Przejdź do treści Przejdź do menu
czwartek, 18 kwietnia 2024 napisz DONOS@

Łomża na liście Europolis

Warszawa, Kraków i Rzeszów zdobyły najwięcej punktów w czwartej edycji rankingu Europolis „Miasto bezpieczne i otwarte”. W rankingu przygotowanym przez Fundację Schumana i Politykę INSIGHT Łomża znalazła się na 20. miejscu. Wyżej jest np. Ostrołęka – na 13. miejscu, ale niżej Suwałki i Białystok, który znalazł się w grupie najmniej bezpiecznych miast.

Autorzy rankingu podkreślają, że poczucie bezpieczeństwa jest podstawową potrzebą człowieka i tym samym czynnikiem, który podnosi jakość życia w miastach i pomaga w przyciąganiu nowych rezydentów. Wbrew pierwszym skojarzeniom bezpieczne miasto to nie tylko niska przestępczość, ale także możliwość znalezienia pracy czy bezpieczeństwo socjalne, pewność dostaw energii i wody czy bezpieczeństwo ruchu drogowego i transportu publicznego. Nie można zapominać także o bezpieczeństwie informacji i ochronie prywatności mieszkańców. Na poczucie bezpieczeństwa mogą wpływać także konsultacje społeczne i inne formy realnego współdecydowania o przestrzeni. Bezpieczeństwo często wiązane jest z zamknięciem i odgradzaniem się od potencjalnych zagrożeń, jednak otwartość miast i ich mieszkańców na różnorodność i współpracę sprzyja rozwojowi i wzbogaca tkankę miasta. Co więcej – wydaje się dziś czymś nie do uniknięcia.

Ranking, uwzględniający 66 polskich miast na prawach powiatu, sporządzono na podstawie 44 wskaźników, pogrupowanych w 5 wymiarach: bezpieczeństwa społeczno-ekonomicznego, indywidualnego, komunikacyjnego, otwartości na innych oraz bezpieczeństwa publicznego. Do zdobycia było maksymalnie 100 pkt. Najlepszy wskaźnik zdobyła Warszawa, która uzyskała 63,6 pkt, a Łomża mając 58,24 pkt. znalazła się na 20 miejscu.

Łomża znalazła się w grupie miast z najmniejszą liczbą przestępstw i przestępstw gospodarczych (druga w kraju) na 1 tys. mieszkańców i czwarta pod względem najmniejszej liczby interwencji straży pożarnej. Jest też 10. wśród miast z największą liczbą kamer na km2 powierzchni, co w sumie przełożyło się na 14. miejsce w ranking bezpieczeństwa publicznego miast.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo indywidualne, to Łomża również znalazła się wysoko – na 17. pozycji. Przede wszystkim zawdzięcza to mieszkańcom, z których 75% mówi, że czuje się bezpiecznie – co dało nam drugi miejsce w kraju – za Ostrołęką. Łomża jest też 12. wśród miast, w których odsetek ufających innym ludziom jest najwyższy.

Znacznie słabiej wypadamy natomiast w rankingach bezpieczeństwa komunikacyjnego i bezpieczeństwa społeczno-ekonomicznego w miastach. W obu przypadkach Łomża została sklasyfikowana w czwartej dziesiątce. Jeśli chodzi po ten drugi ranking pozycja mogłaby być jeszcze niższa, gdyby nie zdrowie mieszkańców. Okazuje się, że łomżanie mają prawie najzdrowsze serca w kraju  - nieznacznie wyprzedzają nas tylko mieszkańcy Suwałk, oraz rzadko umierają z powodu nowotworu - w tym zestawieniu Łomża jest trzecia za Białą-Podlaską i Ostrołęką.

Najniższe noty w rankingu Łomża otrzymała za otwartość na innych. Jesteśmy w grupie miast blisko 60 miejsca. Łomża jest np. 11. wśród miast, w których stwierdzane jest najwięcej przestępstw na tle rasowym (art. 257 kk) i 16. wśród miast w których stwierdzane jest najwięcej przestępstw propagowania faszyzmu i totalitaryzmu (art. 256 kk). Co ciekawe Łomża jest też 19. wśród miast do których przyjeżdża do pracy najwięcej Ukraińców.

Europolis to jedno z największych w Polsce cyklicznych spotkań na temat rozwoju miast. Inicjatorami w 2013 r. były Fundacja Schumana i m.st. Warszawa.


 
 

W celu świadczenia przez nas usług oraz ulepszania i analizy ich, posiłkujemy się usługami i narzędziami innych podmiotów. Realizują one określone przez nas cele, przy czym, w pewnych przypadkach, mogą także przy pomocy danych uzyskanych w naszych Serwisach realizować swoje własne cele i cele ich podmiotów współpracujących.

W szczególności współpracujemy z partnerami w zakresie:
  1. Analityki ruchu na naszych serwisach
  2. Analityki w celach reklamowych i dopasowania treści
  3. Personalizowania reklam
  4. Korzystania z wtyczek społecznościowych

Zgoda oznacza, że n/w podmioty mogą używać Twoich danych osobowych, w postaci udostępnionej przez Ciebie historii przeglądania stron i aplikacji internetowych w celach marketingowych dla dostosowania reklam oraz umieszczenia znaczników internetowych (cookies).

W ustawieniach swojej przeglądarki możesz ograniczyć lub wyłączyć obsługę plików Cookies.

Lista Zaufanych Partnerów

Wyrażam zgodę