45, 7 % (9. m.). Na koniec arcygorzka niespodzianka, której nikt się nie spodziewał: I LO w Łomży ma 19. miejsce z polskiego rozszerzonego ze średnią 57, 8 procent! Zwycięzca to I LO w Grajewie – 78, 3 %, czyli o 20 i pół % więcej; II LO w Łomży – 69 % (4. w Podlaskiem); licealiści ALO w Łomży – 62, 9 (10 m.); VI LO – 58, 7 (15. m). Lepsze niż I LO w Łomży wyniki matury z polskiego rozszerzonego mają np.: Augustów, Hajnówka, Kolno, Sokółka, Siemiatycze, Zambrów...
Mirosław R. Derewońko