Nowe tory przez Grajewo
Ma być szerzej, szybciej i wygodniej. Dziś PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie projektu inwestycji przebudowy odcinka międzynarodowego korytarza kolejowego Rail Baltica z Białegostoku przez Grajewo do Ełku. Zadanie jest dofinansowane z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, a rozpoczęcie przebudowy planowane jest na 2020 r.
Modernizacja linii na odcinku Białystok – Ełk to przede wszystkim dobudowa drugiego toru, co istotnie zwiększy możliwości podróży i przewozu towarów na międzynarodowym korytarzu. Zmiany obejmą również wykorzystywany obecnie tor wraz z wymianą sieci trakcyjnej. Kompleksowo zmodernizowanych zostanie 8 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk Towarowy i Ełk. Na trasie wzrośnie bezpieczeństwo. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych w ruchu międzynarodowym i regionalnym. Po zmodernizowaniu linii Białystok – Ełk pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Dzięki drugiemu torowi zwiększą się możliwości trasy, m.in. będzie mogło jeździć więcej pociągów.
Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego PLK podpisały z firmą MGGP S.A. Koszt zamówienia to 19,8 mln zł. netto. Projekt modernizacji linii ma być gotowy w IV kwartale 2019 roku, a prace budowlane miałby ruszuć już w 2020 roku. Szacowany koszt całej inwestycji, razem z pracami budowlanymi to około 1,7 miliarda złotych.