Perony nowego dworca znowu powyżej szacunków
O ponad 30% więcej niż Urząd Miejski chciał wydać wynosi, najniższa z ofert w kolejnym przetargu na wykonanie i montaż konstrukcji stalowej budynku dworca i peronów wraz z szklanym zadaszeniem. To „kluczowy” element budowanego od roku nowego dworca autobusowego w Łomży. Póki co, ze względu na zbyt wysokie ceny, miejscy urzędnicy rozbijali zadnie na część i zlecali najtańsze prace.
Na przełomie 2017 i 2018 roku władze miasta sprzedały „stary dworzec” za blisko 5 mln zł netto. Pierwotnie zakładano, że sprzedając niemal hektarową działkę w samym centrum miasta – u zbiegu ulic Alei Legionów z gen. Władysława Sikorskiego, uzyskamy pieniądze na budowę nowego, mniejszego, ale o wiele bardziej funkcjonalnego dworca niż ten stary. Szybko okazało się to nierealne, bo pierwsze wyceny inwestycji opiewały na około 12 mln zł. Początkowo szacowano, że nowy dworzec powstanie do końca 2018 roku, ale teraz nie wiadomo czy uda się go zbudować do końca 2019 roku. Dotychczas zlecono prac za blisko 5 mln zł. Ostatnimi z nich było wylanie fundamentów pod przyszłą konstrukcję stalową peronów dworca. Okazuje się, że na ich budowę znowu potrzeba znacznie więcej środków niż chciano wydać. W piątek w ratuszu otwierano oferty z kolejnego przetargu na budowę „centrum przesiadkowo-komunikacyjnego przy ul. Dworcowej, ul. Sikorskiego i Al. Legionów w Łomży wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą techniczną”. Tym razem przetarg dotyczył dwóch zdań. Pierwszym z nich było wykonanie i montaż konstrukcji stalowej budynku dworca i peronów wraz z szklanym zadaszeniem. Na to zadnie - jak ogłoszono przez otwarciem ofert od firm, władze miasta planowały przeznaczyć 4 mln zł. Trzy złożone oferty są znacznie droższe i wynoszą od 5,28 mln zł do 5,61 mln zł.
Drugie zadanie dotyczyło wykonania nawierzchni dworca z kostki betonowej. Aby zaoszczędzić zrezygnowano z wylewania asfaltu i jak się okazuje faktycznie może to dać oszczędności. Na tę część inwestycji planowano wydać 1,94 mln zł, i jedyna złożona oferta jest poniżej tej granicy i wynosi 1,64 mln zł.
Zgodnie z zakładanym harmonogramem nawierzchnia przyszłego dworca autobusowego miałby zostać ułożona do końca lipca, a konstrukcja peronów do końca listopada 2019 roku. Na razie nie wiadomo czy wobec znacząco wyższej niż zakładana wyceny „konstrukcji” prace te będą zlecone.
Już wcześniej zapowiadano, że w marcu miałby zostać ogłoszony przetarg na budowę i wyposażenie głównego budynku dworca, w którym miałby znajdować się np. kasy biletowe czy poczekalnia dla pasażerów.