Kolej na... polityków
Budowa przez Łomżę tzw. szprychy kolejowej z Mazur do Warszawy i nowego Centralnego Portu Komunikacyjnego staje się coraz bardziej głośna. Po ubiegłorocznej interpelacji posła Lecha Kołakowskiego, który argumentował potrzebę przesunięcia jak najbliżej Łomży linii wyznaczonej z Ostrołęki do Giżycka, i zapewnieniach decydentów, że tak właśnie ma być, dziś poseł organizuje w Łomży poświęcone temu posiedzenie sejmowej Podkomisji stałej ds. wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej. Coraz więcej polityków opowiada się za takim rozwiązaniem. Ostatnio poseł Krzysztof Jurgiel, popierając stanowisko, jakie w tej sprawie przyjęli samorządowcy z Powiatu Łomżyńskiego oraz Kolna, zwrócił się do Ministra Infrastruktury o jak najszybsze podjęcie decyzji w sprawie wyznaczenia przebiegu nowej linii kolejowej.
W poniedziałek łomżyńskim starostwie ma odbyć się posiedzenie sejmowej Podkomisji stałej ds. wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej. Jej przewodniczącym jest łomżyński poseł Lech Kołakowski, który zabiega o wyznaczenie przez Łomżę jednej z tzw. szprych, czyli linii kolejowych prowadzących z dziesięciu kierunków Polski do Centralnego Portu Komunikacyjnego przez Warszawę. Zarówno poseł, jak i rząd liczą, że nowe linie kolejowe w Polsce będzie można budować przy wykorzystaniu środków unijnych z nowej perspektywy finansowej 2021-2027. W łomżyńskim spotkaniu mają wziąć udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, Spółki Centralny Port Komunikacyjny, oraz samorządów lokalnych. Głównym tematem rozmów mają być planowane działania inwestycyjne związane z budową kolei w ramach siatki połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym Warszawa – Ostrołęka – Łomża - Kolno – Pisz – Orzysz – Giżycko, czyli jak nazywa ją poseł Kołakowski - „Kolei Warszawsko – Mazurskiej przez Łomżę”.
Rządowym planom budowy nowej linii kolejowej przez region przyklaskują samorządowcy. Na początku kwietnia, po prezentacji mapy „10 szprych do lotniska”, specjalne stanowisko popierającego te zamierzenia przyjęli szefowie podłomżyńskich samorządów. „Wyrażamy poparcie dla tej inicjatywy widząc w niej kolejną szansę na poprawę konkurencyjności gospodarczej regionu i warunków życia mieszkańców” – czytamy w dokumencie, który przyjęli Wójtowie i Burmistrzowie z Powiatu Łomżyńskiego oraz Starosta Łomżyński, a kilka dni później pod nim podpisali się także samorządowcy Powiatu Kolneńskiego z Burmistrzem Andrzejem Dudą na czele.
W ubiegłym tygodniu ich stanowisko poparł poseł Krzysztof Jurgiel, były minister rolnictwa i były wieloletni szef wojewódzkich struktur PiS, który teraz zabiega o wybór do Parlamentu Europejskiego. Jurgiel przychylam się do przyjętego przez przedstawicieli administracji samorządowej stanowiska, iż przedmiotowa inwestycja jest szansą na poprawę konkurencyjności gospodarczej i warunków życia mieszkańców regionu Ziemi Łomżyńskiej i Kolneńskiej, regionu komunikacyjnie zaniedbanego i wykluczonego przez wcześniejsze rządy - napisał Krzysztof Jurgiel w liście do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
Poseł podkreśla szczególnie apel o jak najszybsze podjęcie decyzji w sprawie wyznaczenia przebiegu planowanej do budowy nowej linii kolejowej, w celu uwzględnienia jej przez samorządy w podejmowanych decyzjach administracyjnych dotyczących planowania przestrzennego.
zobacz: Poseł Kołakowski proponuje przebieg kolejowej szprychy koło Łomży