Wytyczą ekspresówkę przez Grajewo

- To pierwszy etap przygotowań do realizacji zadania – mówi Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Należąca do niemieckiej grupy firma Schuessler – Plan Inżynierzy ma przygotować Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe dla 67-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S16 Ełk – Knyszyn. To droga, która przez Grajewo ma połączyć Via Baltica z Via Carpatia, a projektanci Schuessler'a mają wskazać możliwe przebiegi planowanej „eski” w minimum pięciu różnych wariantach.
Ekspresowa droga S16 została wytyczona przez rząd w 2016 roku, który zmienił rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Uzasadnieniem wpisania nowej drogi była „konieczność” zapewnienia ciągłości trasy Via Carpatia drogą o wysokich parametrach. Szlak ten ma przyczynić się do rozwój wymiany gospodarczej między krajami Regionu Bałtyckiego i Regionu Karpackiego. Via Carpatia ma połączyć systemy transportowe Litwy, Polski biegnąc wzdłuż wschodniej granicy na Słowację i dalej do Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Via Carpatia od Ełku w kierunku Litwy pokrywa się z Via Baltica, czyli drogą ekspresową S 61 łączącą przez Łomżę i Ełk Warszawę z państwami nadbałtyckimi.
Aby połączyć oba międzynarodowe szlaki Via Carpatia i Via Baltica na mapie Polski narysowano nowy odcinek S16 Ełk – Knyszyn, który przechodzi w okolicach Grajewa. Teraz ruszają pierwsze prace nad wytyczeniem drogi. Należąca do niemieckiej grupy firma Schuessler – Plan Inżynierzy ma przygotować Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe drogi ekspresowej S16 na odcinku: Ełk – Knyszyn. Jak podaje Rafał Malinowski z GDDKIA dokument ma zawierać elementy Studium Korytarzowego oraz z analizę i prognozę ruchu a także materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. To ważne opracowanie, bo nowa droga ekspresowa będzie musiała przeciąć Biebrzę i Biebrzański Pank Narodowy, a wykonawca dokumentacji na obecnym, wstępnym etapie, ma wskazać możliwe przebiegi planowanej „eski” w minimum pięciu różnych wariantach.
- Na podstawie założeń technicznych Biuro Projektowe oszacuje też koszty wykonania odcinka drogi w każdym z rozpatrywanych wariantów i porównanie z planowanymi „dochodami” (oszczędnościami w kosztach podróży, wypadków) szacowanymi na podstawie przygotowanej prognozy ruchu - podaje Malinowski. - Zadaniem Wykonawcy będzie też wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej i rozpoznanie środowiska przyrodniczego w szerokim pasie każdego z analizowanych wariantów z rozpoznaniem jaki wpływ na okoliczne środowisko będzie miała droga o zaproponowanych rozwiązaniach technicznych, zebranie informacji o potrzebach, propozycjach, preferencjach i protestach okolicznych mieszkańców, gmin, powiatów, także w trakcie spotkań informacyjnych.
Dokument ma być gotowy w ciągu 29 miesięcy licząc od dzisiaj. Za jego opracowanie GDKKiA zapłaci firmie Schuessler 4,78 mln zł.