Kolej przez Łomżę „jest zadaniem priorytetowym”
„Opracowanie studium wykonalności dla projektów wchodzących w skład ciągu Tłuszcz - Ostrołęka – Łomża - Pisz - Giżycko jest zadaniem priorytetowym i zostanie podjęte w ślad za opracowaniem optymalnego harmonogramu inwestycji. Jeszcze w tym roku Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. planuje rozpisanie przetargu na pierwsze prace w tym zakresie – napisał Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i jednocześnie pełnomocnik rządu ds. CPK w odpowiedzi na interpelację posła Lecha Kołakowskiego w sprawie budowy Kolei Warszawsko-Mazurskiej przez Łomżę. Minister Wild podaje też, że w tej chwili „planowanie trasy linii znajduje się na etapie analizy wariantów jej przebiegu”.
„Kolek Warszawsko-Mazurska przez Łomżę” to nazwa jaką poseł Lech Kołakowski chce nadać jednej z tzw. szprych, które mają być zrealizowane w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. O jej wygięcie w kierunku Łomży poseł zabiega od roku i – jak już informowaliśmy, a co teraz powtarza także wiceminister Mikołaj Wild - 29 kwietnia 2019 roku Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. W załączniku do tego rozporządzenia pod pozycją 26 ujęta została linia Tłuszcz - Ostrołęka - Łomża – Giżycko.
Nieco ponad miesiąc wcześniej poseł Kołakowski zaproponował możliwy przebieg tej nowej linii kolejowej. (zobacz: Poseł Kołakowski proponuje przebieg kolejowej szprychy koło Łomży) Pytał czy Minister Infrastruktury podejmie działania w celu przyspieszenia realizacji tej inwestycji, czy nowa linia kolejowa przyczyni się do rozwoju regionu oraz dopytywał o to, kiedy będzie opracowane studium wykonalności. To ten dokument miałby wskazać
Priorytetowe zadanie
Na interpelację odpowiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, który jest także pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Zgodnie z Koncepcją (...), połączenie kolejowe CPK z Giżyckiem (przez Warszawę, Ostrołękę i Pisz) ujęte zostało w pierwszym etapie rozbudowy sieci kolejowej – napisał wiceminister dodając, że w tym celu działania podejmowane w Spółce w pierwszej kolejności obejmą wykonanie prac przygotowawczych, planistycznych i projektowych. - Planowanie trasy linii znajduje się na etapie analizy wariantów jej przebiegu i będzie w toku dalszych prac uszczegóławiane z uwagi na konieczność przeprowadzenia dokładnej analizy technicznej, ekonomicznej, geologicznej i środowiskowej – wyjaśnia Mikołaj Wild zapewniając, że efekty tychże prac będą komunikowane przez CPK sp. z o.o. w miarę ich postępu i konsultowane społecznie w ramach obowiązujących procedur inwestycyjnych.
Wiceminister zapewnia posła Kołakowskiego, że ta linia kolejowa „jest zadaniem priorytetowym”, a rządowa spółka CPK jeszcze w tym roku planuje rozpisanie przetargu na pierwsze prace w zakresie studium wykonalności.
Wiceminister Wild nie wyjaśnia z czego wynika „priorytetowość” tej linii kolejowej, ale być może odpowiedzią na to pytanie była wypowiedź goszczącego w Łomży pod koniec kwietnia Piotra Małepszaka, pełniącego obowiązku prezes CPK sp. z o.o. Stwierdził on: „Linia w kierunku północnym ma też spore znaczenie militarne i jej problem szczególnie podkreśla Sztab Generalny Wojska Polskiego.”
CPK i kolej nam pomogą
Wiceminister Wild w odpowiedzi na poselska interpelację wskazuje na inne „niezwykle ważne aspektem realizacji inwestycji związanych z CPK”. To likwidacja obszarów wykluczenia transportowego służąca polityce wyrównywania szans rozwojowych obszarów peryferyjnych. Do takich zalicza się region Polski północno-wschodniej.
- Co do zasady przyjmuje się, że inwestycje w infrastrukturę kolejową (a zwłaszcza w skali wynikającej z planowanej siatki połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym) pozytywnie wpłyną na proces rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, przynosząc korzyści z tytułu zwiększenia dostępności transportu kolejowego i poprawy jakości usług, generując przy tym zwrotną wartość z wydatkowanych środków publicznych w postaci oszczędności czasu przejazdu pociągów w przewozach pasażerskich i towarowych, ograniczenia negatywnych skutków dla środowiska, a także korzyści powstających w transporcie drogowym, jak zmniejszenie zatłoczenia na drogach i zużycia dróg na skutek przeniesienia przewozów z dróg na kolej. Dodatkowym wymiarem pozytywnego oddziaływania na gospodarkę planowanych w ramach CPK przedsięwzięć, widocznym zwłaszcza względem ujętego w interpelacji Pana Posła ciągu: Tłuszcz - Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko, jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej obszarów dotychczas zmarginalizowanych oraz przygotowanie warunków dla ograniczenia istotnych problemów społecznych jak np. bezrobocie, czy utrudniony dostęp do edukacji i dóbr kultury – napisał wiceminister Mikołaj Wild w odpowiedzi na interpelację posła Lecha Kołakowskiego.