sobota, 16 grudnia 2017 napisz DONOS@
171215122325.gif
tekst płatny

Pierwsze zeznania pit online

Pierwsze deklaracje pit online wymagały do przesłania kwalifikowanego podpisu elektronicznego (płatnego) i zgłoszenia do urzędu skarbowego. Od 2009 roku z e-Deklaracji mogli korzystać też podatnicy nieposiadający podpisu elektronicznego, ale dotyczyło to tylko osób składających PIT 37.

Od 2011 r. do deklaracji składanych bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego dołączyły formularze PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 oraz PIT-16, PIT-16A i PIT-19A.

Możliwe stało się też wysyłanie korekty deklaracji podatkowej oraz wspólne rozliczenie z małżonkiem bez konieczności składania, jak wymagano wcześniej, pełnomocnictwa.
W roku 2015 administracja podatkowa udostępniła usługę wstępnie wypełnionego zeznania (PFR) dla podatników rozliczających się na pit 37, a rok później na pit 38.
Wszystkie wprowadzane zmiany i ułatwienia powodują, że forma składania pit online z roku na rok cieszy się coraz większym zaufaniem podatników i bije rekordy popularności.

Rozliczenie pit online z programem pit
W 2017 roku możemy złożyć zeznanie pit online rozliczając dochody uzyskane w roku podatkowym 2016.
Rozliczenie pit online jest bardzo proste. Wystarczy wejść na stronę portalu podatkowego Ministerstwa Finansów lub innego z programem do rozliczania pit. Programy pomagają w wypełnieniu oraz przesłaniu do właściwego urzędu skarbowego naszej deklaracji pit online. Szczegółowe instrukcje prowadzą podatnika przez poszczególne etapy wypełniania formularzy oraz wymaganych do nich załączników. Rola podatnika jest wprowadzenie danych, a program umieści je w odpowiednich rubrykach formularza, wykona wszystkie obliczenia, zweryfikuje poprawność wpisów. Zasygnalizowane przez program błędy można poprawić tylko we wskazanych polach bez konieczności „przepisywania” całego formularza.

Wysyłanie deklaracji pit online
Pit online 2016 możemy wysłać bez płatnego podpisu elektronicznego zabezpieczonego kwalifikowanym certyfikatem, ale podpis musimy złożyć. Bez podpisu deklaracja jest nieważna i i organ skarbowy może uznać, że nie została złożona.
Ministerstwo Finansów wprowadziło bezpłatny podpis elektroniczny oparty na zestawie unikatowych cech podatnika, jakimi są: imię, nazwisko, data urodzenia, identyfikator podatkowy NIP albo identyfikator podatkowy numer PESEL oraz kwota przychodu określona w zeznaniu rocznym lub rozliczeniu podatnika złożonym rok wcześniej (albo zero, gdy deklaracja nie była składana przez podatnika).
Chcąc złożyć pit elektronicznie, trzeba przygotować wysokość kwoty przychodu podaną w dokumencie papierowym albo złożonym pit elektronicznie w poprzednim roku. Podanie tej kwoty będzie konieczne do autoryzacji i wysłania pit przez internet. Jeśli podamy nieprawidłową kwotę, system e-Deklaracje nie przyjmie naszego zeznania pit online. Musimy wpisać prawidłową kwotę przychodu (oraz prawidłowe inne dane autoryzujące), aby otrzymać numer kodu 200, tj. przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, świadczący o prawidłowym wysłaniu dokumentu pit internetowo.

Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO)
Dowodem złożenia deklaracji pit online i potwierdzeniem terminu zeznania jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Wyświetlenie UPO możliwe jest jedynie po uzyskaniu statusu 200. W przypadku otrzymania innych kodów cyfrowych, oznaczających błędy, należy te błędy usunąć, aby deklaracja została przyjęta przez system e-Deklaracje. UPO można samemu wydrukować po wpisaniu numeru referencyjnego, który wyświetli się podatnikowi w chwili składania zeznania. Poświadczenie należy przechowywać tak samo jak inne dowody złożenia zeznania przez okres prawie sześciu lat (pięć pełnych licząc od końca roku złożenia zeznania).
Zeznanie pit online możemy złożyć do północy ostatniego dnia ustawowego terminu, ale warto pamiętać, żeby nie odkładać wysyłania zeznania przez Internet na ostatnią chwilę, ponieważ wiąże się to z ryzykiem nieotrzymania UPO na czas.


 
 
4lomza.pl Regionalny Portal Copyright © Speed s.c. 2005r - 4too v.1.0